اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

پاسخ فارس به تخلفات سازمان تعزیرات در پرونده شبنم نعمت زاده

سازمان تعزیرات حکومتی روز گذشته در اقدامی به گزارش فارس باعنوان «رد پای تعزیرات کرج در پرونده انبار قاچاق شبنم نعمت زاده» واکنش نشان داد و جوابیه‌ای نوشت اما خوب است پاسخ فارس به این جوابیه هم از سوی مسؤولان تعزیرات مطالعه شود.

پاسخ فارس به تخلفات سازمان تعزیرات در پرونده شبنم نعمت زاده

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس خبرگزاری فارس، دو روز قبل گزارش با عنوان "ردپای تعزیرات کرج در پرونده انبار قاچاق میلیاردی شبنم نعمت زاده" منتشر کرد که مسؤولان سازمان تعزیرات حکومتی را بر آن داشت تا جوابیه ای در این خصوص منتشر کنند.

در این جوابیه آمده بود:

1)با توجه به خبر درج شده در خبرگزاری فارس که مستند به ماده 27 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین نامه مصوب هیات وزیران که عدم رعایت تشریفات قانونی را مصداق قاچاق می‌داند، این ابهام وجود دارد که چرا چنین کشف بزرگی از محموله دارویی، علیرغم نص صریح قانون ذیل این ماده درنظر گرفته نشده است. مهمتر اینکه در حکم صادر شده به نداشتن مجوز نگهداری دارو صراحتا اشاره شده است؛ بنابراین ابهامی باقی نمی‌ماند که اقدام شبنم نعمت زاده عنوان صریح قاچاق دارد.

قابل توجه اینکه مشابه همین انبار همانطور که سخنگوی محترم سازمان تعزیرات حکومتی به آن اشاره داشته‌اند چندی پیش کشف گردید. انباری که از نظر شرایط تخلف مشابه همین انبار بود، و اظهارات دادستان وقت کرج درباره این انبار نیز می تواند قابل توجه باشد:

" حاجی رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از کشف انبار جدید دارو، متعلق به شبنم نعمت زاده در کرج خبر داد و بیان کرد: ارزش انبار مذکور یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز خاطرنشان کرد: این داروها خارج از ضوابط و مقررات نگهداری می‌شده و انبار کشف شده جدید است.

وی با بیان اینکه در این خصوص پرونده‌ای به صورت جداگانه تشکیل شده است، گفت: از آنجایی که این داروها خارج از ضوابط و مقررات نگهداری شده و اعلام موجودی صورت نگرفته، مطابق با قانون قاچاق تلقی می‌شود.

نکته بسیار مهمی که درباره انبار 20 میلیاردی رعایت نشد تا 20 میلیارد داروی قاچاق، با تغییر عنوان مجرمانه از ماده 27 به ماده 20، منجر به صدور حکم امحا گردد!

 2) اما کلیت توضیحات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره خبر درج شده، حکایت از نقش دانشگاه علوم پزشکی در کلیه مراحل رسیدگی این پرونده است که برای سازمان بزرگی چون سازمان تعزیرات حکومتی و با توجه به نقش حاکمیتی و قضایی آن در برخورد با تخلفات کمی عجیب است.

جوابیه سازمان تعزیرات را می‌توان به 3 بخش مهم تقسیم کرد که در هر کدام از این بخشها که مربوط به مراحل رسیدگی قضایی است سرنوشت پرونده را به دانشگاه علوم پزشکی گره زده است:

بخش اول: ارزش گذاری در اختیار سازمان تعزیرات نبوده بلکه در اختیار علوم پزشکی بوده است!

بخش دوم:کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی گفته اند مصرف انسانی نداشته و ماده 20 برای ان تخلف درنظر گرفته شده است!

بخش سوم و پس از صدور حکم که سخنگوی محترم عنوان می کند بعد از مدتی (یک ماه بعد) متوجه شده اند انبار در اختیار شبنم نعمت زاده قرار گرفته و البته داروها در حال خروج بوده است! و این اقدام توسط علوم پزشکی صورت گرفته است!

سئوال: به گفته سخنگوی محترم صفر تا صد پرونده را دانشگاه تعیین می‌کرده است، پس نقش قاضی محترم و رئیس محترم تعزیرات کرج در این پرونده قضایی، آنهم با این اهمیت که به گفته ایشان با هجمه‌های رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای مواجه بوده چیست؟

طبق اظهارات ایشان، تعزیرات نه در تعیین ارزش تخلف نقش داشته نه در تعیین عنوان مجرمانه و نه در اجرای حکم! یعنی طبق اظهارات ایشان فقط انشا رای به عهده قاضی بوده است! ضمن اینکه همان حکم ابتدایی هم درباره ایشان اجرا نمی‌شود و انبار دارویی دو دستی تقدیم شبنم نعمت زاده می شود! چگونه قاضی حکم صادر کرده ولی انبار در اختیار او نبوده! یک ماه بعد انبار دوباره کشف می‌شود!

3) اما نکته قابل توجه در جوابیه استناد به اظهارات کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی البرز مبنی بر تاریخ مصرف گذشته بودن همه داروهای انبار است. لازم به تذکر است که در گزارش اولیه تهیه شده توسط گشت تعزیرات در بدو ورود به انبار که متن آن نیز در خبرگزاری فارس منتشر شده به شکلی عجیب به همین نکته اشاره داشته است: "همه داروها تاریخ مصرف گذشته بوده اند!"

تا این سئوال در ذهن متبادر شود که اولا چگونه تعزیرات توانسته در بدو ورود و در یک ساعت حضور در انبار با حجم 20 میلیارد دارو، همه آنها را تاریخ مصرف گذشته تشخیص دهد!

ثانیا؛ دانشگاه که اصلا شمارشی انجام نداده و در گزارش محرمانه حراست نیز به آن اشاره شده، چگونه به تشخیص تاریخ انقضای حجم 20 میلیاردی رسیده است؟

ثالثا؛ فاصله بین مبلغ اعلامی دانشگاه و حجم داروهای انبار در یک نگاه گذرا قابل تشخیص بوده است.کارشناسان محترم تعزیرات که در یک نگاه در بدو ورود توانسته اند تاریخ انقضای همه آنها را تشخیص دهند آیا واقعا متوجه عدم تطابق قیمت اعلامی و موجودی انبار نشده‌اند؟

اگر همه داروها تاریخ مصرف گذشته بوده و بر اساس ادعای خود شرکت متخلف ضایعاتی بوده، تحویل کلید انبار، حضور کارگران شرکت متخلف و خروج سراسیمه داروها از انبار مذکور برای ماده ای که به قول شما مصرف انسانی نداشته است به چه دلیل بوده؟

4) در اظهارات آقای رایگانی سخنگوی محترم سازمان تعزیرات حکومتی کشف انبارهای دیگر و رسیدگی همزمان را گواه حسن نیت سازمان تعزیرات دانسته اند.

حال در پاسخ به این اظهارنظر باید عنوان کرد اولا انبار دومی که کشف شده و ارزش آن 5 میلیارد تومان بوده توسط خود متخلف به عنوان انبار اصلی معرفی می‌شود و کشف تعزیرات نبوده است.

ثانیا آیا رسیدگی به انباری که ارزش آن 5 میلیارد بوده برای شبنم نعمت زاده اهمیت داشته یا انبار 20 میلیاردی که بزرگترین انبار او، با بالاترین حجم تخلف و محل ذخیره  نایاب‌ترین داروها در بدترین شرایط تحریمی! به نظر شما بهتر است کدام انبار لاپوشانی شود!

نکته پایانی اینکه هیچ رسانه‌ای منکر زحمات بیشمار کارکنان سازمان تعزیرات حکومتی که بعضا با مشکلات و فشارهای متعددی نیز مواجه می‌شوند نیست و از این باب قابل تقدیرند، اما آیا وقت آن نرسیده که سازمان تعزیرات حکومتی با اقدامات انقلابی، این سازمان را از وجود افراد مسئله دار اصلی چنین جریاناتی پاک کند؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول