اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

درآمد 2 میلیارد دلاری فروش فرآورده‎‌های نفتی در بورس انرژی/زیرساخت‌‌های قانونی حفظ شود

یک کارشناس نفت و گاز گفت: در فروش فرآورده در بورس موفق بودیم و حدود 2 میلیارد دلار در چهار الی پنج ماهه درآمد کسب کردیم. بورس نفت و فرآورده باید قبل از تحریم‌های نفتی راه‌اندازی می‌شد و الان هم باید زیرساخت‌‌های قانونی آن حفظ شود.

درآمد 2 میلیارد دلاری فروش فرآورده‎‌های نفتی در بورس انرژی/زیرساخت‌‌های قانونی حفظ شود

محمدصادق کریمی، کارشناس نفت و گاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره کارنامه یکساله عرضه نفت و فرآورده‌­های نفتی در بورس انرژی گفت: برآورد یکسال گذشته، نشان می‌دهد کارنامه این حوزه قابل دفاع است. اگرچه ما در حوزه نفت انعطاف‌­پذیری‌­هایی که انتظار می‌­رفت وزارت نفت داشته باشد را مشاهده نکردیم و به غیر از چند عرضه اولیه که مثلا یک میلیون بشکه فروش رفت، موفقیت چشمگیری اتفاق نیفتاد اما در حوزه فرآورده وضعیت کاملا فرق دارد.

وی افزود: این حوزه علاوه بر انعطاف­‌پذیری‌­ها و پیگیری‌­های شرکت ملی پالایش و پخش، بازار متنوع­‌تری نیز وجود دارد و خریداران بیشتری هم در آن فعال هستند. به همین دلیل است ما در حوزه فروش فراورده توانستیم موفقیت­‌هایی به دست آوریم و حدود 2 میلیارد دلار در بازه زمانی چهار الی پنج ماهه درآمد کسب کنیم.

کریمی تصریح کرد: واقعیت امر این است که نباید از عرضه نفت و بورس انرژی انتظار معجزه داشت. زیرا آمریکا 10 سال روی تحریم نفت و فرآورده ایران وقت می‌­گذارد، برنامه‌­ریزی می‌­کند و لذا ما نباید انتظار داشته باشیم که در عرض 6 ماه یا یک سال این سازوکار مشکلات صادرات نفت ما را حل کند. به ویژه آنکه در مسیر شکل‌­گیری بورس نفت و فرآورده سهل‌انگاری‌­ها و سنگ‌اندازی‌های زیادی در داخل نیز وجود داشت.

*بورس نفت و فرآورده باید قبل از تحریم‌های نفتی راه‌اندازی می‌شد

کارشناس نفت و گاز تاکید کرد: بورس نفت و فرآورده راهکاری است که ما باید قبل از تحریم­‌ها پیگیری و راه‌اندازی می‌شد تا بخش خصوصی قدم به قدم وارد حوزه تجارت نفت شود ولی این اتفاق نیفتاد. اکنون هم که در این راه وارد شدیم باید شرایط را تسهیل کنیم نه اینکه بگوییم دیگر فایده ندارد. مشکل اینجاست که در زمان غیرتحریمی، گفته می‌­شود لزومی به ایجاد مکانیسم بورس نیست، ما خودمان نفت و فراورده را می‌­فروشیم. لذا دلیلی برای ایجاد تنوع در روش­‌های صادرات نیست. از طرفی در زمان تحریم هم می­‌گویند حالا دیگر این کار فایده ندارد. در حالی که ما باید جرأت شروع و انجام کارهای بزرگ را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: عرضه نفت و فرآورده در بورس نیازمند حمایت‌­های وزارت نفت است که پای کار این قضیه بیاید. از طرفی باید تداوم عرضه وجود داشته باشد و برای رسیدن به هدف برنامه‌­ریزی صورت بگیرد. به این صورت که مثلا برای بورس نفت در بازه‌ی پنج یا ده ساله چشم‌­اندازی متصور شویم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. ولی این کار رخ نداد و ما فقط شاهد چند عرضه نفت و فرآورده بودیم بدون اینکه برنامه خاصی در نظر داشته باشیم. با این شرایط قطعا نباید توقع خاصی از بورس نفت باشد که بخواهد گره‌­­های ما را باز کند. با این حال به زعم من کارنامه بورس نفت در این یک سال، کارنامه قابل دفاع و قابل انتظاری بود.

کریمی افزود: کسب درآمد دو میلیارد دلاری از این راه به معنای شکست یا موفقیت نیست. بلکه ما فقط ابزار نوینی را برای صادرات آزمایش می­‌کنیم و برای کسب موفقیت لازم است تمام تلاش‌مان را به کار بگیریم. یعنی نباید هدف از عرضه نفت در بورس این باشد که اثبات کنیم از این راه، فروش امکان­پذیر نخواهد بود و ما باید تلاش کنیم این روش موفق شود.

این کارشناس نفت و گاز خاطر نشان کرد: برای اینکه این بازار شکل بگیرد لازم است هم حمایت ویژه‌­ای انجام شود و هم بازار را به ثبات برسانیم. تداوم عرضه در حوزه نفت و فرآورده باید وجود داشته باشد. باید قوانین و زیرساخت‌های قانونی‌­ای که وجود داشت حفظ شود. اینکه در قانون بودجه سال 99 هم وزارت نفت مکلف شده است علاوه بر نفت، فرآورده را هم به طور منظم در بورس انرژی عرضه کند؛ یک گام رو به جلو است که نشان می­‌دهد نماینده‌های مجلس دغدغه دارند که در حوزه نفت گشایشی رخ دهد.

* با فروش نفت پشت درهای بسته قطعا هیچ استقبالی از عرضه نفت در بورس نمی‌شود

وی با تاکید به حمایت از بورس نفت گفت: مساله مهم این است که اگر ما تحریم هم نبودیم برای شکل گرفتن این بازار، نیاز به زمان داشتیم. تا این تجارت بتواند بازیگران خودش را پیدا کند. حالا چه برسد به اینکه ما تحریم هستیم و شاید وزارت نفت آن طور که باید و شاید روی این قضیه حساب نمی‌­کند و پیگیر آن نمی‌­شود. ولی به هر صورت ما باید زیرساخت­‌های قانون را حفظ کنیم و درصدد تکمیل آن برآییم. در این راستا باید زمین بازی را برای بازیگران بخش خصوصی تعریف کنیم. در دوره قبلی تحریم‌­ها، با میدان دادن به بخش خصوصی در بازار فرآورده‌های نفتی آنها را با این تجارت آشنا کردیم و به همین دلیل در دوره کنونی این شرکت‌ها می­‌توانند با تجربه پیشین خود، فرآورده‌های ما را به فروش برسانند.

کریمی تاکید کرد: باید بخش خصوصی را به سمت بازار نفت هدایت کنیم تا حتی به صورت آزمایشی وارد این عرصه شود تا در سال­‌های آینده بورس به بلوغ برسد و کسب درآمد نفتی بدون ریسک انجام شود. یعنی حتی بخش خصوصی با شرکت ملی نفت قرارداد بلندمدت ببندد و تضمین دهد که برای 10 یا 20 سال نفت را خواهد فروخت. در این رابطه، مهمترین زیرساخت، زیرساخت‌­های قانونی است که باید حفظ شود.

این کارشناس نفت و گاز در پایان گفت: برای اینکه بورس نفت موفق شود باید شرایط فروش در بورس در مقایسه با سایر راهکارهای موازی، جذابیت بیشتری داشته باشد. تا وقتی که فروش نفت پشت درهای بسته با تخفیف­‌های قابل ملاحظه‌­تری صورت بگیرد، قطعاً هیچ استقبالی از عرضه نفت در بورس نمی‌­شود. همان­طور که شرکت ملی پالایش و پخش تمامی راهکارهای موازی را بست و فرآورده را فقط در بورس انرژی می‌­فروشد، شرکت نفت هم باید همین کار را انجام دهد. ما برای آینده بورس نفت باید برنامه­‌ریزی مدونی داشته باشیم تا بدانیم قرار است به چه چیزی دست یابیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول