اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان: صلح تنها با توافق آمریکا و طالبان حاصل نمی‌شود

کارشناس مسائل افغانستان گفت: صلح دائمی در افغانستان تنها براساس توافق آمریکا و طالبان حاصل نخواهد شد بلکه نیازمند اجماع داخلی و در سطح منطقه دارد.

کارشناس افغان: صلح تنها با توافق آمریکا و طالبان حاصل نمی‌شود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، صلح در افغانستان به یکی از اولویت‌های اصلی دولت و جامعه جهانی تبدیل شده و طی چندسال گذشته تلاش شده است تا جنگ چهل ساله در این کشور متوقف شود تا مردم بعد از تحمل سختی‌های بسیار روی آرامش و ثبات را ببینند.

عدم تمایل طالبان به مذاکره با دولت و اعلام آتش‌بس، کنار گذاشته شدن دولت افغانستان در مذاکرات آمریکا و طالبان و نبود اجماع داخلی برای صلح از جملات موانع اصلی برای آشتی ملی در افغانستان بوده است.

«حمید نجرابی» کارشناس مسائل افغانستان و رئیس مرکز بین‌المللی صلح و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس درباره توافق صلح آمریکا و طالبان و پایان جنگ گفت: صلح دائمی بستگی به نوع توافق میان آمریکا و طالبان و همچنین اوضاع منطقه و روابط ابرقدرت‌ها در سطح منطقه و جهان دارد.

وی با بیان اینکه در طرح تقسیم قدرت آینده طالبان نقش خواهد داشت، افزود: نوع نظام جمهوری یکی از دستاوردهای دو دهه اخیر بوده و طالبان حاضر به پذیریش این نظام نیست، بنابراین این احتمال وجود دارد که نظام دمکراتیک حاضر قربانی توافق با طالبان شود، اما موارد دیگر مانند حق تحصیل زنان برگشت ناپذیر بوده و بنظر می‌رسد طالبان نیز آن را پذیرفته باشد.

رئیس مرکز بین‌المللی صلح و توسعه همچنین در مورد تداوم حضور آمریکا در این کشور گفت: ظاهر امر این است که رهبران فعلی آمریکا به دنبال خروج از افغانستان هستند، اما با مطالعه عمیق سیاست خارجی آمریکا می‌توان پی برد که خروج آمریکا از افغانستان بعید بنظر می‌رسد، در هر صورت به عنوان متحد اصلی آمریکا چه با توافق با طالبان چه بدون آن حکومت افغانستان را کمک خواهد کرد. 

نجرابی همچنین در مورد نقش همسایگان در صلح افغانستان گفت: به نظر من پاکستان نقش مهمی در صلح و اجرایی کردن صلح افغانستان خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین درباره جنجال انتخابات و تاثیر آن بر فرآیند صلح تاکید کرد: آنچه که در حال حاضر مشاهده می‌شود این است که فرآیند صلح انتخابات را تحت تاثیر قرار داده و اعلام نشدن نتایج نهایی را نیز می‌توان در این راستا تصور کرد. 

وی در پایان درباره راه پیش روی صلح در افغانستان یادآور شد: در وهله اول باید اجماع سازی سیاسی در داخل شکل بگیرد که خود این موضوع اجماع سازی در سطح منطقه و همچنین جهان را برای توافق صلح به همراه خواهد داشت و بعد از توافق صلح قطعا با توجه به ظرفیت‌های افغانستان این کشور به سرعت وارد توسعه اقتصادی خواهد شد. مثلا افغانستان می تواند چین را به کشورهای آسیای مرکزی و در نهایت اروپا متصل کند و  معادن عظیم این کشور فرصت خوبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول