اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تکالیف بودجه سال آینده نیاز به ضمانت اجرایی دارد

رئیس شورای شهر شیراز یکی از علت‌های اصلی فساد و تبعیض را عدم شفافیت عنوان کرد و گفت: تکالیف بودجه سال آینده باید ضمانت اجرایی انجام و تحقق بودجه باشند.

تکالیف بودجه سال آینده نیاز به ضمانت اجرایی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جلسه علنی شورای شهر شیراز ظهر یکشنبه سیزدهم بهمن‌ماه با بررسی چهار دستور کار برگزار شد.

اولین دستور کار در خصوص مصوبه برگشتی این مجلس شهری از سوی شورای تطبیق مصوبات فرمانداری شیراز در خصوص اعزام تعدادی از مدیران شهری به همراه اعضاء شورای شهر به کشورهای مالزی و سنگاپور (به‌منظور افزایش آگاهی و کسب تجربیات در جهت بهره‌برداری از تکنولوژی شهر هوشمند و ازجمله صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی، کاهش زمان حمل‌ونقل شهری و شهر الکترونیک) بود.

اعضای شورا درگذشته بر اعزام تمامی اعضای این پارلمان شهری به مالزی و سنگاپور اصرار داشتند که با مخالفت هیئت تطبیق مصوبات شورا این مصوبه اصلاح شد؛ اعضای شورا با سفر تعدادی از معاونان شهردار شیراز (به انتخاب شهردار و تائید کمیته نظارت بر سفرهای خارجی بر اساس آیین‌نامه اعزام کارکنان و هیئت‌های شهرداری به خارج از کشور) موافقت کردند.

بر اساس مصوبه شورا مقرر شد تنها ۲ نفر از اعضای شورا (سعید نظری و سولماز دهقانی) به همراه هیئت اعزامی شهرداری شیراز برای سفر به سنگاپور همراه شوند.

شهرداری شیراز ۲ نامه در خصوص بررسی متمم بودجه سال جاری و کلیات بودجه سال آینده شهرداری و سازمان‌های تابعه برای صحن علنی شورا ارسال کرده بود؛ اعضای شورا موافقت خود با این دستور کارها را اعلام کردند.

جزئیات بودجه سال آینده در گروه‌های تخصصی شورا بر اساس دستورالعمل جدید وزارت کشور جهت تدوین بودجه شهرداری‌ها (GFS)، تطبیق با برنامه پنج‌ساله شهرداری و مصوبه شورا در راستای سیاست‌های مالی و تدوین بودجه سال آتی شهرداری، مدیریت هزینه‌ها و کاهش تعداد تکالیف و تفاوت شیوه‌های ارزیابی و سنجش اجرای تکالیف و تقویت شیوه‌های ارزیابی و سنجش اجرای تکالیف، بررسی و پس‌ازآن برای تصویب به صحن علنی شورا ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است که شهرداری شیراز بایستی گزارشی از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌های عمرانی و همچنین وضعیت بدهی و مطالبات خود از ابتدای فعالیت شورای پنجم تاکنون را به شورا ارائه دهد.

لایحه شهرداری شیراز در خصوص پرداخت مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به هر نفر از رانندگان استیجاری تمام‌وقت و مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به هر نفر از رانندگان ایاب و ذهاب به‌عنوان سبد کالا بررسی و به موافقت اعضای شورا رسید.

رئیس شورای شهر شیراز به بیان نکاتی در خصوص دهه فجر پرداخت و رمز پیروزی انقلاب اسلامی را رهبری، مردم و اسلام دانست و گفت: رعایت وحدت و انسجام به این چند موردی که ذکر شد، پیروزی قطعی را به همراه داشت؛ لذا تضعیف هرکدام از این‌ها موجب خدشه وارد شدن به شعارها و انحراف از مسیر اصلی انقلاب خواهد بود.

سید عبدالرزاق موسوی با تأکید بر مورد ارزیابی قرار گرفتن پایبندی اعضای شورا، مدیران و مسئولان در جمهوری اسلامی ایران به اهداف و شعارهای انقلاب، اظهار داشت: باید مشخص شود که چه مقدار از عملکردهای ما مبتنی بر تعهداتی که داده‌ایم بوده و مقبولیتمان چقدر است.

وی در ادامه به بیان نکاتی در خصوص بودجه سال آینده در خصوص رعایت نظم و بودجه‌نویسی پرداخت و اعلام کرد: درگذشته اشکالاتی در خصوص بودجه‌نویسی و بودجه‌ریزی وجود داشته که این مقوله توسط مجموعه مدیریت شهری شیراز اصلاح‌شده است، پیش‌بینی می‌شود که اصول دقیق بودجه‌نویسی توسط شهرداری رعایت شود.

رئیس شورای شهر شیراز با اظهار اینکه در سالهای گذشته ارائه لایحه و متمم بودجه با تأخیر صورت می‌گرفته اما امسال این موضوع با رعایت نظم انجام شد که جای قدردانی از شهردار و کارکنان شورای شهر دارد.

موسوی در ادامه بیان کرد: در بودجه سال جاری تقریباً ۸۰ درصد تکلیف برای شهرداری شیراز تعیین‌شده بود که بخش عمده‌ای از آن عملی شده و یا در حال انجام است که این موضوع نیز نسبت به سالهای گذشته با پیشرفت بسیاری مواجه بوده است.

وی بر تلاش جهت کاهش تکالیف بودجه سال ۹۹ تأکید داشت و افزود: تعیین جدول زمان‌بندی برای اجرای تکالیف در بودجه مهم‌تر از تعداد آن‌ها است.

تأکید چندباره رئیس این پارلمان شهری بر رعایت اصول بودجه‌نویسی سال آینده نشان از دو موضوع (عدم رعایت این نکته در سال گذشته و ایجاد مشکلاتی در این خصوص طی سالهای گذشته و نگرانی جهت عدم رعایت این موضوع برای سال آینده) دارد که به نظر می‌رسد شهرداری شیراز بایستی همت ویژه‌ای جهت رعایت این دو نکته ساده اما اصولی بگمارد.

شفافیت یکی از اصول مهمی است که شعار و رویکرد این شورا بوده و موسوی نیز با تأکید بر این‌ها، گفت: بایستی درآمدها و هزینه‌ها در بودجه کاملاً شفاف باشند و تمامی حساب و گردش‌های مالی متعلق به همه شرکت‌های وابسته به شهرداری و سازمان‌های تابعه در بودجه مدنظر قرار گیرند.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه درگذشته درخواست داده بودیم که شهرداری میزان دقیق بدهی، دیون، تعهدات و مطالبات شهرداری در دوره قبل و فعلی مدیریت شهرداری را به‌طور کاملاً شفاف به شورا ارائه دهد، یکی از علت‌های اصلی فساد و تبعیض را عدم شفافیت عنوان کرد و افزود: تکالیف بودجه سال آینده باید ضمانت اجرای انجام و تحقق بودجه باشند.

موسوی بابیان اینکه شهرداری اقدامات خوبی در این خصوص داشته اما کافی نیست، در خصوص اهمیت وضعیت پروژه در بودجه سال ۹۹ گفت: این‌ها باید به‌گونه‌ای تنظیم شوند که پیرو آن مکانیزیم اطمینان بخشی از روند پیشرفت پروژه‌ها ارائه شود.

انتهای پیام/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول