اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لهستان به 35 فروند جنگنده «اف-35» مجهز می‌شود

با جود مخالفت برخی سیاستمداران لهستانی، ارتش لهستان تا چندی دیگر به 35 فروند جنگنده پیشرفته «اف-35» مجهز می‌شود.

لهستان به 35 فروند جنگنده «اف-35» مجهز می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، لهستان روز جمعه قراردادی به ارزش 4.6 میلیارد دلار با آمریکا برای خرید 35 فروند جنگنده پیشرفته «اف- 35 لایتنینگ ای» منعقد کرد. اقدامی که مخالفان دولت این کشور آن را زیر سئوال برده و ارتش لهستان را فاقد کیفیت لازم برای استفاده از این جنگنده خطاب کردند.

به نوشته وبگاه «رادیو اروپای آزاد» این اقدام لهستان برای تقویت پدافند هوایی شرق این کشور و مقابله با روسیه صورت گرفته است.  «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان روز گذشته گفت: «این یک روز فوق العاده مهم برای نیروی هوایی و امنیت لهستان و بخشی از اروپا بود».

وزیر دفاع لهستان این توافقنامه را در مراسمی در شهر «دبلین» با حضور  فرستاده ایالات متحده منعقد کرد. وزیر دفاع لهستان نیز در توصیف این قرارداد گفت که این یکی از بزرگترین معاملات تاریخ نیروهای مسلح لهستان و نشانه قدرت از روابط با واشنگتن است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این باره اعلام کرد این هواپیما‌ها توانایی لهستان در دفاع از خود را بهبود می‌بخشند.

لهستان انتظار دارد جنگنده‌های اف-35 را خلال سال‌های 2024 تا 2030 تحویل گیرد. بدین ترتیب، لهستان دهمین کشور عضو ناتو خواهد بود که به این جنگنده‌ها مجهز می‌شود. نیروی هوایی لهستان در حال حاضر حدود 50 فروند جنگنده آمریکایی اف-16 دارد.

این در حالی است که سیاستمداران مخالف دولت این کشور از این خرید بسیار گرانقیمت انتقاد کرده‌اند. منتقدان بر این باورند که ارتش لهستان قادر به استفاده کامل از توانایی‌های این هواپیماهای پیشرفته نیست.

لهستان در حالی قصد تقویت مرزهای شرقی خود را دارد که روسیه نیز به نوبه خود  اعلام کرده که مرزهای غربی خود با لهستان را تقویت می‌کند. 

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه چندی قبل در سخنرانی سالانه خود در جمع قانونگذاران و اعضای دولت به واشنگتن نسبت به هرگونه استقرار سامانه موشکی در اروپا و نزدیک مرزهای روسیه هشدار داده بود. پوتین در این سخنرانی با هشدار به آمریکا گفت که بهتر است واشنگتن «توهم برتری نظامی» را کنار گذارد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول