اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دمشق آثار باستانی ادلب را از دسترس تروریست‌ها مصون نگاه داشت +تصاویر

اداره آثار باستانی ادلب سوریه اعلام کرد آثار تاریخی موجود در یکی از شهرهای این استان که از دسترس تروریست‌ها مخفی نگاه داشته شده بود از دستبرد آنها مصون مانده و اکنون تحویل موزه شده است.

دمشق آثار باستانی ادلب را از دسترس تروریست‌ها مصون نگاه داشت +تصاویر

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس،  اداره آثار باستانی استان ادلب سوریه اعلام کرد که آثار تاریخی موجود در موزه شهر «معره النعمان» از چنگ تروریست‌های حاضر در این شهر مصون مانده است. 

این اداره امروز جمعه اعلام کرد این آثار قبل از حمله تروریست‌ها به این شهر در مکانی مخفی نگاه داشته شده بودند و اکنون، پس از پاکسازی «معره النعمان» از تروریست‌ها از مخفیگاه بیرون آورده و تحویل موزه شده‌اند. 

«غازی علولو» رئیس میراث باستانی ادلب در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) اعلام کرد:« با آزادی معره النعمان از وجود تروریست‌ها کادر اداره میراث باستانی مستقیما به مکانی که آثار باستانی مخفی شده بود رفتند و خوشبختانه دیدند که این آثار باقی مانده و تروریست‌ها محل اختفای آن را پیدا نکرده بودند».

 

وی گفت که این  آثار باستانی شامل قطعات سفالی، برنزی و مسی از دوره‌های مختلف تاریخی است که در نتیجه کاوش‌های انجام شده توسط گروه باستان شناسی  در طی یک دوره طولانی بیش از بیست سال به دست آمده بود.

«محمود حمود» مدیر کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه هم گفت: «تیمی از این اداره بلافاصله با آزادی معره النعمان به آنجا اعزام شدند تا از میزان خسارات وارده به موزه آنجا مطلع شده و کار ترمیم آن را مستقیما شروع کنند».

او گفت که قطعه ‌های مجسمه ابوالعلاء المعری هم که توسط تروریست‌ها تخریب شده و توسط اهالی نگهداری شده بود قرار است توسط اداره کل آثار و موزه‌ها ترمیم شود و به سر جایش بازگردانده شود.

 

 

شهر معره النعمان که دژ گروهک تروریستی جبهه النصره در جنوب ادلب خوانده می‌شد، در مسیر جاده مواصلاتی میان دمشق پایتخت سوریه و شهر حلب مرکز شمال سوریه قرار دارد. این شهر قریب به سیصد کیلومتر تا دمشق و هشتاد کیلومتر تا شهر حلب فاصله دارد و از موضع استراتژیک مهم و آب و هوایی معتدل برخوردار است.

این شهر که قدمتی چند هزار ساله دارد و به زادگاه شاعر و فیلسوف معروف ابوالعلاء المعری و آثار باستانی کهن خود معروف است، در اکتبر ۲۰۱۲ به تصرف تروریست‌ها درآمده بود و بالاخره نیروهای ارتش سوریه در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰، پس از درگیری با گروه‌های تروریستی کنترل شهر معره نعمان را بدست گرفتند.

تعداد اهالی شهر معره نعمان در اوایل جنگ سوریه با حمله تروریست‌ها و آوارگی ده‌ها هزار نفر از اهالی آنجا از یکصد هزار نفر به چهارصد هزار نفر کاهش یافت.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول