اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

هزینه کنسلی بلیط هواپیما چطور محاسبه می‌شود؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که به خاطر اتفاق‌های پیش‌بینی نشده مجبور به تغییر ناگهانی برنامه‌ها شویم.

هزینه کنسلی بلیط هواپیما چطور محاسبه می‌شود؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که به خاطر اتفاق‌های پیش‌بینی نشده مجبور به تغییر ناگهانی برنامه‌ها شویم و مثلا بلیط هواپیما را چند روز و حتی چند ساعت مانده به پرواز کنسل کنیم. حالا این سوال پیش می‌آید که برای کنسل کردن بلیطی که از مدت‌ها قبل خریداری کرده‌ایم باید چه اقداماتی و انجام دهیم و لازم است چقدر جریمه برای این کار پرداخت کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به توضیح هزینه کنسلی انواع بلیط‌ها و نحوه کنسل کردن آنها بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کنسل کردن بلیط سیستمی

اگر بلیط خود را آنلاین و به صورت سیستمی خریداری کرده باشید، کنسل کردن آن کار راحتی است. فرقی نمی‌کند بلیط هواپیمای خود را از چه سایتی خریده باشید، فقط کافی است در وبسایت مورد نظر وارد پنل کاربری خود شوید، بلیط هواپیما را کنسل کنید و مشخص کنید که می‌خواهید پول خود را به چه شکلی پس بگیرید. شما می‌توانید تعیین کنید که پول بلیط به حساب بانکی‌تان واریز شود و یا به حساب کاربری‌تان در وبسایت منتقل شود و بعدا بتوانید با استفاده از این اعتبار، باز هم خرید کنید.

کنسل کردن بلیط چارتری

افرادی که به دنبال ارزانترین بلیط هواپیما می‌گردند، معمولا بلیط چارتری و لحظه آخری خریداری می‌کنند. خرید این نوع بلیط همیشه خیلی لذت‌بخش است ولی کنسل کردن آن به طور معمول با دردسرهای زیادی همراه است. اگر قصد کنسل کردن بلیط چاتری را دارید، باید با شرکت چارترکننده تماس بگیرید. چون کنسل کردن این نوع بلیط کاملا به شرایط چارترکننده بستگی دارد. به طور معمول اگر تا ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز بلیط چارتری خود را کنسل کنید، می‌توانید با حداکثر 90 درصد جریمه، بخشی از پول بلیط را پس بگیرید. ولی در نظر داشته باشید که اکثر شرکت‌های چارترکننده حتی با دریافت جریمه هم حاضر به کنسل کردن بلیط نمی‌شوند.

کنسل کردن بلیط رفت و برگشت

اگر برای خرید ارزانترین بلیط هواپیما ، بلیط رفت و برگشت را باهم خریده باشید، نرخ جریمه کنسلی برای شما متفاوت خواهد بود. به این صورت که اگر از بلیط رفت استفاده کرده باشید و قصد کنسل کردن بلیط برگشت را داشته باشید، باید بالاترین نرخ جریمه موجود در آن کابین را پرداخت کنید. در مورد بلیط‌های خارجی هم روند کنسلی به این صورت است که در صورت استفاده نکردن از بلیط رفت، بلیط برگشت خود به خود کنسل خواهد شد.

 

جریمه کنسل کردن بلیط هواپیما چقدر است؟

هنگامی که قصد کنسل کردن بلیط خود را دارید، باید جریمه این کار را مطابق با قوانین ایرلاینی که از آن بلیط خریده‌اید پرداخت کنید. بیشترین جریمه‌ای که تمام ایرلاین‌ها در نظر گرفته‌اند، مربوط به کنسلی بلیط نیم ساعت قبل از پرواز است. بعضی از پروازهای هواپیمایی‌های تابان، قشم ایر، کاسپین و زاگرس، در صورت کنسل کردن بلیط، هیچ وجهی را به شما برنمی‌گردانند. شناسه پرواز UW مربوط به ایرلاین ماهان، در صورت کنسلی 95 درصد بلیط را به مسافر برنمی‌گرداند. شناسه پرواز DIZ در ایرلاین آسمان و شناسه پرواز XZ در ایرلاین زاگرس کمترین جریمه را در این حالت از مسافر دریافت می‌کنند و 60 درصد پول بلیط را به شما پس می‌دهند.

شرایط استفاده از بیمه کنسلی پرواز چیست؟

اگر پرواز شما توسط شرکت هواپیمایی کنسل شود، در این صورت می‌توانید از بیمه کنسلی پرواز استفاده کنید و کمترین میزان خسارت را متحمل شوید. توجه داشته باشید که این بیمه مخصوص پروازهایی است که به طور مستقیم از سمت شرکت هواپیمایی کنسل شده‌اند و اگر شما بلیط خود را کنسل کنید، قادر به استفاده از این بیمه نخواهید بود.

چه نکاتی روی رقم کنسلی بلیط تاثیر دارند؟

دو عامل بسیار مهم بر روی رقمی که شما پس از کنسل کردن بلیط هواپیما دریافت می‌کنید تاثیر می‌گذارند: زمان اعلام کنسلی و کلاس پروازی. همانطور که کمی قبل‌تر گفته شد، بیشترین جریمه کنسل کردن بلیط مربوط به زمانی است که نیم ساعت تا پرواز شما زمان باقی مانده است. ولی در صورتی که چند روز قبل از پرواز تصمیم به کنسل کردن بلیط خود بگیرید، باید جریمه کمتری پرداخت کنید. در مورد کلاس پروازی هم اگر بلیط شما مربوط به کلاس‌های بالاتری پروازی باشند، برای کنسل کردن آنها مجبور هستید جریمه بیشتری را پرداخت کنید.

مبلغ بلیط‌های کنسل شده در چه مدتی استرداد خواهد شد؟

در صورتی که بلیط خود را به صورت سیستمی و مثلا از وبسایت‌هایی مانند علی بابا خریداری کرده باشید، پول شما در صورت تمایل تا حداکثر 72 ساعت به حسابی که به سیستم اعلام می‌کنید واریز خواهد شد. البته در صورت تمایل می‌توانید انتخاب کنید که مبلغ بلیط کنسل شده به صورت اعتبار به حساب شما در وبسایت منتقل شود تا در خریدهای بعدی از آن استفاده کنید.

حرف آخر

اگر مدتها در جستجوی ارزانترین بلیط هواپیما بوده‌اید و در لحظات آخر مجبور به کنسل کردن شوید، راه سختی پیش رو دارید. چون پیدا کردن دوباره بلیط ارزانی که مطمئن هم باشد، کار بسیار سختی است. پیشنهاد می‌کنیم برای پیدا کردن ارزانترین بلیط هواپیما علی بابا به شما کمک می‌کند. فراموش نکنید که تجربیات خود در زمینه پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما و کنسل کردن آن را با ما در میان بگذارید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول