اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نظارت بر سازمان‌های غیردولتی قرقیزستان تشدیدمی‌شود

با پیشنهاد یکی از نمایندگان پارلمان قرقیزستان قانون تشدید نظارت بر سازمان‌های غیردولتی در این کشور بررسی می‌شود.

نظارت بر سازمان‌های غیردولتی قرقیزستان تشدیدمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، با پیشنهاد یکی از نمایندگان پارلمان قرقیزستان قانون تشدید نظارت بر سازمان‌های غیردولتی در این کشور بررسی می‌شود.

قانون مذکور به ابتکار «باکیتبک رحیمکولف» نماینده پارلمان به آن پرداخته خواهد شد که به نظر وی سازمان‌های غیردولتی باید به نهادهای دولتی اطلاعات کامل مربوط به حامیان و هزینه‌های خود را ارائه دهند.

رحیمکولف تصریح کرد: سازمان‌های غیردولتی در کشورهای سازمان همسود از جمله قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و بلاروس اطلاعات درباره فعالیت‌های خود را به طور شفاف منتشر می‌کنند اما قانون جدید با هدف افزایش اعتماد مردم به این مؤسسه‌ها وضع خواهد شد.

این مقام قرقیز خاطر نشان کرد: انتشار فعالیت سازمان های غیر دولتی باعث اعتماد عمومی خواهد شد ضمن این که همکاری این سازمان ها با دولت هم افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که کارکنان سازمان‌های غیردولتی که بسیاری از آنها توسط کشورهای غربی تأمین مالی می‌شوند نسبت به این قانون اعتراض کرده و این اقدام را تلاش دولت برای ایجاد موانع برای توسعه جامعه عنوان می‌کنند.

امروز در قالب نشست خبری «چالپن جکوپاوا» رئیس سازمان غیردولتی «عدالت» اظهار داشت: این ابتکار خطرناک است و احتمالا به بروز خشونت نسبت به کارکنان سازمان‌های غیر دولتی منجر می‌شود که در حوزه دفاع از حقوق بشر کار می‌کنند.

شایان ذکر است که تاکنون در مقایسه با دیگر کشورهای آسیای مرکزی در قرقیزستان فضای باز برای فعالیت سازمان‌های غیر دولتی وجود دارد.

دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و افرادی مانند «جورج سوروس» از این فرصت به طور کامل سوء استفاده می‌کنند و از طریق تأمین مالی سازمان‌های غیردولتی نفوذ خود را در قرقیزستان تقویت می‌کنند.

در حال حاضر نفوذ سازمان‌های غیردولتی تقویت شده و آنان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی می توانند تاثیر زیادی بر افکار عمومی بگذارند که به عنوان مثال آمریکا از همین طریق چین هراسی در قرقیزستان و قزاقستان را افزایش داده است.

به نظر دولت قرقیز این تحولات امنیت ملی را تهدید می‌کند و احتمال سرنگونی دولت ها نیز از این طریق وجود دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول