اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

فارس من|کسری 1000 میلیارد تومانی صندوق بیمه بیکاری/ اصلاح قانون در دستور کار

مشاور معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌ در سال 97 صندوق بیمه بیکاری 190 میلیارد تومان کسری داشته است که پیش‌بینی می‌کنیم برای سال جاری این کسری به 1000 میلیارد تومان برسد.

فارس من|کسری 1000 میلیارد تومانی صندوق بیمه بیکاری/ اصلاح قانون در دستور کار

محمد محمدی مشاور معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در مورد پرسش مخاطبین فارس من مبنی بر بازنگری و اصلاح قانون پرداخت مقرری بیمه بیکاری، اظهار داشت: در سال 1366 قانون بیمه بیکاری به تصویب رسید و سه سال به صورت آزمایشی اجرایی شد و نهایتاً در سال 69 این قانون دائمی شد. 

محمدی گفت: براساس قانون، 23 درصد از حق بیمه توسط کارفرما، 7 درصد توسط بیمه‌شده پرداخت می‌شود که 3 درصد از حق بیمه پرداختی بیمه‌شده مربوط به بیمه بیکاری است. 

وی بیان داشت:‌ اگر رابطه بیمه‌ای کارگر و کارفرما به صورت غیرارادی قطع شود، کارگر مشمول بیمه‌بیکاری خواهد شد و برای پرداخت بیمه‌بیکاری باید کارگر حداقل شش ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشد و از شش تا 50 ماه نیز می‌تواند مقرری بیمه بیکاری دریافت کند. 

مشاور معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: طبق قانون نحوه پرداخت مقرری بیمه بیکاری 55 درصد از مزد روزانه صرف 90 روز قبلی است و اگر تا چهار نفر عائله داشته باشند، تا 10 درصد به میزان مقرری بیمه بیکاری اضافه می‌شود. 

محمدی ادامه داد: قطعا مبلغ بیمه بیکاری از حداقل دستمزد کمتر نیست. 

مشاور معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: از سال 69 پرداخت مقرری بیمه بیکاری مشکلاتی را ایجاد کرد و تا سال 81 مشکلی نداشتیم، ولی سال‌های بعد مشکل منابع و مصارف صندوق بیمه بیکاری را داشتیم. 

وی اضافه کرد: براساس آخرین آمار سال 1397، 239 هزار و 175 نفر مشمول بیمه بیکاری هستند که 4 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد ما از بیمه بیکاری است ولی در مقابل، هزینه بیمه بیکاری 5 هزار و 100 میلیارد تومان است؛ یعنی 190 میلیارد تومان در سال 97 کسری بودجه صندوق بیمه بیکاری را داشته‌ایم. 

محمدی یادآور شد: امسال با توجه به افزایش دستمزد،‌ پیش‌بینی می‌کنیم که صندوق بیمه بیکاری یک‌هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد و مقرر شده که  حساب جداگانه‌ای در تأمین اجتماعی برای 3 درصد حق بیمه بیکاری درنظر گرفته شود و منابع و مصارف مربوط به بیمه بیکاری از این حساب کسر شود. 

مشاور معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: بنابراین در سال 98، 800 میلیارد تومان به کسری بودجه صندوق بیمه بیکاری اضافه می‌شود. 

وی بیان داشت: اصلاح قانون بیمه بیکاری توسط سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد شده است و پیشنهاد داده بودند که 3 درصد حق بیمه به 4 درصد افزایش پیدا کند، ولی این اقدام مشکلی را حل نخواهد کرد و در مجلس اصلاح این قانون همچنان در دست بررسی است. 

مشاور معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد:‌پرداخت 50 ماه بیمه بیکاری زیاد است و امیدواریم در قانون جدید این زمان را کوتاه‌تر کند و افرادی که مشغول به کار هستند و از این مقرری نیز استفاده می‌کنند، هر چه سریع‌تر شناسایی و از لیست پرداخت مقرری بیمه بیکاری حذف شوند. 

محمدی گفت:‌ راهکار دیگر هم این است که جلوی تعطیلی کارخانه‌های بزرگ گرفته شود تا صندوق بیمه بیکاری پایدارتر نگه داشته شود. 

وی گفت:‌ برای اصلاح قانون بیمه بیکاری باید تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هم نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند و این اقدام بدون کارشناسی از سوی طرفین نباید انجام شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول