اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

نمی توان با خام فروشی کشور را اداره کرد/در تولید داروی بیوتک قدرت برتر آسیا هستیم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: مهمترین وظیفه ما ایجاد دانشی است که منجر به توسعه اقتصادی می‌شود و دوره خام فروشی گذشته است و نیاز کشور با خام فروشی تامین نخواهد شد.

نمی توان با خام فروشی کشور را اداره کرد/در تولید داروی بیوتک قدرت برتر آسیا هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه رونمایی از پایلوت فناوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر عناصر استراتژیک گفت: سالانه نزدیک به ۲۰۰ تن از این عناصر را وارد می کنیم که قیمت هر کیلوگرم آن  بیش از ۶۰ دلار است و با بخش دیگری که  به این پایلوت اضافه می شود رقم ارزش افزوده بالاتر می رود.

وی افزود: یک تن سنگ آهن را ۶۰ دلار می فروشیم در حالی که برای یک کیلوگرم آن ۶۰ دلار پول پرداخت می کنیم. این فناوری به بحث عدم خام فروشی معادن کمک می کند و خوشحالم که فناوری  و استحصال عناصر نادر خاکی در داخل بومی شده و کارخانه صنعتی آن به زودی سرمایه‌گذاری و راه اندازی می شود.

ستاری بیان داشت: موضوع این پروژه را پنج سال است که در شرکت «ایمیدرو» پیگیر بودیم و اضافه شدن این بخش جدید تولیدی به کشور به فروش بهتر سنگ معدن در امر صادرات کمک می کند و با بومی شدن این تکنولوژی می توانیم قدم‌های موثری در عدم خام فروشی معادن برداریم.

وی با تاکید بر توسعه صادرات دانش محور اذعان داشت: مهمترین وظیفه ما ایجاد دانشی است که منجر به توسعه اقتصادی می شود و دوره خام فروشی گذشته است و نیاز کشور با خام فروشی تامین نخواهد شد.

ستاری گفت: شهرک کاوش می تواند قطب فناوری البرز و کشور شود؛ همین الان هم قطب بیوتکنولوژی کشور در البرز است و در این حوزه در منطقه و آسیا قدرتمند برتر هستیم و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

وی با اشاره به تولید بیش از 20 نوع دارو در بخش بیوتکنولوژی در کشور اظهار داشت: ما پیشرو در تولید داروهای بیوتک هستیم و این در حالی است که ترکیه یک دارو را هم تولید نمی‌کند چرا که نه اکوسیستم و نه نیروی انسانی را دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر نقش شرکت‌های خصوصی در توسعه دانش بنیان‌ها  اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی توسعه دهنده تکنولوژی باید به کمک این بخش از صنعت بیایند و باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش اتفاق بیفتد و افتتاح مرکز کاوش می‌تواند شتاب دهنده این امر باشد.

وی در خصوص صنعتی شدن بخش فرآوری مواد معدنی ایران و کاربرد عناصر نادر خاکی تصریح کرد: این پایلوت به واحد صنعتی باید تبدیل شود و در حوزه باطری سازی و تولید خودروی برقی عدد ناچیزی از این عناصر نادرخاکی را لازم داریم و نیاز کشور است که به تخصص دانشمندان ایرانی بی نیاز از واردات شده‌ایم. 

ستاری در پایان خاطرنشان کرد: نوع و ماهیت فعالیت دولت به گونه‌ای است که از پول دولت محصول پژوهشی خوبی تولید نمی‌شود و لذا ضرورت دارد با سرمایه‌گذاری خصوصی بخشی از منافع اقتصادی و صنعتی کشور تولید و تامین شود.

انتهای پیام/ب/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول