اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

شناسایی نخبگان با ورود دانشگاه‌ها به عرصه پژوهش پس از انقلاب اسلامی

اتفاق بزرگ و بی‌نظیری در ایران بعد از انقلاب اسلامی رخ داد و دانشگاه‌های کشورمان وارد عرصه پژوهش شدند؛ عنصری که می تواند نواقص در تمام زمینه ها را اصلاح کند.

شناسایی نخبگان با  ورود دانشگاه‌ها به عرصه پژوهش پس از انقلاب اسلامی

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ یکی از مهم‌ترین ملزومات حفظ جایگاه ایران در مسیر دست‌یابی به قله‌های علم و فناوری، حفظ نخبگان در داخل و هدایت آن‌ها برای حل مشکلات و معضلات کشور  است، یکی از کارآمدترین راه‌حل ها برای رسیدن به این هدف، تشکیل هسته‌های نخبگی حول موضوعات مطرح کشور است تا نخبگان جوان در کاری جمعی برای پذیرش مسوولیت حل مشکلات کشور آماده شوند و حس کنند که کشور به وجود آن‌ها می‌بالد و از پتانسیل‌شان می‌توانند در جهتی موثر استفاده کنند.

دانشجویان و نخبگان در راه کسب علم و دانش همواره قدم برداشته‌اند و با ایمان و بصیرتی که دارند توانسته‌اند قله‌های علم و پیشرفت را با تمام مشقت و سختی که پیش روی دارند را سپری کنند.

خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، زوایای مشکلات و مشقت‌هایی که دانشجویان و نخبگان در این راه با آن مواجه هستند را از مسوولان کشور پیگیر شده است. 

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه دانشگاهیان و نخبگان در تصمیم‌گیری‌ها برای حل مشکلات کشور می‌گوید: سازمان ملی نخبگان حمایت  لازم را از جوانان نخبه به عمل می‌آورد و فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت مستقیم زیر نظر رئیس جمهور فعالیت می‌کند اهمیت و جایگاه نخبگان در کشور را نشان می‌دهد و ارائه وام در بحث تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان به جوانی که شرایط و شاخص‌های خوبی دارند و عضو این بنیاد نخبگان هستند تعلق می‌گیرد.  

* کارهای رسانه‌‌‌ای و تبلیغاتی بیشتری برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان انجام شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه اطلاع‌رسانی لازم درمورد شرکت‌های دانش‌بنیان به مردم ارائه نشده است، می‌گوید: با وجود اینکه بسیاری از مسوولان کشور از پتانسیل بالقوه و بالفعل این شرکـت‌ها آگاه هستند اما به نظر می‌رسد که باید کارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای بیشتری در مورد این شرکت‌ها برای این نخبگان صورت گیرد. 

* مردم باید دین‌شان را به جامعه ادا کنند

از سوی دیگر سید جواد ساداتی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دانشگاهیان گروهی دانست که کشور برای آنها هزینه کرده و این هزینه آموزش و یادگیری در مدارس و دانشگاه‌ها را مردم می‌پردازند بنابراین این افراد باید دین‌شان را به مردم ادا کنند. 

 وی تاکید می‌کند که دانشگاهیان و نخبگان در حل مسائل و مشکلات جامعه باید در صف اول باشند. دانشگاه‌ها محل حضور نخبگان و همچنین نخستین محل برای حل مسائل مبتلا‌به جامعه‌ هستند؛ بنابراین اگر زمانی در دانشگاه‌ها را ببندند و جامعه تب نکند یعنی آن دانشگاه برای جامعه اثر ندارد، دولت باید سازوکاری برای استفاده از نخبگان در کشور داشته باشد؛ لذا دولت باید سازوکاری بیندیشد که در قالب آن بتواند از ظرفیت نخبگان، اساتید و دانشگاهیان بهره‌مند شود. 

*ورود به عرصه پژوهش منجر به شناسایی نخبگان علمی می‌شود

در ادامه پیگیری‌ها به سراغ یعقوب فتح‌الهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس رفتیم که وی در این باره می‌گوید: اتفاق بزرگ و بی‌نظیری در ایران بعد از انقلاب اسلامی رخ داد و آن اینکه دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران وارد عرصه پژوهش شدند عنصری که همه چیز  را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌تواند درست کند، ورود به عرصه پژوهش به ما کمک می‌کند که بتوانیم در فرایند پژوهش انسان‌های خلاق و نخبه علمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشف کنیم تا این افراد سفیران حل مسائل پیشرفت ملی شوند.

* نقش دولت‌های مختلف در به کارگیری نخبگان کم‌رنگ بوده است

فتح‌الهی با بیان اینکه نقش دولت‌های مختلف در به کارگیری نخبگان علمی کشور و دانشگاه‌ها برای حل مسائل پیشرفت ملی و برنامه‌ریزی‌های دقیق کشور کم‌رنگ بوده است، می‌گوید: دولتمردان باید استفاده از نخبگان را  سرلوحه خود قرار دهند و در وزارتخانه‌ها، بخش‌های مدیریتی، انتخاب نمایندگان مجلس، قوه مقننه و هم در قوه قضائیه پاک‌ترین، بهترین، مستعدترین‌‌  و عالم‌ترین انسان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کار بگیرند تا بتوانیم از خطا در کشور جلوگیری کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه بعضی از انتخاب‌ها بر اساس روابط دوستانه، خانوادگی، یا توصیه است، خاطرنشان می‌کند: باید در انتخاب نیروی انسانی برای هر کاری پوزیشن،‌ پست‌ها و استانداردهایی در کشور قائل باشیم و نخبگان کشور را آنجا جایگزین کنیم تا حرکت عظیم اقتصادی، اجتماعی و پیشرفت ملی در کشور به وجود بیاید به عنوان مثال برای انتخاب مدیر کل در وزارت صمت باید فردی مد نظر باشد که بتواند تولیدات داخلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کند به نحوی که این محصولات نه تنها نیازهای مالی، منطقه‌ای بلکه نیاز‌های بازار جهانی را هم پر کند.

وی بنیاد ملی نخبگان را یکی از مراکزی نام برد که می توان از آنجا افرادی را برای پست‌های مختلف شناسایی کرد تا در عرصه سیاسی وارد میدان شوند، برای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به افراد  مستعد، باهوش و خوش‌فکر نیاز داریم افرادی که از خدمت به جامعه و توسعه و پیشرفت ملی جمهوری اسلامی لذت ببرند و انگیزه درونی داشته باشند، بخشی از جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراموش کردیم باید زمینه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای این افراد به عنوان کسانی که کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسازند باز کرد.

 در این راستا صحبتی هم با مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی داشتیم، وی معتقد است: با ارائه محصولات جدید در حوزه اقتصادی و فناوری‌ در کشور مواجه هستیم و  تنها راهی که می‌تواند اهداف کشور را محقق کند استفاده از محققان، پژوهشگران و نخبگان است؛ وقتی که محققان، پژوهشگران و نخبگان را وارد بحث طراحی محصول و توسعه فناوری کنیم و از دانش‌‌ و ایده‌شان حمایت کنیم خروجی خوبی از محصولات و فناوری‌های جدید در سطح کلان کشور و حوزه‌های مختلف می‌بینیم.

با حمایت‌هایی که انجام می‌شود ایده‌ها کم‌کم رشد یافته، وارد صنعت شده و تبدیل به محصول می‌‌شود که رشد اقتصادی کشور را می‌بینیم

*  محصولات از ایده‌های دانشگاهیان، پژوهشگران و نخبگان شکل می‌گیرد

وی با بیان اینکه بستری در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است، می‌گوید: بحث‌هایی که در زمینه توسعه فناوری در آن فعال هستیم و این روزها با آن مواجه‌ایم بحث فناوری نانو، فناوری سلول‌های بنیادی، زیست فناوری، داروهای جدید  و محصولاتی که عامه مردم در زندگی روزمره‌‌شان با آنها سروکار دارند تا محصولات پیچیده‌ای که در زمینه فضایی، هوایی و حمل و نقل در حال استفاده است و تمام این محصولات از ایده‌های دانشگاهی، پژوهشگاهی، پژوهشگران و نخبگان شکل گرفته و صرفا سازوکاری برای تبدیل شدن ایده تا محصول را فراهم کرده است و باعث توسعه سازوکارها در کشور شده که می‌توان شاهد رونق اقتصادی خوبی در کشور بود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول