اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

سمنان؛ در گذر از خام‌فروشی

بررسی آمارهای گمرکی نشان می‌دهد استان سمنان این روزها در گذر از خام‌فروشی و صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده بیشتر، آن‌هم به 47 کشور جهان است که می‌تواند بخشی از تنگناهای ارزی کشورمان را جبران کند.

سمنان؛ در گذر از خام‌فروشی

خبرگزاری فارس سمنان- مرتضی مزینانی: تحریم‌های بی‌سابقه غربی‌ها به‌ویژه دولت متخاصم آمریکا علیه ایران اسلامی سبب ایجاد مشکلاتی در حوزه اقتصاد به‌ویژه کاهش فروش نفت خام شده که پیامد مستقیم آن، کاهش منابع ارزی است.

در این میان، صادرات کالاهای تولیدی داخل کشور یکی از راهکارهای مهمی است که می‌تواند بخشی از منابع ارزی موردنیاز کشورمان را تأمین کند و از این‌رو، صادرات غیرنفتی اهمیت و جایگاه قابل‌توجهی در اقتصاد امروز ایران دارد.

استان سمنان با وجود بیش از دو هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ، علاوه بر تأمین بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور در بخش‌های مختلف، در بازارهای جهانی و منطقه‌ای نیز سهم به‌سزایی دارد.

بررسی آمارهای گمرکی نشان می‌دهد این روزها استان سمنان در گذر از خام‌فروشی و صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده بیشتر، آن‌هم به 47 کشور جهان بوده که می‌تواند بخشی از تنگناهای ارزی کشورمان را جبران کند.

تجارت خارجی؛ موتور محرکه اقتصاد

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها و دولت آمریکا علیه کشورمان اظهار کرد: نقش گمرک با توجه به این تحریم‌ها به‌خصوص در سال جاری بسیار پررنگ‌تر از گذشته است و باید به‌واسطه کاهش درآمدهای نفتی، نقش گمرک و صادرات را جدی‌تر گرفت.

علی سعدالدین تصریح کرد: دریافت مالیات و افزایش درآمدهای گمرکی از راه‌های جبران کاهش درآمدهای نفتی است و گمرک در همین زمینه از سازمان‌های مؤثر محسوب می‌شود و می‌تواند نقش خوبی در درآمدزایی داشته باشد.

وی گفت: از محل صادرات، ارز خوبی برای کشور تأمین می‌شود و هر چه تسهیلات صادراتی بیشتر شود و صادرات افزایش یابد، موتور محرکه ایران اسلامی با قدرت بیشتری به چرخش درمی‌آید و مزیتی در حوزه اقتصاد محسوب خواهد شد که باید به آن توجه داشت.

۲۲۰ هزار تن کالا در ۱۰ ماهه سال جاری از گمرک استان سمنان صادر شده است

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به اهمیت رشد صادرات و تجارت خارجی افزود: در همین زمینه باید سیستم‌های گمرکی به‌روز و الکترونیکی شود و زمان انجام فرایندهای گمرکی کاهش یابد.

سعدالدین بیان کرد: سامانه جامع امور گمرکی و پنجره فرامرزی در راه مبارزه با قاچاق، افزایش ارزآوری و رشد درآمدهای دولت گسترش می‌یابد.

وی تصریح کرد: باید از رویکرد صادرات مواد نفتی به سمت صدور کالاهای غیرنفتی روی بیاوریم تا نیازی نباشد که تمام هم‌وغم ما، صادرات نفت و تأمین درآمد حاصل از فروش آن باشد.

رشد صادرات سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به اینکه ۲۲۰ هزار تن کالا در ۱۰ ماهه سال جاری از گمرک استان سمنان صادر شده است، گفت: ارزش کالاهای صادراتی استان سمنان در این مدت، ۱۹۶ میلیون دلار بوده است.

سعدالدین رشد صادرات استان سمنان را به لحاظ ارزشی ۴۲ درصد و به لحاظ وزنی با کاهش ۱۶ درصدی اعلام کرد و افزود: کالاهای باارزش‌تری امروز از استان سمنان صادر می‌شود و خام‌فروشی تا حدود زیادی کاهش یافته و این مثبت است.

کشورهای ترکیه و هندوستان به بازارهای صادراتی استان سمنان اضافه شد

مدیرکل گمرک استان سمنان عمده کالاهای صادراتی استان را شامل شمش سرب، سود سوزآور، سیم و کابل، قاشق و چنگال یک‌بار مصرف، فروسیلیس، کاشی و سرامیک و ... دانست و گفت: هم‌اکنون از استان سمنان، ۱۲۱ قلم کالای صادراتی به ۴۷ کشور دنیا صادر می‌شود.

وی عمده کشورهای مقصد صادرات استان سمنان را عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، آلمان، ویتنام و ... عنوان کرد و گفت: ۱۰۹ شرکت حقیقی و افراد حقوقی از مجموع دو هزار کارخانه‌ای که در استان سمنان فعال هستند، در حوزه صادرات نیز تلاش‌های خوبی دارند.

بازارهای جدید صادراتی؛ پیش روی سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان افزود: عراق و افغانستان در گذشته ۵۰ درصد بازار صادرات استان سمنان را تشکیل می‌داد و با توجه به اینکه این دو کشور از کشورهای دارای مشکلات متعدد محسوب می‌شوند، تلاش شده است تا در ۱۰ ماهه امسال کشورهای ترکیه و هندوستان نیز به بازارهای صادراتی استان سمنان اضافه شود.

سعدالدین گفت: روند مثبتی در گسترش بازارهای هدف صادراتی پیش گرفته شده است؛ در کل، صادرات استان سمنان بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که ۱۷۰ میلیون دلار آن از طریق گمرک استان سمنان و ۱۳۰ میلیون دلار از طریق مبادی مرزی دیگر صادر می‌شود و البته این فرآیند امری طبیعی است.

وی تصریح کرد: برخی کالاها از طریق کشتی حمل می‌شود و امکانات گمرکی در مبادی مهم خروجی کشور توسعه یافته و در گمرکات بزرگ کشور در دسترس تر است.

 ۱۷ هزار تن کالا در ۱۰ ماهه امسال به ارزش ۴۸ میلیون دلار وارد سمنان شده است

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: تمام سازمان‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و ... نیز در آنجا مستقر هستند و به همین خاطر، صادرکنندگان بخشی از کالاهای خود را از گمرکات بزرگ کشور به خارج از ایران صادر می‌کنند و در واردات هم همین رویه ادامه دارد.

سعدالدین تصریح کرد: ارزش هر تن کالای صادراتی بر اساس میانگین وزنی در سال جاری از 520 به ۸۸۲ دلار رسیده است که شاهد رشد ۶۸ درصدی در این بخش هستیم و این نشان می‌دهد کالاهای باارزش‌تری از استان سمنان صادر می‌شود.

تراز تجاری سمنان؛ مثبت

مدیرکل گمرک استان سمنان تصریح کرد: تسهیلات بیشتری امسال به صادرکنندگان اختصاص یافته است که ارزیابی در محل و انجام فعالیت‌های اداری پس از ساعات اداری از جمله آنهاست.

سعدالدین با بیان اینکه تراز تجاری استان سمنان مثبت است، گفت: در حوزه واردات، ۱۷ هزار تن کالا در ۱۰ ماهه امسال به ارزش ۴۸ میلیون دلار وارد استان سمنان شده است.

سعدالدین ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد چهار برابر واردات استان سمنان، صادرات انجام شده و این امر بیانگر تراز تجاری مثبت گمرک استان سمنان است.

وی گفت: عمده کالاهای وارداتی به استان سمنان شامل مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی بوده و کالاهای لوکس و مصرفی بسیار محدود است.

درآمد گمرک سمنان به خزانه دولت واریز شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود پنج درصد افزایش داشته است

مدیرکل گمرک استان سمنان اضافه کرد: این امر به رونق تولید کمک می‌کند و مواد اولیه در کارخانه‌های استان سمنان فرآوری و دارای ارزش‌افزوده شده و بسیاری از آنها نیز دوباره به خارج از کشور صادر می‌شود.

سعدالدین عمده کالاهای وارداتی استان سمنان را شامل پنبه، لوازم برقی، ماشین‌آلات شیرینی و بیسکویت‌سازی، اجزا و قطعات ترانسفورماتور، اتوبوس و خودرو و ... دانست که از ۲۰ کشور دنیا به استان سمنان وارد می‌شود.

وی ترکیه، آلمان، ایتالیا، اتریش، چین، هندوستان، بلژیک و ... را عمده‌ای کشورهایی اعلام کرد که به استان سمنان کالا صادر می‌کند.

مدیرکل گمرک استان سمنان افزود: ارزش کالاهای وارداتی به استان سمنان امسال 68 درصد و وزن این کالاها ۴۹ درصد رشد داشته است؛ ارزش هر تن کالای وارداتی، دو هزار و ۸۰۰ دلار است.

افزایش درآمدها؛ رشد کمک‌ها به دولت

مدیرکل گمرک استان سمنان همچنین درآمد گمرک استان سمنان را در سال جاری بیش از ۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد که بابت حقوق ورودی کالاهای وارداتی حاصل شده است.

سعدالدین گفت: درآمد گمرک استان سمنان به خزانه دولت واریز شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود پنج درصد افزایش داشته است.

وی گفت: دفاتر نمایندگی گمرک استان سمنان در شاهرود و گرمسار نیز فعالیت‌های خوبی در حوزه گمرکی داشته‌اند؛ در شهرستان گرمسار از مجموع صادرات کالای استان سمنان، ۲۴ میلیون دلار صادرات انجام شده است که رشد ۲۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته مدیرکل گمرک استان سمنان، دفتر نمایندگی گمرک در شاهرود نیز میزان صادرات ۱۱ میلیون دلاری را ثبت کرده است که رشد ۱۶۱ درصدی دارد.

توسعه مدیریت ریسک هوشمند در سال آینده پیگیری می‌شود و از این‌رو، نیازی به کنترل تمام کالاهای صادراتی نیست

سعدالدین بیان کرد: سامانه‌های گمرکی در سال آینده توسعه پیدا می‌کند و این اقدام در راستای بهبود عملکردها صورت می‌گیرد.

مدیرکل گمرک استان سمنان تصریح کرد: مدل مجازی پنجره واحد تجاری فرامرزی در سال آینده به‌طور جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت و تلاش می‌شود تا تبادل اطلاعات با سازمان‌های دیگر که همکار گمرک محسوب می‌شوند، گسترش پیدا کند.

سعدالدین گفت: هم‌اکنون با حدود ۳۰ سازمان به‌صورت سیستمی متصل هستیم و تبادل اطلاعات به افزایش بهره‌وری در امور گمرکی کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: توسعه مدیریت ریسک هوشمند در سال آینده پیگیری می‌شود و از این‌رو، نیازی به کنترل تمام کالاهای صادراتی نیست.

یک روزه کالایتان را ببرید

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: کالاهای وارداتی که به مجوزهای خاصی مثل استاندارد، بهداشت و ... نیازی نداشته باشد، یک روزه از گمرک استان سمنان ترخیص می‌شود؛ ولی در غیر این صورت زمان ترخیص تا حدودی افزایش خواهد یافت.

سعدالدین ادامه داد: امنیت زیرساخت‌ها باید افزایش یابد تا تخلفات کاهش داشته باشد؛ تجهیز گلوگاه‌ها و سامانه‌ها نیز در دستور کار جدی قرار دارد.

 ۳۳ پرونده قاچاق به ارزش ۱۰.۵ میلیارد تومان که از سوی مراجع ذیصلاح به گمرک استان سمنان ارجاع شده است

وی تصریح کرد: سال آینده در استان سمنان انبارهای اختصاصی توسعه می‌یابد و مستقیم می‌توان با شرکت‌های تولیدی قرارداد بست تا کالاها وارد گمرک نشود و به انبارهای اختصاصی برود؛ در صورت استقبال شرکت‌های تولیدی، سال آینده این انبارها رشد می‌یابد و به کاهش هزینه‌ها بسیار کمک خواهد کرد.

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به پرونده‌های قاچاق تشکیل‌شده در گمرک استان گفت: ۳۳ پرونده قاچاق به ارزش ۱۰.۵ میلیارد تومان که از سوی مراجع ذیصلاح به گمرک استان سمنان ارجاع شده است.

سعدالدین گفت: تشکیل پرونده‌های قاچاق در گمرک استان سمنان کاهش داشته و یک هزار و ۸۰۰ تن کالا در این راستا کشف و برای آنها پرونده تشکیل‌شده است.

شفافیت‌ها بیشتر شود

با وجود همه این‌ها، پیشنهاد رئیس کل گمرک ایران این است که ارز مبنای کالاهای وارداتی به غیر از کالاهای اساسی واقعی شود و سود بازرگانی کاهش پیدا کند؛ چراکه این موضوع به افزایش درآمدهای گمرکی و شفافیت منجر می‌شود.

شفافیت در فرایندهای گمرکی و کمک به رونق تولید بدون تردید اثرات مثبتی بر اقتصاد کشورمان خواهد گذاشت و این امر باید همواره در دستور کار جدی دست‌اندرکاران این بخش باشد.

انتهای پیام/2249/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول