اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

فارس من| مجازات دروغ‌پردازان و شایعه‌پراکنان در فضای مجازی

عضو هیأت مدیره انجمن آئین دادرسی مدنی ایران، مجازات دروغ‌پردازان و شایعه‌پراکنان در فضای مجازی را تشریح کرد.

فارس من| مجازات دروغ‌پردازان و شایعه‌پراکنان در فضای مجازی

احمد محمدی سهروردی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، در مورد مجازات شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان در فضای مجازی گفت: دروغگویی با وجود اینکه در شرع، حرام است اما در قانون جرم نیست و این مایه تأسف است چرا که قانون ما باید مطابق شرع باشد اما دروغگویی را جرم‌انگاری نکرده‌ایم.

محمدی گفت:‌بر اساس اصل برائت و ماده 137 قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی تا زمانی که امری، عملی یا گفتاری جرم تلقی نشود، نمی‌توانیم برایش مجازات تعیین کنیم.

وی تأکید کرد:‌ بنابراین دروغگویی و دروغ‌پردازی از نظر قانون جرم نیست اما نشر اکاذیب جرم است.

محمدی گفت: نشر اکاذیب به معنی این است که دروغی یا شایعه‌ای را به شخصی یا به مقامات کشور نسبت دهیم و یا به قصد تشویش اذهان عمومی آن را نشر دهیم این موضوع در قانون مطبوعات با اصلاحات سال 88 و در ماده 698 قانون مجازات اسلامی و هم در قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 89 آمده و به آن اشاره شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن آئین دادرسی مدنی ایران گفت: مجازاتی که در قانون مجازات اسلامی آمده درباره نشر اکاذیب اینگونه است که از دو ماه  تا دو سال حبس و یا جزای نقدی تعیین شده است.

محمدی در مورد اشکالات وارده به آن گفت:‌ با توجه به قانون وصول برخی درآمدهای دولت، اشاره شده که حداقل جرم مجازات کمتر از سه ماه و تا 90 روز باشد و این یعنی که قاضی می‌تواند آن را به جزای نقدی تبدیل کند که در نتیجه اثر بازدارندگی خود را از دست می‌دهد.

وی تصریح کرد: اما در قانون جرایم رایانه‌ای این نقیصه برطرف و حبس از 91 روز تا 2 سال و جزای نقدی از 500 هزار تا 4 میلیون تومان و در برخی موارد مشدد، هر دو مجازات با هم تعیین و حداکثر آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود:‌در اینجا صرف دروغ بودن حرف و شایعه‌پراکنی از طریق وسایل مخابراتی و رایانه‌ای یا در قانون مطبوعات از طریق نوشتار و گفتار به محض اینکه شایعه‌ای پخش شود کافی است. یعنی حتماً نباید ضرری متوجه شود و جرم دیده شود. بنابر این مجازات شایعه‌پراکنی شدیدتر از هتک حرمت دیده شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن آئین دادرسی مدنی ایران گفت: ماده 698 قانون مجازات اسلامی جزء جرایم قابل گذشت دیده شده که این یک نقیصه است به این معنی که پس از شکایت شاکی خصوصی و اعلام گذشت، قاضی می‌تواند پرونده را مختومه کند. این به معنی آن است که قانون‌‌گذار دروغ‌پراکنی و نشر اکاذیب را مخل نظم عمومی و حیثیت جامعه نمی‌داند در حالی که جرم مهمی است و موجب وهن نظام، بزرگان و آبرومندان می‌شود و قانون‌گذار باید جدی‌تر به آن بپردازد.

در سامانه فارس من موضوعاتی با عناوین قوه قضائیه شایعه پراکنان فضای مجازی را تحت پیگیرد قرار دهد و قوه قضائیه دروغ پراکنان فضای مجازی را در اسرع وقت تحت پیگیرد قرار بدهد ثبت شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول