اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«ام ابیها» اصل و اساس درخت نبوت است

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه با اشاره به «ام ابیها» که یکی از القاب حضرت زهرا(س) است، گفت: اصل و اساس هر چیزی را «ام» می‌گویند، مادر هر چیزی اصل و اساس او است، ممکن است مقصود آن باشد که حضرت فاطمه(س) اصل و اساس درخت نبوت است.

«ام ابیها» اصل و اساس درخت نبوت است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل امشب در افتتاحیه دوره آموزشی متمرکز هیأت امنای بقاع متبرکه کشور که در مجتمع ولایت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه برای نخستین‌بار در سال 97 دوره آموزشی خادمان در سطح ملی برگزار شد، از برگزاری دو دوره آموزشی تا پایان سال خبر داد که ۹۰۰ نفر در این دوره به میزبانی مشهد شرکت می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص فضیلت زیارت امام رضا(ع) بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) برای دو گوهر گرانبها، یعنی حضرت فاطمه(س) دختر گرامی خود و امام رضا(ع)، لفظ «بضعة منی» که به‌معنای پاره تن است را به‌کار برده‌اند.

وی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که 200 سال قبل از تولد امام رضا(ع) نقل شده است به فضیلت زیارت این امام همام اشاره کرد.

عادل عنوان کرد: برای ما ایرانیان همین بس که مفتخریم در سرزمینی زندگی کنیم که خورشید آستان او اول در خراسان و در حرم امام رضا(ع) طلوع می‌کند و بعد چتر نورش در سراسر میهن گسترش می‌یابد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به ایام شهادت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: مراحل بالای عصمت مخصوص معصومان، امامان و پیامبران و موهبتی الهی است که حضرت زهرا(س) نیز از این قانون مستثنی نیست.

وی یکی از دلایل عصمت مطلق حضرت زهرا(س) را کلام پیامبر(ص) که در منابع شیعی و سنی نقل شده‌ است، دانست و با بیان اینکه در برخی روایات رضایت و غضب فاطمه(س) با رضایت و غضب الهی پیوند خورده است، افزود: امام صادق(ع) فرمودند «کسی که فاطمه را آن‎گونه که هست درک کند، شب قدر را درک کرده است.»

عادل خاطرنشان کرد: «فاطِمَةُ الزّهراء بَهجَةُ قَلبِ المُصطَفى(ص)» نام کتابی به زبان عربی است که درباره زندگى و فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) توسط احمد رحمانی همدانی از نویسندگان و خطبای معاصر ایرانی نوشته شده‌ است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به «ام ابیها» که یکی از القاب حضرت زهرا(س) است، خاطرنشان کرد: اصل و اساس هر چیزی را «ام» می‌گویند، مادر هر چیزی اصل و اساس او است، ممکن است مقصود آن باشد که حضرت فاطمه(س) اصل و اساس درخت نبوت است. 

وی اضافه کرد: ممکن است بدان جهت باشد که چون خداوند زنان پیامبر(ص) را به کنیه «ام المؤمنین» گرامی داشت، به ذهن خطور کند که آن‌ها مهم‌ترین زنان روی زمین هستند، حتی از حضرت فاطمه(س) بالاترند، از این جهت حضرت رسول او را به «ام ابیها» خطاب کرد تا از این وسوسه‌ها و خطورات ذهنی جلوگیری کند، یعنی ای زنان پیامبر(ص) اگر شما به منزلت مادران مؤمنان هستید، حضرت فاطمه به منزله مادر پیامبر است.

عادل با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که به‌عنوان حدیث قدسی نقل شده و مضمون آن این است که اگر پیامبر نبود افلاک خلق نمی‌شدند و اگر علی(ع) نبود خداوند پیامبر را خلق نمی‌کرد و اگر فاطمه(س) نبود خداوند پیامبر(ص) و علی(ع) را نیز خلق نمی‌کرد، خدمت به اهل بیت را توفیق بزرگی دانست.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: زائران مهمان امامزاده هستند و ما به‌عنوان خادم و نماینده امامزاده باید همیشه مهمانان امامزاده را تکریم کنیم تا رفتار و شأن امامزاده در پیشگاه مهمان حفظ شود.

وی با بیان اینکه خادم باید خوش اخلاق و ملایم باشد تا زائر از زیارت و امامزاده دلزده نشود، بیان کرد: کارهای خوب و بد خادمان مورد توجه زائران است و همان گونه که کارهای خوب آن‌ها پاداش فراوان دارد، رفتار نامناسب خادمان که زائر را نسبت به زیارت و امامزاده دلزده می‌کند و این خطای کمی نیست.

عادل با اشاره به اینکه تأسیس مراکز افق در بقاع متبرکه با رویکرد گسترش کارکردهای اجتماعی است، گفت: یکی از اهداف مراکز افق رسیدگی به فقرا و نیازمندان است و باید در این مراکز به این امر مهم توجه شود.

گفتنی است؛ دوره آموزشی متمرکز هیأت امنای بقاع متبرکه با حضور ۳۵۰ نفر از استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، بوشهر، مرکزی، همدان، خوزستان، هرمزگان، فارس، البرز، سمنان، اصفهان، قم، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمان از 5 تا 7 بهمن در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول