اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

اتصال خط عریض اینچه‌برون برای تحول اقتصادی است

راه آهن گلستان در انتظار تامین زیرساخت‌های مناسب و اتصال خط عریض اینچه‌برون برای تحول اقتصادی است.

اتصال خط عریض اینچه‌برون برای تحول اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در سال ۱۳۹۳ راه آهن گرگان -اینچه‌برون -ترکمنستان قزاقستان به طول ۹۲۴ کیلومتر مربع با حضور رئیس جمهور ایران و مسوولان کشور ترکمنستان به عنوان کریدور شمال جنوب افتتاح شد که ۸۰ کیلومتر مربع آن در ایران و مابقی در کشورهای ترکمنستان و قزاقستان قرار دارد و از آن روز تاکنون متاسفانه خط عرض اتصال پیدا نکرده و در ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای توسعه و پیشرفت تحول اقتصادی رخ نداده است.
روزهای گذشته شاهد سفر  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای بازدید از ترمینال جدید پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی گرگان و ایستگاه بین‌المللی راه آهن اینچه‌برون در مرز گلستان به ترکمنستان بودیم.

در این سفر قرار بود چگونگی اجرای طرح اتصال راه آهن اینچه‌برون،گنبدکاووس، آزادشهر شاهرود را بررسی کرده و از طرح‌های در حال تکمیل کمربندی علی‌آبادکتول به گرکان بازدید کند.
راه آهن اینچه‌برون به ترکمنستان به عنوان کریدور شمال جنوب طراحی و افتتاح شد اما در این سال‌ها توجهی به تامین زیرساخت‌های آن در راستای رونق اقتصادی نشده است.
قرار بود یک‌هزار و 250 هکتار از اراضی مرزی برای ایجاد بندر خشک و مرکز  لجستیک در اختیار راه آهن قرار گیرد که طی اخبار رسیده متاسفانه این اراضی هنوز واگذار نشده است.
با توجه به تحریم‌های اقتصادی شدید و ظالمانه دشمن در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد بهترین مسیر رونق اقتصادی کشور با کشورهای سی‌آی‌اس و چین تنها از طریق راه آهن اینچه‌برون به ترکمنستان و کشورهای خاور دور باشد.
در حال حاضر ایران تعامل و ارتباط اقتصادی خوبی با کشورهای سی‌آی‌اس و چین دارد و این مسیر کوتاه‌ترین و به صرفه‌ترین مسیر به لحاظ تجاری است.
ایجاد بندر خشک و مرکز لجستیک در حوالی ایستگاه اینچه‌برون به ترکمنستان می‌تواند جابجایی بار را از 120 هزار تن به 6 میلیون تن بار در سال افزایش دهد.
امید  است با سفر وزیر راه و شهرسازی و بازدید استاندار گلستان از این ایستگاه شاهد واگذاری یک‌هزار و 250 هکتار اراضی منطقه برای راه‌اندازی بندر خشک و مرکز لجستیک بوده، اتصال خط عریض و تامین زیرساخت‌های آن برای رونق اقتصادی باشیم ضمن اینکه راه‌اندازی این بخش‌ها و با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش‌های خصوصی می‌تواند 3 هزار جوان جویای کار گلستان را اشتغالزایی کند.
مدیر کل راه آهن شمال شرق منطقه دو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایستگاه راه آهن اینچه‌برون اظهار کرد: در راستای  احداث مرکز لجستیک مرزی اینچه‌برون و افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در این پایانه اقدامات خوبی امسال انجام شده است که می‌توان به نصب تقاطع لوزی نرمال به عریض و سوزن عریض با اعتباری بالغ بر 42 میلیارد ریال اشاره کرد.
مهدی عبدالکریم‌زاده افزود: همچنین دو سوله 3 هزار تنی ذخیره غلات با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.
وی در راستای زیرسازی خطوط خاطرنشان کرد: زیرسازی خطوط هشت، 9 و 10 به اتمام رسیده و عملیات احداث روسازی خط نرمال هشت و خطوط عریض 9 و 10 در دست اجرا است.
مدیر کل راه آهن شمال شرق منطقه دو ادامه داد: در راستای ایمنی مسیر راه‌بندی بندرگز به صورت روسازی بتنی با اعتبار 5 میلیارد ریال در حال اجرا بوده و باکس بتنی برای هدایت آب‌های سطحی از اراضی کشاورزی احداث شده است.
وی افزود: حریم راه آهن در بلاک گلوگاه بندرگز کیلومتر 700*431 با اعتبار 2 میلیارد ریال نیز انجام شده است.

انتهای بیام/2307/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول