اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

واکنش به سخنان واعظی/تاکید شورایعالی بر صحت فرآیند انتخابات ریاست هلال احمر

عضو شورای عالی هلال احمر گفت: دستورالعملی یا روش خاصی به نام برگزاری انتخابات رئیس جمعیت هلال احمر در اساسنامه مطلقا وجود ندارد و این موضوع از اختیارات و شرح وظایف قانونی و بلافصل شورای‌ عالی هلال است.

واکنش به سخنان واعظی/تاکید شورایعالی بر صحت فرآیند انتخابات ریاست هلال احمر

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، نوری عضو شورای عالی هلال احمر در یادداشتی به اظهارات واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور واکنش نشان داد.

وی در این یادداشت نوشته است: ضمن ادای احترام به مقامات و مسئولین محترم، باتوجه به مطالب عنوان شده در مصاحبه های اخیر درخصوص انتخاب رئیس جمعیت و عملکرد شورای‌عالی جهت تنویر افکار و کمک به اتخاذ تصمیم منطقی و بجا توسط مسئولین مطالبی را بشرح ذیل بعرض میرسانم.

۱- تهیه و تنظیم هرگونه استحضاریه،گزارش عرضی و یا گردش‌کاری بایستی حاوی اطلاعات پرورش یافته، با بررسی دقیق کارشناسی و گویای حقایق موجود در مورد موضوع مورد بررسی باشد تا بتواند سمت و سو و جهت دهی حقیقی برای اخد تصمیم درست و اصلح را برای تصمیم گیرنده فراهم نماید که علیرغم اعلام بررسی دقیق حقوقی روند انتخاب رئیس جمعیت توسط معاون محترم حقوقی رئیس جمهور و ایراداتی که به عملکرد شورا مطرح فرمودند، با اندک تامل و بررسی استنباط میشود که نه تنها این بررسی حقوقی دقیق و کامل نبوده بلکه کاملا ناقص و غیر کارشناسی و بدون مطالعه کافی از اسناد و مدارک و عدم رعایت حقوق اعضا محترم شورا و با استنتاج از اظهارات نامزدهای معترض در جلسات متشکله صورت پذیرفته است و حاشا به یکبار مطالعه دقیق ماده ۱۰ اساسنامه توسط بررسی کنندگان محترم که موجبات ابراز اظهارات رئیس دفتر محترم ریاست جمهوری را در مصاحبه و نگرانی مشارالیه و کدورت خاطر اعضا شورا و تشویش اذهان عمومی را فراهم نموده است.

۲- اساسا برای انتخاب رئیس جمعیت در قانون اساسنامه فرایندی به عنوان انتخابات تعریف نگردیده و اصولا دستورالعملی یا روش خاصی بنام برگزاری انتخابات رئیس جمعیت در اساسنامه مطلقا وجود ندارد و این موضوع از اختیارات و شرح وظایف قانونی و بلافصل شورایعالی است که کارشناسان معاونت حقوقی به این امر مهم کمترین توجهی ننموده اند و بدینوسیله عملکرد شورایعالی را زیر سوال برده اند.

۳- درقسمت ۵ بند ب ماده ۱۰ اساسنامه صراحتا قید شده است که شورایعالی نسبت به تعیین و معرفی دو نفر به رئیس محترم جمهور جهت انتخاب یک‌نفر از آنان اقدام نماید، در این ماده قانونی نه فرآیندی برای این انتخاب تعریف و نه نامی از انتخابات مطرح شده است که این همه اشکال بر آن مترتب باشد.

۴- بکاربردن لفظ انتخابات برای تعیین و معرفی رئیس جمعیت یک غلط مصطلح است چرا که اساسا انتخاباتی برای تعیین رئیس جمعیت در اساسنامه پیش بینی و تعریف نگردیده که در واقع ترتیباتی داشته باشد و فرآیندی برای آن طی گردد،که متاسفانه کارشناسان و متخصصان محترم معاونت بدین موارد نیز توجهی نفرموده اند و با طرح چنین موارد و مسائلی در گزارش عرضی معاونت حقوقی اساس مشکلات مطروحه را فراهم نموده اند.

۵- شورایعالی در خصوص زمان تشکیل و تعیین مواد و مفاد دستور جلسه نقشی نداشته و جلسه متشکله هجدهم آذرماه بعنوان یک جلسه عادی و با دعوت از طرف مسئولین جمعیت هلال احمر و با دستور کار تعیین و معرفی دو نفر به ریاست محترم جمهور برگزار گردیده و اصولا عجله ای از طرف اعضا محترم شورایعالی هم در کار نبوده و تقاضایی هم از طرف شورا برای تشکیل جلسه صورت نپذیرفته است که البته با توجه به استعفای رئیس جمعیت و حساسیت موضوع در کشور حادثه خیزمان، تشکیل هرگونه جلسه ای به قید فوریت محل اشکال نمی باشد.

۶- همانطور که عرض شد تعیین و معرفی دو نفر به رئیس جمهور از اختیارات قانونی شورایعالی است و هیچ ساز و کار انتخاباتی در اساسنامه برای ان تعریف نشده و رویه متخذه در جلسه بیست وسوم آذرماه بر مبنای روال ادوار گذشته بوده و نافی اختیارات شورایعالی در تعیین و معرفی نفرات نمی گردد و اصولا بحث وجود اشکال در رای گیری براساس ارائه اطلاعات اشتباه و عدم داشتن آگاهی صحیح از شرح وظایف شورایعالی توسط کارشناسان معاونت حقوقی بوده است هر چند که اقدام صورت گرفته در جلسه مذکور دقیق و با رعایت عدالت و بدون هرگونه تبعیض و بطور یکسان جهت تمامی نامزدین صورت گرفته است.

۷-رسیدگی به اعتراضات و شکایات در جمعیت برابر ماده ۲۶ اساسنامه بعهده دیوان عدالت اداری است و ضمنا موضوع تجدید انتخاب در اساسنامه فاقد وجاهت قانونی است.

8- اصلح بود که کارشناسان معاونت محترم معاونت حقوقی رعایت حرمت جمعیت هلال احمر و جایگاه رفیع وقانونی شورایعالی را بعنوان بالاترین مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری که مرکب از بزرگان حکومتی و دولتی، دانشمندان و فرهیختگان علمی که اکثرا از مسئولین عالی‌رتبه کشوری و همچنین از خیرین و داوطلبان بی توقع هلال احمر می‌باشند نموده و آنان را به بی کفایتی در یک تصمیم گیری ساده و عادی محکوم نمی نمود و در واقع بخاطر دستمالی قیصریه ای را به آتش نمی کشید.

علی ایحال باید فکری بحال استقلال هلال احمر و تبعات بعدی آن با اتخاذ چنین روشهایی نمود و مجددا تاکید می‌شود هیچ گونه اشکال قانونی بر انتخاب شورایعالی متصور نیست و شورا تاکید بر صحت انتخاب را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول