اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

پای لنگ بخش خصوصی در پیکره صادرات محصولات کشاورزی لرستان

لرستان با وجود ظرفیت بالای بخش کشاورزی، تنها33 صدم درصد از ارزش محصولات صادراتی کشور را به خود اختصاص داده، که این ضعف با ورود بخش خصوصی قوی تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

پای لنگ بخش خصوصی در پیکره صادرات محصولات کشاورزی لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، دولت آمریکا طی دو سال گذشته تحریم‌های همه جانبه و ظالمانه‌ای در حوزه‌های نفت، معادن، دارو، غذا و صنعت  علیه ملت ایران  ایجاد کرده که در راستای این تحریم‌ها، درآمدهای ارزی کشور کاهش پیدا کرده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت بایستی با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و کشاورزی درآمدهای ارزی که بر اثر تحریم از بین رفته را جبران کند.

 

ارزش سه هزار و 747 میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی کشور

بخش کشاورزی در سال گذشته با صادرات 50 هزار و 15 هزار تن محصول به ارزش سه هزار و 747 میلیون دلار توانسته 9 درصد از ارزش صادراتی کشور را به خود اختصاص دهد.

مسؤولان دولتی به دنبال این هستند که این میزان را در سال جاری افزایش دهند، پس از اطلاع از ارزش بالای صادرات محصولات کشاورزی این سوال  مطرح شد که استان لرستان با توجه به شرایط آب و هوایی  چهار فصل خود و سرشار بودن از منابع آبی چه سهمی از صادرات محصولات کشاورزی کشور دارد.

ارزش محصولات صادراتی لرستان  12 میلیون 380 هزار دلار

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی استان در سال  گذشته، 27 هزار و 287 تن از محصولات کشاورزی لرستان به ارزش 12 میلیون 380 هزار دلار به نقاط مختلف دنیا صادر شده است.

پس از اطلاع از آمار فوق با یک محاصبه سرانگشتی متوجه شدیم که سهم لرستان از صادرات محصولات کشاورزی در کشور بر اساس حجم  54 صدم درصد بوده این در حالی است که از نظر ارزش این میزان 33 صدم درصد است.

این در حالی است که با وجود نامناسب بودن شرایط صادرات  لرستان، اما در مجموع صادرات استان 75 صدم درصد صادرات کل کشور است.

کاهش سهم لرستان از صادرات

اما این وضعیت هنگامی نگران کننده می‌شود که در 10 ماهه نخست امسال تنها 21 هزار تن از محصولات کشاورزی استان به ارزش 9.5 میلیون دلار به فروش رفته، یعنی به  احتمال زیاد نسبت به سال گذشته سهم لرستان از صادرات محصولات کشاورزی در کشور کاهش پیدا می‌کند.

لرستان با وجود ظرفیت بالای بخش کشاورزی و وجود محصولاتی شناخته شده در سطح کشور، تنها 54 صدم درصد از حجم و 33 صدم درصد از ارزش محصولات صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است.

برای بررسی موانع صادرات بخش کشاورزی لرستان، ابتدا به سراغ یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی استان رفته‌، سپس در ادامه با مسؤولان جهادکشاورزی و سازمان صمت لرستان نیز صحبت کردیم.

 

 افزایش تعرفه‌ بر محصولات کشاورزی ایران

صادق اسداللهی یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی لرستان است که  طی چند سال گذشته در بخش صادرات محصولات کشت و صنعت لرستان فعالیت می‌کند.

این کارشناس کشاورزی در ارتباط با مهمترین مشکلات حوزه صادرات محصولات کشاورزی کشور اظهار داشت: در حال حاضر افزایش تعرفه‌ بر محصولات کشاورزی ایران توسط کشورهای  مقصد مهمترین مشکل حوزه صادرات  اقلام کشاورزی است.

وی با بیان اینکه این تعرفه برای تمامی کشورها وجود دارد، افزود: اما متاسفانه این میزان برای محصولات ایرانی بیشتر است.

صادق اسداللهی با اشاره به اینکه مهمترین محصول صادراتی  کشت و صنعت لرستان گوجه فرنگی است، بیان کرد: متاسفانه تاجرهای آمریکایی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور با کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی ایران قراردادهایی برای تامین این محصولات انعقاد می‌کنند.

نبود تجار و شرکت‌های صادراتی قوی

وی تصریح کرد: مهمترین مشکل حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان، نبود تجار و شرکت‌های صادراتی قوی در استان بوده که همین عامل سبب شده است که محصولات کشاورزی استان توسط واسطه‌های سایر استان‌ها خریداری و به نام آن‌ها صادر شود.

کارشناس حوزه کشاورزی با عنوان کردن این موضوع که مقصد صادراتی کشت صنعت لرستان کشورهای روسیه و امارات است، خاطرنشان کرد: عامل موفقیت شرکت کشت و صنعت لرستان در حوزه صادرات ایجاد نمایندگی در کشور روسیه است.

وی با بیان اینکه بروکراسی اداری که پیش‌روی یک صادرکننده محصولات کشاورزی است نسبت به سایر کشورهای پیچیده و طولانی‌تر است، گفت: دولت بایستی در این حوزه ورود پیدا کند و این مشکلات را حل کند.

اسداللهی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات حوزه ناوبری محصولات صادراتی کشور اظهار داشت: متاسفانه به علت آشنا نبودن رانندگان ایرانی به زبان‌های روسی و عربی برای ارسال صادرات در کشورهای همسایه مشکلات زیادی داریم که دولت بایستی در این حوزه  آموزش‌هایی برای رانندگان برگزار کند.

صادرات توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد

در ادامه گزارش به سراغ محمد عظیم دادگر مدیر بازرگانی و تنظیم بازار جهاد کشاورزی لرستان می‌رویم.

دادگر با بیان اینکه بیشترمحصولات کشاورزی لرستان که طی سالیان گذشته به خارج از کشور صادر شده است توسط یک شخص بوده، افزود: این فرد دو سال قبل فوت کرد و پس از این حادثه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان با معضل جدی روبرو شدیم.

وی با اشاره به اینکه جهادکشاورزی لرستان تنها در راستای تنظیم بازار به  صادرات  مجوز می‌دهد، بیان کرد : صادرات توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و طی دو سال گذشته مکاتبات زیادی با سازمان صمت لرستان جهت ایجاد شرکت‌های صادراتی انجام داده‌ایم.

مدیر بازرگانی و تنظیم بازار جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: عمده محصولات کشاورزی صادراتی استان شامل هندوانه،سیب زمینی، سیب درختی، سیر، زعفران، انار، لبنیات و گوجه فرنگی است.

 صادرات سبب افزایش درآمد کشاورز و ایجاد اشتغال می‌شود

دادگر با عنوان کردن این موضوع که صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در ارز آوری برای کشور ایفا کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر ارز آوری برای کشور صادرات باعث افزایش درآمد کشاورز و ایجاد اشتغال در استان می‌شود.

 

 ثبت دو شرکت مدیریت صادرات و برنامه‌ریزی محصولات در لرستان

رئیس سازمان صمت لرستان در بخش پایانی گزارش در ارتباط با موانع پیش روی صادرات استان اظهار داشت: تغیر تعرفه‌ها وارداتی کشورهای مقصد محصولات کشاورزی و مصوبات ستاد تنظیم بازار باعث نابسامانی های حوزه صادرات این بخش شده است.

محمدرضا صفی خانی با بیان اینکه دو شرکت مدیریت صادرات و برنامه‌ریزی محصولات در استان ثبت شده است، افزود: کشاورزان می‌توانند محصولات خود را از طریق این شرکت‌ها به کشورهای مقصد صادر کنند.

رعایت نکردن استانداردها و قوانین  توسط کشاورزان لرستانی

وی با اشاره به اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی نیازمند رعایت یک سری استانداردها و قوانین هستیم، بیان کرد: متاسفانه این عوامل  توسط بیشتر کشاورزان لرستانی رعایت نمی‌شود و همین عامل سبب شده از 800 هزار تن مازاد محصولات کشاورزی تنها 6 درصد معادل کمتر از 50 هزار تن امکان صادرات دارند.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: اگر بتوان میزان صادرات محصولات کشاورزی را به 30 درصد افزایش داد، سهم عمده‌ای در ارزش افزوده و اقتصاد استان ایجاد می‌شود.

پیشنهاد فارس

موانع زیادی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی استان قرار دارد که بسیاری از آنان  خارج از اراده مسئولان استان بوده، اما آن‌ها می‌توانند با برگزاری دورهای متعدد آموزشی برای کشاورزان و نظارت بر آنان کیفیت محصولات کشاورزی استان را افزایش داده و آن‌ها را آماده صادر کنند.

همچنین سازمان صمت لرستان بایستی بخش  خصوصی قدرتمندی برای صادرات محصولات کشاورزی استان پیدا کند و این موضوع که با فوت یک تاجر صادرات محصولات کشاورزی استان دچار لطمه شود موضوعی تاسف بار است.

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول