خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: دستگاه تعلیم و تربیت برای جذب نیروی انسانی مورد نظر خود دو روش دارد که یک روش آن جذب افراد از طریق کنکور برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است که این افراد متعهد خدمت شده و بحث از طی دوره تحصیل، وارد آموزش و پرورش میشوند.
روش دوم برگزاری آزمون استخدامی است که این روش بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است؛ در این روش فارغالتحصیلان سایر دانشگاههای کشور بر اساس رشته و تخصص مورد نیاز آموزش و پرورش در آزمون استخدامی شرکت میکنند و چند برابر ظرفیت پذیرش به وزارت آموزش و پرورش معرفی میشود؛ افراد نهایی پس از طی مصاحبه و گزینش مشخص شده و دوره یکسالهای را در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی میبینند و در نهایت به استخدام آموزش و پرورش در میآیند.
اما برخی از ورودیهای امسال این دوره به مدارس، نسبت به وضعیت حقوقی خود و تبعیضی که دربارهشان وجود دارد، گلایهمند هستند؛ در این راستا، مهدی باقری هنرآموز الکترونیک، فاطمه مهدیون معلم پایه اول ابتدایی، محسن شهروزی هنرآموز الکترونیک و مرتضی پرویزن دبیر تاریخ، اقتصاد و جامعهشناسی مهمان خبرگزاری فارس بودند تا از دغدغههایشان بگویند.
مهدی باقری کارشناسی الکترونیک خود را از دانشگاه آزاد کرج گرفته و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد است، فاطمه مهدیون لیسانس مشاوره از دانشگاه شهید بهشتی دارد و فوق لیسانس روانشناسی خود را از دانشگاه دولتی زنجان دریافت کرده است، محسن شهروزی لیسانس برق از دانشگاه آزاد تهران جنوب و فوق لیسانس برق از دانشگاه خواجه نصیر دارد و همچنین مرتضی پرویزن دارای لیسانس و فوق لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه دولتی همدان بوده و دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبایی است.
در بین این معلمان، مهدی باقری متأهل است و یک فرزند دختر به نام فاطمه دارد که مهر امسال به دنیا آمده است و باقری معتقد است که زندگی او با آمدن فاطمه متحول شده است.
در هر حال موضوع عدم پیشبینی 440 هزار تومان در حقوق معلمان ماده 28 ورودی امسال، دغدغه تعداد از مخاطبان ما بوده است و در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس نیز پویشهایی را با عنوان «پیگیری احکام معلمین ماده 28 ورودی مهر98» و «عدم اجرای قانون توسط آموزش و پرورش در صدور احکام جدید استخدام شدگان ماده 2۸ آزمون سراسری» ثبت کردند و خواستار پیگیری این موضوع بودند.
باقری: ما از مهر امسال وارد مدارس شدیم و حکممان را آبان دریافت کردیم و آنجا متوجه شدیم که 440 هزار تومانی که ابتدای امسال بر اساس مصوبه مجلس برای همه کارمندان دولت تصویب شده بود، به ما تعلق نگرفته است.
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ مجلس تصویب کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۸ حقوق ثابت برای همه حقوق بگیران به میزان ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد و علاوه بر این، تصمیم گرفته شد که دولت حقوقها را تا ده درصد افزایش دهد.
مهدیون: در مجلس تصویب شده بود این مبلغ برای همه کارمندان دولت باشد اما چرا برای ما در نظر نگرفتند؟
باقری: آقای حاجیبابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نامهای به وزیر آموزش و پرورش نوشت و رونوشتی را هم برای رئیس دیوان محاسبات فرستاد که در آن نامه آمده است: «معلمان طرح ماده(28) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز از نحوه صدور احکام خود شاکی میباشند؛ مستدعی است دستور فرمایید نحوه صدور احکام آنان مورد بررسی قرار گرفته، گزارشی به فراکسیون فرهنگیان ارائه شود» و دیوان محاسبات هنوز نظری ندارد.
باقری: ما وقتی پیگیری کردیم، آموزش و پرورش پاسخ داد که چون سال گذشته سر کار نبودید این مبلغ به شما تعلق نمیگیرد. آنها میگویند کسانی که سال گذشته مشغول به خدمت بودند، مشمول این طرح میشوند.
مهدیون: همان فشار مالی که به معلمان دیگر وارد است به ما هم وارد است؛ نمیشود که تعدادی از ما تحت پوشش نباشیم. این موردی بود که مجلس برای همه مصوب کرده است.
باقری: چرا باید بین دو نیرو که یک سال اختلاف دارند در میزان حقوق، 30 درصد اختلاف باشد و معلمانی که ورودی سال 97 هستند، حقوقشان با ما 30 درصد اختلاف داشته باشد.
شهروزی: حقوق ما کف حقوق است.
باقری: در حال حاضر حکم ما یک میلیون و 573 هزار تومان است و دریافتی ما یک میلیون 430 هزار تومان است.
شهروزی: حکم معلمان ورودی سال 97 مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان است.
باقری: چیزی که باعث شد ما وارد این حرفه شویم، عشق به معلمی بود؛ ما قبل از اینکه وارد آموزش و پرورش شویم و معلمی را انتخاب کنیم، در جاهای دیگری مشغول به کار بودیم و چیزی که ما را به اینجا کشانده است، همین عشق و علاقهمان است.
مهدیون: ما به دنبال عدالت هستیم و به نظرم معلمی که دنبال عدالت است، تحسینبرانگیز است چون ما باید الگوی دانشآموزانمان باشیم و اگر نتوانیم حق خودمان را بگیریم، چگونه میتوانیم به دانشآموزان خود یاد دهیم که عدالت را سرلوحه کارشان قرار دهند و حق خود را بگیرند.
ما باید الگوی دانشآموزانمان باشیم و اگر نتوانیم حق خودمان را بگیریم، چگونه میتوانیم به دانشآموزان خود یاد دهیم که عدالت را سرلوحه کارشان قرار دهند
من عاشق معلمی هستم و تنها انگیزه و انرژی زندگیام، معلمی است. واقعا عاشق زندگی شغلیام هستم و چه حقوقم اضافه شود و چه نشود، عاشق آن هستم.
باقری: از بچگی وقتی آرزوهایم را مینوشتم، شغل معلمی را هم مینوشتم و دوست دارم وقتی چیزی یاد میگیرم، منتقل کنم.
بین مطالبهگری و عشق معلمی ما منافات نیست؛ ما اینجا هستیم که بگوییم با عشق و علاقه وارد این مسیر شدیم اما نباید از کنار تبعیضها هم به سادگی بگذریم.
مهدیون: وقتی شغلت را میپرسند و میگویی «معلم» همه لبخند میزنند و میگویند «معلمی، خوش به حالت». من در کنار شاگردانم بهترین ساعات زندگیام را میگذرانم.
شهروزی: من قبل از اینکه به آموزش و پرورش بیایم به صورت حقالتدریس در دانشگاه تدریس میکردم اما احساس میکردم کار در آموزش و پرورش یک چیز دیگر است چون آینده را با دانشآموزانت میسازی.
پرویزن: شرایط برای کار در جاهای مختلف فراهم شده بود و بنده سالها مدرس دانشگاه بودم اما حس معلم و شاگردی، یک حس دیگر است. دنیایم در کنار دانشآموزان شیرینتر است.
ما وضعیت و شرایط معلمی را میدانستیم ولی بحث من و دوستانم تبعیض است؛ شعار ما عدالت محوری است؛ معلمی که در برابر حداقل حقوق کوتاه بیاید، جایگاه خود را پایین آورده است.
معلمی که نمیتواند حق خود را بگیرد چگونه از حق حرف بزند
ما برای دانشآموزانمان از عدالت حرف میزنیم و میخواهیم فرد مفیدی برای جامعه باشند؛معلمی که نمیتواند حق خود را بگیرد چگونه از حق حرف بزند و به نظرم این ریاکاری است.
معتقدم ما باید تفکر انتقادی و خلاقیت را در دانشآموزان افزایش دهیم و عدالت سرلوحه کارمان باشد و اگر نتوانیم در مسیر صحیح و درست قدم برداریم باید به دنبال کار دیگری باشیم.
باقری: ما این موضوع را پیگیری کردیم؛ آموزش و پرورش میگوید نیرویی که 6 ماه آخر سال هم مرخصی بدون حقوق گرفته بود مشمول این موضوع نشده بود و این قانون است.
مهدیون: این 400 هزار تومان مبلغ زیادی نیست ولی حس میکنیم که تبعیض است و این تبعیض ما را اذیت میکند.
پرویزن: محل کار معلمان از منزلشان دور است و باید هزینههای زیادی را بابت ایاب و ذهاب پرداخت کنند؛ ببینید بنده قبلا در اوژانس اجتماعی کار میکردم و همزمان هم تدریس داشتم اما وارد شغل معلمی شدم چون هدف والاتری دارم.
اما میبینم که جامعه معلمی یک نارضایتی از وضعیت معیشتی دارد و در این بین وضعیت معلمان جدید به ویژه معلمان جذب شده از طریق ماده 28 بدتر است.
مهدیون: معتقدم جایگاه معلمی باید بالا باشد و نباید دغدغه مالی داشته باشد؛ معلمی که دغدغه مالی دارد، چگونه تمام توان و ذهنش را برای دانشآموزانش هزینه کند.
در ژاپن، اولین درآمد برای معلم است و نباید فراموش کنیم که نسل آینده در دستان معلم است و معلم باید با خیال راحت کار کند.
پرویزن: پزشک با جان مردم ارتباط دارد و معلم روان و روح دانشآموزان را صیقل میدهد و آنها را برای زندگی آینده آماده میکند و باید به اهمیت نقش معلم توجه شود.
مهدیون: من معلم کلاس اول ابتدایی هستم و حضور در کلاس درس با دانشآموزان، حس شیرین و البته کار سختی هم هست.
باید حواست به همه بچهها با تمام روحیات باشد و در کلاس اول، شرایط دانشآموزان به این دلیل که اولین سال تحصیل را سپری میکنند، ویژه است؛ بچهها اگر در کلاس اول، به مدرسه و معلم حس خوبی نداشته باشند، درس را به خوبی یاد نمیگیرند و این موضوع به سالهای بعد هم منتقل میشود.
باید حواست به همه بچهها با تمام روحیات باشد و در کلاس اول، شرایط دانشآموزان به این دلیل که اولین سال تحصیل را سپری میکنند، ویژه است
بعد از مدرسه نیز، در خانه برنامه روز بعد و طرح درس مرور میکنم و سعی میکنم هر روز را برای شاگردانم شیرینتر از روز قبل بسازم.
باقری: برخی میگویند معلمان در زمان تعطیلات غیرمترقبه با دانشآموزان تعطیل هستند و تعطیلات زیادی دارند اما نمیدانند که ما باید بعد از تعطیلات غیرمترقبه، تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا دانشآموزان ما عقبماندگی تحصیلشان جبران شود.
شهروزی: خواسته ما این است که عدالت برقرار شود و واقعاً در حکم معلمان شفافسازی شود. ما می خواهیم تبعیض بین معلمان نباشد و معلمان با آرامش به فعالیت بپردازند.
باقری: امروز اینجا هستیم تا بگوییم ما با همه وجود و علاقه شغل معلمی را انتخاب کردیم اما تبعیض، آزارمان میدهد و واقعا تفاوت 30 درصدی حقوق ما و معلمان سال قبل از ما، عجیب است.
به گزارش فارس، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره مشکلات این معلمان اظهار کرد: آموزش و پرورش معتقد است این 400 هزار تومان به اضافه 10 درصد افزایش سنواتی، از اول فروردین اعمال شده است و آن زمان که قانون مطرح و اعمال شده، این افراد کارمند نبودهاند، مشمول این قانون نمیشوند.
وی اضافه کرد: باید ببنیم نظر دیوان محاسبات چیست و اینکه دیوان محاسبات این موضوع را قبول دارد یا ندارد و پیگیری ما باید مستند باشد در آن صورت اگر این موضوع را دیوان محاسبات قبول داشته باشد، پیگیر گرفتن آن از وزارت آموزش و پرورش خواهیم بود.
این معلمان دغدغه تبعیض، ذهنشان را مشغول کرده است و بر این اساس به دنبال پاسخگویی از سوی مسؤولان هستند و خواستهشان این است که به این موضوع پاسخ داده شود و برای آنها شفافسازی صورت گیرد.
اگر واقعا موضوع 440 هزار تومان حق آنهاست چرا باید به این معلمان تعلق نگیرد و اگر حق آنها نیست، دلیل قانونی این موضوع چیست؟ اینکه این معلمان سال گذشته کار نمیکردند، دلیل قانع کنندهای نیست.
انتهای پیام/