اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس من/بررسی نقش مقاله در ارتقاء رتبه اساتید

در اعتراضاتی به ارتقاء رتبه اساتید از طریق ارائه مقاله،‌مسؤولان وزارت علوم معتقدند که مقالات در ارتقای اساتید دارای تاثیر است؛ اما آیا این مقالات می‌توانند به کشور و به دنیا بگوید که جایگاه ایران از نظر علمی کجاست؟

فارس من/بررسی نقش مقاله در ارتقاء رتبه اساتید

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، «اساتید کشور بجای رقابت در کارهای عملی بیشتر در کارهای علمی پژوهشی با یکدیگر رقابت می‌کنند و این یک استعمار تلقی می‌شود به این خاطر که اساتید کشور برای ارتقاء مرتبه خود مثلا از استادیار به دانشیار باید برای مثال مقاله‌ای را در مجله غربی خاصی چاپ کنند و هدف این اساتید بیشتر مالی است و تا آنجا که من شنیدم حقوق ماهانه آن ها ۲ میلیون تومان افزایش می‌یابد این در حالی است که شرکت‌های بزرگ خارجی با مراجعه به این مجلات علمی بدون هیچ صرف زمانی ایده‌های اساتید بزرگوار را نه تنها از ایران بلکه از سراسر جهان جمع آوری می‌نمایند که این یک نوع استعمار محسوب می شود، ممکن است شرکت خارجی با آن ایده سد ماهانه‌اش چند برابر شود اما اساتید کشور ما ماهیانه ۲ ملیون تومان به حقوقشان افزوده می شود. حال اگر شیوه رتبه‌بندی اساتید بجای مقاله کارهای عملی باشد برای مثال افزایش بازده شرکت‌های خاص در ایران با استفاده از ایده‌هایشان می‌تواند باعث شکوفایی صنعتی کشور شود.»

کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان« اعتراض به کاهش نقش مقاله دادن اساتید دانشگاه در افزایش مرتبه آنها»  پیگیری این موضوع شدند و خبرنگار فارس مسئله را با مسئولان وزارت علوم و نمایندگان مجلس مطرح کرده است که در ادامه بخشی از این مطالب را می‌خوانید:

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که به دانشجویان اعلام می کنند که هدف از سخت‌گیری اساتید و دانشگاه در چاپ مقالات خارجی توسط دانشجویان ارتقای اساتید و رتبه دانشگاه‌ها است، اظهار داشت: موضوع مقالات دانشگاهی از ۲ منظر قابل بحث است. هدف از برخی مقالات، آینده پژوهی و توسعه علمی کشور است و به همین دلیل نمی‌توان هیچ گونه چشم‌داشت مالی به این مقالات داشت؛ این مقالات در واقع به جای ثروت ملی، یک اعتبار ملی در جهان ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از پژوهش‌ها در جهت توسعه کشور انجام می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد ثروت ملی و تحقیق و توسعه ملی برای حل مشکلات کشور است در عین حال باعث ارائه محصول و خدمات جدید در کشور می‌شوند که  این دو موضوع باید از هم تفکیک شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اتفاقی که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در ۱۶ سال گذشته رخ داده این است که پروژه‌های تحصیلات تکمیلی بیشتر در جهت آینده پژوهی بوده و ارائه مقاله بیشتر در راستای یافتن جایگاه و اعتبار علمی و اعتبار بین المللی است.

وی ادامه داد: این صحبت که گفته می‌شود طبق آیین نامه ارتقای اساتید، این مقالات به نفع استاد برای ارتقاء است، بله این مقالات در ارتقای اساتید دارای تاثیر است؛ اما این مقالات می‌تواند به کشور و به دنیا بگوید که جایگاه ایران از نظر علمی چیست؟

برومند تصریح کرد: تغییر جایگاه کشور حتی می‌تواند باعث بهبود رتبه کشور در شاخص‌های جهانی شود و از این رو این رتبه‌ها اهمیت دارند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این نکته را می پذیریم و به همین دلیل سیاست این وزارتخانه سوق یافتن رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلی از آینده پژوهی به سمت حل مشکلات و نیازهای کشور شده است و برای این منظور به دنبال مکانیزم‌هایی برای ایجاد اعتبارات لازم و انگیزه  هستیم.

وی تاکید کرد: البته که هر دو جنبه کار پژوهشی در کشور، به جای خود ارزشمند هستند و باید وجود داشته باشند.

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: در بعضی از مقالات استاد نقشی ندارد و صرفا دانشجو از عنوان او استفاده می‌کند بنابراین نباید در ارتقاء استاد تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: کار پژوهشی ۲ بخش دارد که استاد در بخش اول به طور مستقل کار پژوهشی انجام می‌دهد و در بخش دیگر مشترک با دانشجو کار پژوهشی انجام می‌دهد.بخشی را که استاد مشترک با دانشجو کار پژوهشی انجام می‌دهد دارای دو حالت است به این صورت که در بخشی از کار پژوهش واقعا استاد نقش دارد که به ‌اندازه‌ای که استاد نقش داشته است باید از امتیاز علمی هم برخوردار شود. اما در بخشی از مقالات استاد نقشی ندارد و صرفا دانشجو از عنوان استاد استفاده می‌کند که در اینجا نباید در ارتقاء استاد تاثیر داشته باشد چرا که دانشجو زحمت تهیه مقاله را به عهده داشته است.

 عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تفکیک بین بخش‌های یاد شده در افزایش مرتبه اساتید در بحث مقاله تاکید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول