خبرگزاری فارس- مرجان کنی: رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در کارگاه آموزشی «سیاستگذاری و مدیریت پوشش اخبار بحران» در جمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی راه آهن سراسر کشور گفت ، تدوین پیوست رسانهای برای مدیریت مسئولانه مخاطرات و بحران ها و کاهش خسارت ها و تلفات ، ضروری است.
بنا بر این گزارش، اکبرنصراللهی با تشریح موقعیت ایران در بحرانهای مختلف گفت: ایران به لحاظ تنوع بحرانها در رده پنجم دنیا، به لحاظ میزان تلفات در رده 10 کشور نخست جهان قرار دارد و از 40 بحران طبیعی شناخته شده بیش از 30 بحران در کشورمان روی داده است و یا ایران مستعد وقوع آن است.
نویسنده کتاب مدیریت بحران، وجود بحرانها را در کشورها، سازمانها و بخشهای مختلف طبیعی و گریز ناپذیر دانست و گفت: در کشوری که با این حجم و تنوع بحران مواجهه است و در عصر تعدد و کثرت رسانهها، باید برای مدیریت بحرانها، هم از مناسبترین و موثرین ابزار یعنی رسانهها حداکثر استفاده را کرد و هم اینکه از ستاد دایم مدیریت رسانهای بحران در وزارت خانهها و سازمانها استفاده کرد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه عنوان داشت: پیش شرط مدیریت بحران، اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب رسانهای، آگاه بودن از مخاطرات و بحرانها و آگاه کردن مسئولین و مردم از طریق رسانههاست.
نصراللهی با اشاره به نقشهای دوگانه روابط عمومیها در مخاطرات و بحرانها اظهارداشت: پیشگیری و جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحرانها، رصد حوادث در شرف وقوع و هوشیار کردن مردم و مقامات، برقراری پیوند میان مسئولان و مردم، افزایش تاب آوری مردم و جلب مشارکت آنان برای پیشگیری از حوادث از طریق آموزش، فرهنگ سازی برای آمادگی در مقابل بحران و بحرانزدایی، بسیج عمومی و سازمانی، جلوگیری از و مقابله با شایعات از طریق اطلاع رسانی به موقع و صحیح و جامع و بهرهگیری از تاکتیک شروع قبل از دیگران، اعتماد افزایی و امیدزایی و تبدیل تهدیدات به فرصتها با استفاده حداکثری و هوشمندانه از رسانهها از جمله کارکرهای مثبت روابط عمومیها در مدیریت رسانهای مخاطرات و بحرانهاست.
وی با بیان رفتار شناسی رسانهها در بحرانها، تامین نیازها و فراهم کردن شرایط مناسب برای اطلاع رسانی سریع و صحیح رسانهها در مواقع بحرانی از جمله وظایف مهم روابط عمومی است که متاسفانه برخی مواقع به دلیل غفلت از آن تعامل سازمانها و روابط عمومیها را در بحرانها با مشکل موجه میکند.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: اگر چه روابط عمومیها و رسانهها در بروز برخی بحرانها نقش ندارند اما فراز و فرود و نتایج و تبعات ناشی از آن تا حدود بسیار زیادی به نوع مدیریت و تعامل روابط عمومی و رسانههاست.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با برشمردن برخی آسیبهای مدیریت بحرانهای اخیر کشور گفت: فقدان سخنگوی واحد، اظهار نظر افراد غیرمسئول، تعارض در اطلاع رسانی، بیتوجهی و یا توجه ناکافی به افکار عمومی و نیاز رسانهها، تاخیر در اطلاع رسانی، سواد رسانهای پایین روابط عمومیها و مسئولان، اظهار نظر قبل از بررسیهای تخصصی و کارشناسی، تمرکز اقدامات روابط عمومی به دوره بحران و غفلت از مراحل قبل و بعد از بحرانها، غلبه رویکردهای سنتی، رویدادی، کمی و راهبرد انفعالی، واکنشی، انکار از جمله اشکالات روابط عمومیها در بحرانهاست.
انتهای پیام/