اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای مخاطرات و بحران‌ها

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: تدوین پیوست رسانه‌ای برای مدیریت مسئولانه مخاطرات و بحران ها و کاهش خسارت ها و تلفات ،‌ ضروری است.

لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای مخاطرات و بحران‌ها

خبرگزاری فارس- مرجان کنی: رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در کارگاه آموزشی «سیاست‌گذاری و مدیریت پوشش اخبار بحران» در جمع  مدیران و کارشناسان روابط عمومی راه آهن سراسر کشور گفت ، تدوین پیوست رسانه‌ای برای مدیریت مسئولانه مخاطرات و بحران ها  و کاهش خسارت ها و  تلفات ،‌ ضروری است.

بنا بر این گزارش، اکبرنصراللهی با تشریح موقعیت ایران در بحران‌های مختلف گفت: ایران به لحاظ تنوع بحران‌ها در رده پنجم دنیا،‌ به لحاظ میزان تلفات در رده  10 کشور نخست جهان قرار دارد و از 40 بحران طبیعی شناخته شده بیش از 30 بحران در کشورمان روی داده است و یا ایران مستعد وقوع  آن است.

نویسنده  کتاب مدیریت بحران،‌ وجود بحران‌ها را در کشورها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف طبیعی و گریز ناپذیر دانست و گفت: در کشوری که با این حجم و تنوع بحران مواجهه است و در عصر تعدد و کثرت رسانه‌ها،‌ باید برای مدیریت بحران‌ها، هم از مناسب‌ترین و موثرین ابزار یعنی رسانه‌ها حداکثر استفاده را کرد و هم اینکه از ستاد دایم مدیریت رسانه‌ای بحران در وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها استفاده کرد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه عنوان داشت: پیش شرط مدیریت بحران، اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب رسانه‌ای، آگاه بودن از مخاطرات و بحران‌ها و آگاه کردن مسئولین و مردم از طریق رسانه‌هاست. 

نصراللهی با اشاره به نقش‌های دوگانه روابط عمومی‌ها در مخاطرات و بحران‌ها اظهارداشت: پیشگیری و جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحران‌ها،‌ رصد حوادث در شرف وقوع و هوشیار کردن مردم و مقامات، برقراری پیوند میان مسئولان و مردم، افزایش تاب آوری مردم  و جلب مشارکت آنان برای پیشگیری از حوادث از طریق آموزش، فرهنگ سازی برای آمادگی در مقابل بحران و بحران‌زدایی، بسیج عمومی و سازمانی، جلوگیری از و مقابله با شایعات از طریق اطلاع رسانی به موقع و صحیح و  جامع و بهره‌گیری از تاکتیک شروع قبل از دیگران، اعتماد افزایی و امیدزایی و تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها با استفاده حداکثری و هوشمندانه از رسانه‌ها از جمله کارکرهای مثبت روابط عمومی‌ها در مدیریت رسانه‌ای مخاطرات و بحران‌هاست.

وی با بیان رفتار شناسی رسانه‌ها در بحران‌ها، تامین نیازها و فراهم کردن شرایط مناسب  برای اطلاع رسانی سریع و صحیح  رسانه‌ها در مواقع بحرانی از جمله وظایف مهم روابط عمومی است که متاسفانه برخی مواقع به دلیل غفلت از آن تعامل سازمان‌ها و روابط عمومی‌ها را در بحران‌ها با مشکل موجه می‌کند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: اگر چه روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها  در بروز برخی بحران‌ها  نقش ندارند اما فراز و فرود و  نتایج و تبعات ناشی از آن تا حدود بسیار زیادی به نوع مدیریت و تعامل روابط عمومی و رسانه‌هاست.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با برشمردن برخی آسیب‌های مدیریت بحران‌های اخیر کشور گفت: فقدان سخنگوی واحد،‌ اظهار نظر افراد غیرمسئول،‌ تعارض در اطلاع رسانی، بی‌توجهی و یا توجه ناکافی به افکار عمومی و  نیاز رسانه‌ها،‌ تاخیر در اطلاع رسانی،‌ سواد رسانه‌ای پایین روابط عمومی‌ها و مسئولان،‌ اظهار نظر قبل از بررسی‌های تخصصی و کارشناسی،‌ تمرکز اقدامات روابط عمومی به دوره بحران و غفلت از مراحل قبل و بعد از بحران‌ها،‌ غلبه رویکردهای سنتی،‌ رویدادی،‌ کمی و راهبرد انفعالی، واکنشی، انکار از جمله  ‌اشکالات روابط عمومی‌ها در بحران‌هاست.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول