اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مالیات ۴۲ میلیون تومانی برای کتابفروشی تعطیل/ ممیزان مالیاتی هم‌چنان سلیقه‌ای کار می‌کنند

در شرایطی که کتابفروشی‌های کشور به سمت تعطیلی و تغییر کاربری می‌روند، تصمیم سلیقه‌ای یک ممیز مالیاتی موجب شده تا کتابفروشی تعطیل تهران با برگه مالیات ۴۲ میلیون تومانی روبه‌رو شود. این کتابفروشی، سال گذشته در آتش سوخته است!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حال کتابفروشی‌های شهر، این روزها خوب نیست. برخی از کتابفروشان یا تعطیل می‌کنند و یا با مشکلات پیش رو تغییر کاربری می‌دهند، اما در میانه‌های هفته، نکته جالبی آشکار شد که در نوع خود، جالب است.

بر اساس این گزارش، در حالی که برخی از کتابفروشی‌ها با فراز و فرودهای موجود، پرچم فروشگاه خود را افراشته نگه داشته‌اند، اما اداره مالیات کام برخی را تلخ کرده است.

یک کتابفروشی سال گذشته (خرداد ۹۷) در آتش‌سوزی یک مجتمع تجاری سوخت و حالا پس از هشت ماه اداره مالیات برای یک فروشگاه تعطیل، مالیات ۴۲ میلیون تومانی طلب کرده است. این مسئله در حالی مطرح شده که کتابفروشی‌ها از مالیات معاف هستند، اما گفته شده برخی ممیزان مالیاتی اعمال سلیقه داشته و همچنان راه خودشان را می‌روند!

 


برگه مالیاتی

این مجتمع در بلوار نیروی زمینی سال ۹۷ در آتش سوخت و پس از چند ماه از آن واقعه هنوز کتابفروشی حاضر در آن فضا سرپا نشده بود که مشکلی جدید به وجود آمد. طبق پرس و جوهای اخیر اعلام شده این کتابفروشی اظهارنامه خود را به موقع ارائه کرده است. این در حالی است که حتی شورای حل اختلاف منطقه هم پادرمیانی کرده، اما کاری از پیش نرفته است!

* مدیر کتابفروشی ویژه نشر الماس: کتابفروشی‌ای که هشت ماه تعطیل بوده چرا باید مالیات بدهد؟

احد رضایی مدیر کتابفروشی ویژه نشر الماس در گفت‌وگو با فارس ابراز داشت: هر اختلافی یک روال خاص دارد، اما اگر در هر منطقه برای جلوگیری از اعمال سلیقه ممیزان، تمام کتابفروشی‌های آن منطقه در یک اداره مالیاتی جمع شوند و یک ممیز برایشان تصمیم گیرد، اعمال سلیقه رخ نمی‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر یک ممیز از معافیت سخن می‌گوید و ممیز دیگر از پرداخت مالیات، اما نکته اینجاست کتابفروشی‌ای که هشت ماه تعطیل بوده چگونه باید ۴۲ میلیون تومان پرداخت کند؟ ما هنوز از شوک آتش سوزی مجتمع خارج نشده‌ایم.

رضایی ابراز داشت: سه ماه بود تلاش کردیم دوباره کتابفروشی را احیا کنیم که این مالیات مشکلی بر مشکلات افزود. ما هنوز از آن شوک خارج نشده‌ایم و حالا باید مالیات هم بدهیم. چگونه معافیت اجرایی می‌شود؟ 

مدیر این کتابفروشی گفت: مدت فعالیت در آن محل حدود یک و نیم سال که به علت آتش سوزی در اوایل تابستان ۹۷ در طبقه اول مرکز خرید ضایعات فراوانی به کل مجموعه و به خصوص کتابفروشی وارد شد و در نهایت با ضرر و زیان فراوان فرشگاه تعطیل شد و تنها استفاده آن صدور و دریافت برگه قطعی مالیا ت ٤٢ ملیون تومانی برای سال۹۷ بوده است. حتی ۴ ماه به دلیل اتفاقات به وجود آمده، مرکز تعطیل یا نیمه تعطیل بوده و‌ بقیه سال نیز به دلیل نگرانی خانواده‌ها و استشمام بوی ناشی از سوختگی، مردم می‌ترسیدند وارد مرکز شوند!

وی اضافه کرد: به نظر من متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ناشران و کتابفروشان در بخش مالیات، توزیع پروندهای مالیاتی در حوزه‌های مختلف و برخوردهای سلیقه‌ای ممیزان مالیاتی است! واقعًا اکثر آنان با هیچکدام از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره برای ناشران و کتابفروشان آشنایی ندارند و اگر هم داشته باشند به آنها توجه و استناد نمی‌کنند. به نظر می‌رسد واقعا باید یک شورای نگهبان برای تفسیر بخشنامه‌‌ها توسط آنها ایجاد شود! لذا بهترین‌ امر این است که مقامات ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران در تجمیع پروندهای مالیاتی ناشران و کتابفروشان تهران بزرگ در یک یا دو حوزه مالیاتی تاکید و اصرار داشته باشند. این خواسته همانند آن چیزی است که در سایر قوا مانند دادسرای رسانه اتفاق افتاده است و این کار کمک می‌کند که یک رویه واحد در پیش گرفته شود و ممیزان محترم با اطاعت از بخشنامه‌ها و توافقات به عمل آمده در رسیدگی منصفانه به مالیات ناشران کمک کنند تا این صنف از تعطیلی خارج شود.

این گزارش اضافه می‌کند: چندی پیش اما خبر معافیت اهالی فرهنگ و هنر از جمله ناشران از سوی دولت ابلاغ شد؛ در حالی‌که قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در سال ۱۳۸۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و با وجود تصریح این قانون مبنی بر فعالیت نشر و کتابفروشی در زمره مشاغل بند «ل» و معاف از مالیات، کماکان در زمینه اجرای این قانون ناهماهنگی و اشکالاتی وجود داشت. مسیر عملیاتی شدن این بند قانونی، فراز و فرودهای بسیاری داشت. دستورالعمل‌ها یکی پس از دیگری اصلاحی می‌خورد و از اجرا باز می‌ماند، ولی با اعلام نوبخت سرانجام همه اهالی فرهنگ و هنر مشمول این معافیت سراسری شدند. اما چرا این طرح اکنون مشکل ساز شده خود جای تامل دارد.

* موانع مالیاتی کتابفروشان برداشته شد/ تخلفات را گزارش کنید

حجت‌‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، همان زمان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اعلام کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف شدند.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم در بازار و کاهش رویکرد به کتب و کتابخوانی به منظور حمایت از این بخش با پیگیری‌های انجام شده کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیت معاف شدند. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: معافیت کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات در مصوبه مجلس در قانون معافیت‌های مالیات پیش‌بینی شده بود اما به بهانه‌های مختلف اجرا نمی‌شد.

وی افزود: پیگیری برای اجرای این مصوبه مجلس از زمان وزارت آقای مسعود کرباسیان آغاز شد و در دوره وزارت آقای دژپسند به نتیجه رسید و امروز کتابفروشی‌ها دیگر مالیات پرداخت نمی‌کنند. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: اگر موردی وجود داشته باشد که از کتابفروشی مالیات اخذ شود، آن کتابفروشی می‌تواند با مراجعه به ما این موضوع را مطرح کند تا ما آن را برایش پیگیری کنیم.

حالا پس از بروز چنین تخلفی و مطالبه ۴۲ میلیون تومان مالیات برای یک کتابفروشی تعطیل باید دید باز هم نماینده مردم در مجلس، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

گزارش مشروح فارس درباره معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول