اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آِیا تعطیلی مدارس دیر اعلام شد؟/ چرا برخی دانش‌آموزان صبح امروز به مدرسه رفتند

بارش برف موجب شد که حوالی ساعت 6 صبح امروز، مدارس تهران تعطیل اعلام شود اما برخی دانش‌آموزان که از این تعطیلی مطلع نبودند، صبح امروز به مدرسه رفتند.

آِیا تعطیلی مدارس دیر اعلام شد؟/ چرا برخی دانش‌آموزان صبح امروز به مدرسه رفتند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: شب گذشته وقتی بچه‌ها به خواب می‌رفتند تا صبح فردا با نشاط بیدار شوند، خبری از برف نبود اما حوالی ساعت 3 صبح، بارش برف شروع شد و همانطور ادامه پیدا کرد؛ به شکلی که مسؤولان آموزش و پرورش پایتخت تصمیم گرفتند مدارس را تعطیل اعلام کنند.

در نوبت اول مقرر شد که فقط دانش آموزان دبستانی و دوره اول متوسطه تعطیل شوند اما در نهایت حدود ساعت 6 صبح اعلام شد که تمام مدارس پایتخت تعطیل هستند؛ با توجه به اینکه این تصمیم گیری در ساعات اولیه صبح صورت گرفته بود، با تأخیرهایی هم در سایت ها و کانال ها منتشر شد اما واقعیتش این است که دیگر تا ساعت 7 صبح، این خبر در کنار صدا و سیما و خبرگزاری ها، در اکثر کانال ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده بود.

به رغم این اعلام تعطیلی اما برخی دانش‌آموزان که از این موضوع مطلع نبودند، صبح امروز به مدرسه رفتند و مسلما با درهای بسته مدارس مواجه شدند.

مادر یک دانش‌آموز کلاس اولی به خبرنگار فارس گفت: درست است که آموزش و پرورش، مدارس را تعطیل کرد اما ما صبح مطلع نبودیم و چون دیرمان هم شده بود، تا بیدار شدیم برای رفتن به مدرسه حرکت کردیم و با درهای بسته مدرسه مواجه شدیم.

وی ادامه داد: به نظرم باید یک سیستم اطلاع‌رسانی بین مدارس و خانواده‌ها باشد که خانواده‌ها از تعطیلی مدارس مطلع شوند مثلا هر مدرسه برای دانش آموزانش از طریق پیامک اطلاع رسانی کند.

 یک سیستم اطلاع‌رسانی بین مدارس و خانواده‌ها باشد

مادر دانش آموز کلاس سومی نیز اظهار کرد: راستش ما که در منطقه مرکزی تهران هستیم، اصلا فکرش را هم نمی کردیم مدارس تعطیل شود، چون در آن هم حد هم روی زمین برف جمع نشده بود و به همین دلیل اصلا تلویزیون را روشن نکردیم.

وی اضافه کرد: وقتی سر کوچه منتظر سرویس بودیم، یک خانمی گفت که مدارس تعطیل است و تازه آنجا متوجه تعطیلی شدیم؛ خب راستش باور نکردیم و کمی همانجا ایستادیم و یک خانواده دیگر هم آمدند و وقتی سرویس نیامد دیگر مطمئن شدیم که مدارس تعطیل است.

البته امروز برخی از دانش آموزان که متوجه تعطیلی نشده بودند و به مدرسه رفته بودند و مجبور شده بودند که دوباره همان مسیر را بازگردند و همچنین دانش آموزانی که به رغم تعطیلی در خانه نمانده بودند، در کوچه ها و پارک ها برف بازی کردن هستند.

برخی دانش آموزان نیز که پدر و مادر کارمند دارند، مجبور شدند که همراه والدین به سر کار بیایند؛ البته خانواده ها می گویند که اگر زودتر از تعطیلی مطلع بودند می توانستند دانش آموزان را پیش اقوام بگذارند؛ البته برخی مادران هم امروز سرکار نرفتند و  مرخصی گرفتند تا پیش فرزندشان بمانند.

اما مسؤولان آموزش و پرورش نیز نظراتی دارند و عنوان می کنند که در سریع ترین زمان تعطیلی را اعلام کردند؛ مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اینکه برخی دانش‌آموزان صبح امروز به رغم اعلام تعطیلی مدارس به مدرسه رفتند، به خبرنگار فارس گفت: تعطیلی دیر اعلام نشد؛ بارندگی تقربیباً از ساعت 3 نیمه شب آغاز شد و ما از ساعت 5:45 دقیقه خبر تعطیلی مدارس را اطلاع‌رسانی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها قبل از حرکت به سمت مدرسه در چنین روزهایی حتماً خبرگزاری‌های رسمی و شبکه‌های رسانه ملی را مشاهده کنند تا در جریان تعطیلی قرار بگیرند، افزود: به رغم اعلام تعطیلی مدارس از ساعت 5:45 صبح امروز، برخی خانواده‌ها به منابع خبری رسمی مراجعه نکردند و با فرزندانشان به مدرسه رفتند.

در آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب 1379 شورای عالی آموزش و پرورش، آمده است که تعطیلات اضطراری باید توسط آموزش و پرورش اعلام شود؛ در ماده ۹۶ این آیین‌نامه آمده است: «تعطیلات‌ ضمن‌ سال‌ تحصیلی‌ مدارس‌ برابر تعطیلات‌ رسمی‌ کشور و تعطیلات‌ نوروزی‌ (لغایت‌ ۱۳ فروردین) و تعطیلات‌ فصلی‌ (تیر و مرداد) خواهد بود و مدارس‌ در ایام‌ تعطیلات‌ فصلی‌ روزهای‌ دوشنبه‌ و چهارشنبه‌ برای‌ انجام‌ کارهای‌ اداری‌ باز خواهند بود.

تعطیلات‌ اضطراری‌، برابر تصمیم‌ اداره‌ کل‌ آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ عملی‌ خواهد شد و در صورت‌ بروز اینگونه‌ تعطیلی‌ها، در فرصت‌ مناسب‌ باید نسبت‌ به‌ جبران‌ کمبودی‌ که‌ از این‌ لحاظ در مدت‌ تحصیل‌ رسمی‌ سالانه‌ روی‌ می‌دهد اقدام‌ شود».

به گزارش فارس، اختیار تعطیلی مدارس در شرایط اضطراری با آموزش و پرورش است و توقع خانواده ها از آموزش و پرورش این است در صورتی که نیاز به تعطیلی غیرمترقبه است، در زمان مناسبی، تعطیلی را اعلام کند.

البته نکته دیگر این است که آموزش و پرورش نیز در زمان اعلام تعطیلی مدارس، مضیقه هایی دارد و عنوان می کند که باید بررسی همه جانبه برای یک تصمیم در نظر گرفته شود اما در هر صورت، برای اطلاع رسانی به موقع و مناسب به خانواده ها باید فکری شود.

البته یادمان نرود که تعطیلی مدارس، به آموزش و پرورش خسارت هم می‌زند؛ محمدجواد محسنی نیا پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش و کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معتقد است: زمان قابل پیش‌بینی در ۹ ماه سال تحصیلی باید ۱۹۲.۵ ساعت و ۳۸.۵ هفته باشد. این زمان را شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کرده است. بر اساس این مصوبه یک سال تحصیلی از ابتدای مهر شروع می‌شود و تا پایان سال تحصیلی ادامه می یابد اما زمان آموزش به دلایل مختلف از جمله امتحانات میان ترم و امتحانات پایانی کاهش می‌یابد. همچنین ۱۳ تا ۱۵ روز تعطیلات نوروزی داریم. تعطیلات رسمی در طول سال تحصیلی نیز حدود ۱۵ روز است. تعطیلی‌هایی در طول سال تحصیلی به دلایل مختلف از جمله بارش برف یا آلودگی هوا را نیز می‌توان به طور میانگین ۱۰ روز درنظر گرفت. در واقع از ۱۷۰ روز زمان آموزش، ۷۰ روز آن از دست می‌رود.  

این کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه این مطلب که می‌گویند آموزش رسمی در ایران ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است به هیچ عنوان صحیح نیست عنوان کرد: زمان آموزش در ایران ۱۱ هزار و ۷۳۰ ساعت است و ۴۸۹۰ ساعت تفاوت بین زمان واقعی آموزش با زمان رسمی آموزش داریم و ۴۲ درصد زمان را اتلاف می‌کنیم.

بر این اساس، آموزش و پرورش باید مواظب باشد که از این طرف بوم نیفتد؛ به عبارت دیگر در این گیر و دار اعلام تعطیلی مدارس و به دلیل اینکه زود زمان تعطیلی را اعلام کند،  تعطیلی بی مورد، اعلام نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول