اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

آب در مریخ به سرعت «تبخیر» می‌شود

ممکن است مریخ آب مایع را در سطح خود و یا در نزدیکی خود داشته باشد، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بخار آب سریع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد در این سیاره رخ می‌دهد.

آب در مریخ به سرعت «تبخیر» می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از فاکس نیوز، ممکن است مریخ آب مایع را در سطح خود و یا در نزدیکی خود داشته باشد، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بخار آب سریع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد در این سیاره رخ می‌دهد.

دانشمندان توانسته‌اند نشانه‌هایی از وجود رودهای عظیم و در نتیجه، آب در مریخ پیدا کنند؛ به عنوان مثال، کاوشگر کنجکاوی که از کاوشگرهای بسیار معروف ناسا هم بشمار می‌رود، توانسته در سطح مریخ، حجم قابل توجهی خاک رُس پیدا کند و رس تنها در صورتی تشکیل می‌شود که آب مایع وجود داشته باشد.

این تحقیق  که در ژورنال Science منتشر شده است، به داده‌هایی از Trace Gas Orbiter که در حال چرخش در مریخ به عنوان بخشی از برنامه ExoMars است، پرداخته و نشان می‌دهد که تغییرات فصلی در نحوه توزیع بخار آب در جو سیاره تأثیر می‌گذارد.

محققان در چکیده این تحقیق نوشتند: «از دست رفتن آب از مریخ به فضا ناشی از حمل و نقل آب به جو فوقانی است، جایی که در آن از هیدروژن جدا شده و از سیاره دور می‌شود».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول