اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

اخذ مجوز تولید4 سلول بنیادی/ تولید کنندگان دانش در منافع آن سهیم شدند

در برج شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان، شرکت‌های نوپا در کنار شرکت‌های باسابقه رویان قرار گرفته‌اند تا محصولاتی را در زمینه تولید مثل، سلول‌ بنیادی، بیوتکنولوژی، همانندسازی و تراریخت به بازار ارائه دهند؛ محصولاتی که امکان صادرات هم دارند.

اخذ مجوز تولید4 سلول بنیادی/ تولید کنندگان دانش در منافع آن سهیم شدند

علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ در مجموعه ساختمان‌های رویان در تهران، اخیرا ساختمان جدیدی سربلند کرده است؛ مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان، جدیدترین عضو خانواده رویان است. این ساختمان قرار است فضایی برای استقرار شرکت‌های فناور، شرکت‌های بالغ شده مجموعه رویان و شرکت-پروژه‌های نوترکیب یا همان جوان در زمینه‌های مختلف پزشکی تولید مثل باشد که در محیطی استارتاپی و فناورانه برای پیش‌برد ایده‌ها و طرح‌های جدید در کنار هم تلاش می‌کنند و از کمک و سابقه طولانی مجموعه رویان برای رشد و تجاری‌سازی استفاده خواهند کرد.

شرکت‌های نوپا و باسابقه با محورهای فعالیت مرتبط با برنامه‌های پژوهشگاه رویان از جمله موضوعات پزشکی تولید مثل، سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی، همانندسازی و تراریخت در این مکان دور هم جمع می‌شوند.

درباره این اقدام جدید با عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان گفت‌وگو کرده‌ایم.

آنچه در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان می‌خوانید:

*چرا رویان به عرصه شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌ ورود کرد؟

*چگونه تولید کنندگان دانش باید در منافع آن سهیم شدند؟

*شرکت‌‌هایی که قرار است دانش پزشکی بازساختی، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی را وارد بازار کنند

*صادرات دانش تولید سلول‌ بنیادی 

*پژوهشگاه رویان زیرساخت آزمایشگاه، امکانات اولیه و حمایت علمی به شرکت‌های نوپا ارایه‌ می‌کند

*ایده فقط با حمایت مالی موفق نمی‌‌شود

*نظر مساعد دولت نسبت به طرح‌های فناورانه در عرصه پزشکی

*حضور شرکت‌های خصوصی صاحب ایده در مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان پررنگ‌تر می‌شود

برج شتاب‌دهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان، میزبان شرکت‌های نوپا و باسابقه در زمینه پزشکی شده که قرار است دانش پزشکی بازساختی، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی را وارد بازار کنند.

*آغاز به کار جدیدترین عضو خانواده رویان، مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه

فارس: مجموعه رویان طی چندین سال فعالیت، در قالب یک مجموعه تولید و کاربرد دانش توسعه یافته است؛ اخیرا جدیدترین مجموعه رویان تحت عنوان مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان، آغاز به کار کرده است. با چه ضرورتی رویان به حیطه پرورش و شتاب‌دهی ایده وارد شده است؟

شاهوردی: پس از سال‌ها کار تحقیقاتی و عملیاتی در زمینه سلول‌های بنیادی، پژوهشگاه رویان به سطحی از انباشت دانش رسیده است که تصور می کنیم اکنون باید تسهیل کننده فرآیند تبدیل دانش به محصول، فناوری و کاربرد باشیم و از این رو مدت‌ها بود که نیاز به وجود مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان احساس می‌شد.

در این مرکز هم قرار است که از طریق تسهیل سرمایه‌گذاری، ایجاد امکان گفت‌وگو بین صاحبان ایده، گفت‌وگو بین صاحبان ایده با صاحبان سرمایه و تسهیل شرایط کسب و کار، به فراهم کردن و بهبود شرایط کسب و کار در عرصه‌های های‌تک سلامت (دارای فناوری بالا) که به ویژه در آنها مزیت نسبی داریم، به صاحبان ایده کمک کنیم.

 پس از سال‌ها کار تحقیقاتی و عملیاتی در زمینه سلول‌های بنیادی، پژوهشگاه رویان به سطحی از انباشت دانش رسیده است که باید تسهیل کننده فرآیند تبدیل دانش به محصول، فناوری و کاربرد باشد؛ از این رو ایده ساخت مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان شکل گرفت

*چگونه تولیدکنندگان دانش باید در منافع آن سهیم شدند؟

فارس: ایده اصلی مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان چیست؟

شاهوردی: تفکری را در مجموعه‌ رویان داریم مبنی بر اینکه تولیدکنندگان دانش باید در منافع آن سهیم باشند. در نتیجه سال‌ها تجربه تولید پروتئین‌های نوترکیب و فاکتورهای رشد برای نگهداری سلول‌های بنیادی را داریم.

در نتیجه سال‌ها فعالیت مجموعه پژوهشگاه رویان، در حال حاضر حدود ۲۰ پروتئین نوترکیب در قالب یک شرکت دانش‌بنیان تولید و نگهداری می‌شود. با این ایده که تولیدکنندگان دانش باید در منافع آن سهیم باشند، معتقدیم این شرکت‌ دانش بنیان باید بتواند به طور مستقل فعالیت کند، به طوری که همچنان که دانش را تولید کرده، باید بتواند دانش تولید شده را تجاری سازی کند و برای آن بازار پیدا کند. به جای اینکه برای همیشه پژوهشگاه رویان از تحقیقات و تولید دانش حمایت کند، به مرحله‌ای برسیم که دانش مشتری خود را پیدا کند.  

بنابراین تصمیم این بود که به شرکت‌های نوپا، متشکل از اعضای هیأت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه رؤیان که در تولید دانش سهم داشته‌اند برای تجاری‌سازی ایده‌ها کمک شود؛ به طوری که محققان و اعضای هیأت علمی مجموعه رویان هم بتوانند به فعالی‌های علمی خود برسند و هم بتوانند با کسب بازار در درآمد حاصل از تحقیقات خود سهیم شوند. برای این کار هم  مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان در نزدیکی محل مجموعه ساختمان‌های رویان انتخاب شد.

*شرکت‌های نوپا قرار است دانش پزشکی بازساختی، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی را وارد بازار کنند

فارس: اساس کار مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان چیست؟

شاهوردی: شرکت‌‌هایی که در مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان ساکن می‌شوند قرار است دانش پزشکی بازساختی، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی را وارد بازار کنند.

در راه‌اندازی مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان ایده این بود که شرکت‌های نوپا را با شرکت‌های قدیمی‌تر زیرمجموعه رویان که سابقه فعالیت مستقل و محصول تجاری‌سازی شده را دارند در کنار هم قرار دهیم تا شرکت های کوچک از تجربه شرکت‌های بزرگ و قدیمی در تجاری‌سازی محصول و رسیدن به مرحله پایداری شرکت استفاده کنند. 

*صادرات دانش تولید سلول‌ بنیادی به کشورهای متقاضی

فارس: محصولاتی که قرار است این شرکت های فناور در حوزه پزشکی بازساختی، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی وارد بازار کنند، علاوه بر مشتری داخلی، امکان صادرات هم خواهد داشت؟ امکان صادرات دانشی که تاکنون در مجموعه رویان تولید شده وجود دارد؟

شاهوردی: در حال حاضر دانش سلول‌های بنیادی در کشور وجود دارد. مجوز تولید چهار سلول بنیادی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شده است.

این شرکت در زمینه تولید سلول‌ بنیادی و تولید تولید سلول‌ بنیادی در حجم انبوه فعالیت دارد.

در حال حاضر دانش سلول‌های بنیادی در کشور وجود دارد. مجوز تولید چهار سلول بنیادی توسط شرکت دانش بنیان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شده است که این شرکت در زیرمجموعه رویان قابلیت صادرات دانش تولید شده بومی را دارد و می‌تواند بخشی از دانش فنی مربوط به تولید سلول‌های بنیادی را به کشورهای دیگر صادر کند که اقدام بسیار با ارزشی است

در حال حاضر مجموعه این شرمت در زیرمجموعه رویان به حق پروژه‌هایی را دنبال می‌کند که قابلیت صادرات دانش تولید شده بومی را دارد و می‌تواند بخشی از دانش فنی مربوط به تولید سلول‌های بنیادی را به کشورهایی که به دنبال این دانش هستند، صادر کند که این اقدام بسیار با ارزش است. 

اگرچه در مسیر صادرات دانش سلول‌های بنیادی به کشور‌های دیگر در ابتدای کار هستیم اما واقعیت این است که پژوهشگاه رؤیان در این زمینه قدم برداشته است.

در مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان هم ایده نهایی این است که شرکت‌هایی که پا می‌گیرند و محصولاتی را تجاری‌سازی می‌کنند، نیاز بازار ایران را تامین کنند و علاوه بر این بتوانند بازار صادراتی در کشورهای دیگر هم پیدا کنند.

* حمایت از ساکنان برج شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان

فارس: روند تجاری‌سازی ایده‌ها تا رسیدن به محصول تجاری‌سازی شده به شکل است و چه حمایتی از شرکت‌های حاضر در این برج شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان خواهد شد؟

شاهوردی: موضوعات بیوتکنولوژی یکی از شاخه‌های متعدد دانش‌های نوین هستند که هزینه تحقیق و پژوهش در تمامی دانش‌های نوین زیاد است و در همه دنیا آغاز به کار یک کار تحقیقاتی و علمی نیازمند کمک مالی و حمایت است.

در تولید دانش‌های نوین همواره الزاماتی برای تولید دانش و تحقیق و پژوهش وجود دارد که قابل چشم‌پوشی یا صرف‌نظر کردن نیستند. در آغاز به کار تامین این هزینه‌ها، برای شرکت‌های نوپا سخت است و در این مورد نیازمند کمک هستند.

از این رو پژوهشگاه رویان زیرساخت آزمایشگاه ها، حمایت های علمی و امکانات اولیه را در اختیار شرکت‌های نوپای مستقر در برج شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان قرار می دهد.

البته ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که واقعیت این است که این شرکت‌ها برای موفقیت در بازار حتما باید ایده های دارای بازار را انتخاب کنند.

 معتقد هستم که شاید حمایت برای آغاز خوب و حتی ضروری باشد اما صاحبان ایده باید دقت کنند که پروژه‌ای را انجام دهند که قابلیت ارائه به بازار را داشته باشد

در حال حاضر در کشور نگاه مثبتی به محورهای فعالیت‌های پژوهشگاه رویان وجود دارد که با این نگاه همواره معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای فعالیت های پژوهشگاه رویان از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرده‌اند؛ اما به واقع معتقد هستم که شاید حمایت برای آغاز خوب و حتی ضروری باشد اما صاحبان ایده باید دقت کنند که پروژه‌ای را انجام دهند که قابلیت ارائه به بازار را داشته باشد.

صاحبان ایده در شرکت‌های نوپا باید برنامه‌ای تنظیم کنند که براساس آن علاوه بر اینکه بتوانند فعالیت‌های شرکت‌ خود را پیش ببرند، برای پژوهش های آینده خود هم قابلیت و توان اجرا داشته باشند و همواره متکی به حمایت و کمک نشوند.

از سوی دیگر حمایت‌هایی برای شرکت‌های نوپا و کوچک از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه وجود دارد.

*حمایت دولتی از راه‌اندازی مرکز شتابدهی ایده و فناوری رویان

فارس: حمایت دولتی به ویژه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان چه بوده است؟

شاهوردی: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راه‌اندازی مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان به پژوهشگاه رویان حمایت کرده‌اند.

این معاونت در قالب مراکز جامع درمانی و طرح‌های پژوهشی از این طرح حمایت کرده است و البته وعده حمایت مجدد هم داده شده است که امیدواریم طبق وعده‌ داده‌ شده ان شالله باز هم در ادامه این طرح از مجموعه رویان حمایت داشته باشند. 

طرح مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان فاز دومی دارد که مختص به رویکرد نوآوری باز و امکان پذیرش بیشتر صاحبان ایده از بخش خصوصی است و در فاز دوم هم قول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را برای کمک دریافت کرده‌ایم.

*مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان یک مرکز رشد است

فارس: حضور شرکت‌های خصوصی خارج از مجموعه رویان در مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان امکان‌پذیر است؟

شاهوردی: مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان و برج فناوری پژوهشگاه رویان در واقع یک مرکز رشد است.

در حال حاضر هم علاوه بر شرکت‌های زیر مجموعه پژوهشگاه رویان، شرکت‌های دیگری که خصوصی و از خارج از مجموعه پژوهشگاه رویان هستند هم در این برج ساکن شده‌اند.

در حال حاضر علاوه بر شرکت‌های زیر مجموعه پژوهشگاه رویان، شرکت‌های خصوصی از خارج از مجموعه پژوهشگاه رویان هم در برج فناوری رویان ساکن شده‌اند. البته با خریداری ساختمان دومی برای مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان، فاز دوم با رویکرد نوآوری باز و امکان پذیرش بیشتر صاحبان ایده در دستور کار جدی‌تر قرار می‌گیرد

به طور کلی اگر حوزه فعالیت شرکت‌های خصوصی دارای ایده، مرتبط با برنامه‌های پژوهشگاه رویان و در راستای موضوعات پزشکی تولید مثل، سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی، همانندسازی و تراریخت باشد حتماً از حضور این شرکت‌ها در مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان و فعالیت آنان در کنار شرکت‌های مرتبط با پژوهشگاه رویان حمایت خواهیم کرد.

بنابراین در حال حاضر هم از سایر صاحبان ایده مرتبط با محورهای فعالیت پژوهشگاه رویان در مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان پذیرش داریم؛ اما قرار است با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساختمان دیگری را هم تهیه کنیم که هم اکنون تقریباً بخشی از آن ساختمان جدید را هم خریداری کرده‌ایم و امیدواریم به زودی مراحل خرید آن ساختمان هم تکمیل شود.

با خریداری ساختمان جدید برای مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان، فاز دوم که رویکرد نوآوری باز و امکان پذیرش بیشتر صاحبان ایده است در دستور کار جدی‌تر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول