اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

هشدار منابع طبیعی به بهره‌برداران غیر مجاز

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه برخی از گونه‌های گیاهی تهدید شونده و در حال انقراض و جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می‌شود گفت: بهره‌برداری این نوع گیاهان، از عرصه های منابع طبیعی مطلقا ممنوع است.

هشدار منابع طبیعی به بهره‌برداران غیر مجاز

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جلیل سلطان‌نژاد اظهار کرد: استان زنجان با داشتن مراتع در سطح یک میلیون و 137 هزار و 60 هکتار دارای گیاهان مرتعی خودرو بوده که برخی از این گیاهان به صورت دارویی مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: برخی از بهره‌برداران با برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی علاوه بر آسیب به مراتع موجب کاهش سطح و توان تولیدی این گیاهان شده است.

وی ریزوم ثعلب، زیره سیاه، ریشه کوکب، پیاز گل نرگس، پیاز گل لاله سرنگون، ریشه‌های ختمی، کاسنی، ریواس وحشی، روناس، زنبق وحشی، کوکب وحشی، شیرین بیان، سنبل الطیب، چله داغی، سورنجان، انواع پیازها، قره‌قات، شقایق، انواع لاله‌ها، سوسن چهل چراغ، ریشه و پوست درختچه ها و درختان جنگلی را از اقلام ممنوعه و غیر مجاز اعلام کرد و گفت: این گونه‌ها جزو گونه‌های تهدید شونده، در حال انقراض و جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می‌شود و بهره برداری آن‌ها از عرصه های منابع طبیعی مطلقا ممنوع می‌باشد.

سلطان‌نژاد به برخی از اقلام مجاز و مشروط هم اشاره کرد و افزود: بهره برداری از این نوع گیاهان دارویی در قالب کتابچه طرح مصوب کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از طریق انعقاد قرار داد با بهره‌برداران و مجریان طرح های منابع طبیعی صورت خواهد پذیرفت.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: میوه زرشک وحشی، میوه بنه و بلوط، صمغ طبیعی بنه، ترنجبین، سماق، علف گل گاو زبان، آویشن، کاکوتی، گردو و فندق جنگلی، باریجه، آنغوزه تلخ و شیرین، کتیرا، علف چای، گل بومادران، گل کاسنی، گل گندم، گلرنگ، بادرنجبویه، بابونه، پنیرک، بارهنگ، شاتره، اندام هوایی ریواس، موسیر، کنگر، انواع قارچ خوراکی، بذر باریجه و بذر آنغوزه از جمله اقلام مجاز به منظور بهره برداری می‌باشد که بهره‌برداری از این گیاهان مذکور در حد مجاز و مشروط برای مصارف خانگی روستائیان ساکن در منطقه بلامانع است ولی حمل و خارج کردن این محصولات از محل بدون صدور مجوز و گواهی حمل از ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری ممنوع است.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول