اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

بحران آبی در قطب تولید آب/ چهارمحال و بختیاری دومین استان خشک کشور

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال بارش‌ها نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است، گفت: با توجه به میانگین بارش‌ها و در مقایسه با سایر استان‌ها، چهارمحال و بختیاری رتبه دوم خشکسالی را در کشور دارد.

بحران آبی در قطب تولید آب/ چهارمحال و بختیاری دومین استان خشک کشور

مهرداد قطره صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرکرد با بیان اینکه امسال بارش‌ها نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است، گفت: با توجه به میانگین بارش‌ها و در مقایسه با سایر استان‌ها، چهارمحال و بختیاری رتبه دوم خشکسالی را در کشور دارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه احتمالا این کمبود بارش همچنان ادامه خواهد داشت، افزود: از اول مهرماه تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت مشابه ۲۸ درصد کاهش بارندگی در استان داریم.

باز شدن سد زاینده‌رود درحالی است که بارش‌ها کمتر از نصف شده است

وی ادامه داد: سال گذشته از اول مهرماه تاکنون در کوهرنگ ۸۷۶ میلی‌متر بارش داشتیم و امسال ۳۹۴ میلی‌متر و این درحالی است که سد زاینده‌رود را باز کرده‌اند.

قطره با بیان اینکه صبح امروز کوهرنگ با دمای ۱۳ درجه زیر صفر سردترین نقطه استان بود، اضافه کرد: از اواخر روز جمعه و عمدتا شنبه و یکشنبه هفته آینده در مناطق غربی و جنوبی استان بارش برف و باران خواهیم داشت.

گفتنی است استان چهارمحال و بختیاری به عنوان سرشاخه چند رود بزرگ کشور از جمله کارون و زاینده‌رود و به عنوان یکی از قطب‌های تولید آب شیرین در کشور شناخته می‌شود؛ این درحالیست که این استان سال‌هاست با مشکل جدی آب مواجه شده و به دلیل کمبود نزولات آسمانی بسیاری از دشت‌های استان پس از فرونشست‌های بی‌سابقه به عنوان دشت بحرانی و ممنوعه شناخته می‌شوند.

بسیاری از قنوات (جزییات بیشتر) در این سال‌ها خشک شده و همچنین آبرسانی در بسیاری از مناطق این استان به خصوص در نیمه شرقی و در برخی از نقاط مسکونی شهرستان‌های بروجن، خانمیرزا و لردگان با تانکر انجام می‌شود.

در زیر تصاویری از سه قنات مهم در شهرستان شهرکرد را مشاهده می‌کنید که توسط عکاس فارس تهیه شده است.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول