اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بردی محمداف: حمایت از ثبات در افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: این کشور به عنوان کشور بی طرف و همسایه افغانستان آماده ارائه تمام ابزارها برای تداوم مذاکرات صلح است.

بردی محمداف: حمایت از ثبات در افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در همایش بین‌المللی در «عشق آباد» اظهار داشت: این کشور به عنوان کشور بی طرف و همسایه افغانستان آماده ارائه تمام ابزارها برای تداوم مذاکرات صلح است.

وی گفت: در حال حاضر در منطقه حمایت از آتش بس و عادی سازی افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بردی محمداف تصریح کرد: گزینه‌ دیگری به جز گفت‌وگو برای حل این مسائل نداریم و تجربه نشان می‌دهد که دیگر ابزارها از جمله استفاده از قدرت نه تنها تأثیرات مثبت ندارند بلکه منجر به تشدید وضعیت می‌شوند.

رئیس جمهور افزود: ترکمنستان سال‌های زیادی است که به افغانستان کمک‌ اقتصادی و بشردوستانه می‌کند و همچنین از این کشور از طریق ساخت بیمارستان‌ها، مدارس، ارائه برق با قیمت پایین، آموزش دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های ترکمنی حمایت می‌کند ضمن اینکه چنین فعالیت‌هایی از منابع ملی ترکمنستان تأمین مالی می‌شود.

بردی محمداف خاطر نشان کرد: عامل کلیدی در ثبات‌ اقتصاد و اجتماعی افغانستان حضور این کشور در پروسه‌های همگرایی منطقه‌ای، توسعه زیرساخت‌ها در زمینه انرژی، حمل‌ونقل و ارتباطات است.

وی ادامه داد: ترکمنستان در آینده نیز به افغانستان کمک خواهد کرد و آماده همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در زمینه حمایت همه جانبه از دولت این کشور می‌باشد.

این سخنان رئیس جمهور ترکمنستان در همایش بین‌المللی با موضوع «ترکمنستان و سازمان‌های بین‌المللی: همکاری جهت صلح و توسعه» مطرح شد که این مراسم به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد وضعیت بی طرفی «عشق آباد» برگزار شد.

بیست و پنج سال پیش وضعیت بی طرف ترکمنستان توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

دولت ترکمنستان خواهان اجرایی چند پروژه منطقه‌ای با حضور افغانستان از جمله ساخت راه آهن، لوله انتقال گاز و خطوط انتقال برق است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول