اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

حضور سفیر انگلیس در تجمعات مغایر با قوانین بین‌المللی است

حقوقدان و مدرس دانشگاه گفت: با توجه به روابط فی‌مابین کشورها، حضور سفیر انگلیس در تجمعات اخیر از جمله مسائلی است که مصداق دخالت در امور داخلی کشور تلقی شده و مغایر با قوانین بین‌المللی است.

حضور سفیر انگلیس در تجمعات مغایر با قوانین بین‌المللی است

علی نجفی توانا در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، در رابطه با حضور سفیر انگلیس در تجمعات اخیر تهران گفت: بر اساس استانداردهای بین‌المللی و قوانین مربوط به روابط کشورها و کنوانسیون‌های حاکم معمولا نماینده یک کشور خارجی به ویژه سفیر، کاردار و... نباید در امور داخلی آن کشور دخالت کند و در مسائلی که جنبه سیاسی و یا مطالبات اجتماعی پیدا می‌کند، از نظر عرف و هم از نظر قانونی مجوزی برای ورود این افراد وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته باید علت حضور این سفیر بررسی شود که برای تماشا بوده یا قصد تحریک داشته است.

این وکیل دادگستری گفت: هر چند فرقی نمی‌کند، هر سفیری از هر کشوری که باشد اگر در مسائل داخلی کشور به نوعی باعث تشویق و تحریم مخالفت‌ها شود، خارج از حقوق بین‌الملل رفتار کرده و قانون به او اجازه این اقدام را نمی‌دهد.

نجفی توانا گفت:‌ نماینده کشورها هر چند مصونیت دیپلماتیک دارند اما باید به قوانین داخلی کشورها احترام بگذارند و به این گونه فعالیت‌ها حتی غیرمستقیم ورود نکنند.

وی افزود: بنابراین باید بررسی کرد که آیا حضور ایشان جنبه تماشا داشته یا همراهی ؛که البته با توجه به روابط کشورها این گونه مسائل منع شده و حضور ایشان دخالت تلقی می‌شود.

نجفی توانا افزود: بازداشت این شخص البته غیرقانونی به نظر می‌رسد چراکه از نظر کنوانسیون‌های مربوط به روابط دیپلماتیک، معمولا نمایندگان سفارت، کارمندان و کاردارها دارای مصونیت دیپمالتیک هستند. اگر اقدام به حدی جدی باشد که مغایر با منافع کشور و وظایف محوله تلقی شود، می‌توان نسبت به احضار و اخراج آن سفیر اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در شرایط پرالتهاب فعلی که تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی علیه ما تحریک شده‌اند باید انتقادات بی‌ربط دیگر را علیه خود مدیریت کرد و باعث تهییج بیشتر نشویم و با این گونه مسائل با تامل و تحمل برخورد کنیم.

به گزارش فارس،«‌مک ایر» سفیر انگلیس روز شنبه در تجمعات اطراف دانشگاه امیرکبیر حضور یافته بود که به همین دلیل برای ساعاتی بازداشت و پس از وساطت وزارت خارجه، آزاد شد.

همچنین در سامانه فارس من موضوعی با عنوان برخورد قاطعانه و انقلابی با سفیر انگلیس ثبت شده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول