اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تاکید رئیس شورای شهر مشهد بر حفظ اقتدار در حوزه دفاع و امنیت کشور

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در کنار اینکه از مجازات مقصرین خطای بزرگ در سانحه هواپیمای مسافربری نباید بگذریم اما از آسیبب‌های احتمالی این فاجعه که می‌تواند بر وحدت ملی ایران تاثیرگذار باشد، غفلت نکنیم و مراقب باشیم که سرمایه‌های نمادین و اقتدارمان در حوزه دفاع و امنیت کشورمان تضعیف نشود.

تاکید رئیس شورای شهر مشهد بر حفظ اقتدار در حوزه دفاع و امنیت کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا حیدری، پیش از ظهر امروز در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، ضمن تسلیت شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار کرد: قدرشناسی مردم ایران به ویژه شهروندان مشهدی، تشییع ماندگاری را در تاریخ این شهر به جا گذاشت.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: برای تداوم راه این شهید بزرگ، تشییع با شکوه یا نامگذاری برخی معابر و مکان‌ها شرط لازم هست اما کافی نیست، بلکه مهم اندیشه و تفکر و روش زندگی اوست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی شهید سلیمانی را این‌گونه توصیف کرد: سردار سلیمانی شهیدی است با اخلاص، فاصله گرفته از دنیا پرستی و مال اندوزی، مردمی، چهره‌ای که ما نه ناسزایی از او شنیدیم و نه حمایت از جریان خاصی دیدیم.

« جامعه ما خانواده ماست»؛ یادگار ماندگار سردار سلیمانی

حیدری افزود: جمله زیبا و ماندگار « جامعه ما خانواده ماست» یادگاری است که از شهید سلیمانی برای ما ماند و مصداق مهربانی و انعطاف وی با دیگران است، قطعا شهادت سردار دل‌ها جبران ناپذیر است، اما آن‌چه از خون این شهید برایمان به یادگار ماند انسجام و وحدت و همدلی ملت ایران با گرایش‌های قومی مذهبی و سیاسی مختلف است که باید از آن مراقبت و حراست کنیم.

نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بی‌بدیل است

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه 19 دی ماه، سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، اظهار کرد: مرحوم هاشمی یک چهره مبارز بود که نقش برجسته‌اش در پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ، بی‌بدیل است؛ او مبارزی است که از سال 1337تا 1357 به مدت 4 سال و 5 ماه در دوره‌های متفاوت به زندان افتاد.

وی متذکر شد: زمانی که مرحوم هاشمی زیر شلاق و شکنجه‌های حکومت پهلوی بوده، عده‌ای بودند که اعتقادی به مبارزه نداشتند و حتی سابقه یک روز زندان را هم ندارند اما امروز تبدیل به تئوریسین و نظریه پرداز شده‌اند.

حیدری، مرحوم هاشمی را بخشی از شناسنامه انقلاب و نظام توصیف کرد و گفت: جای تأسف است که برگزاری مراسم سالگرد چنین فردی، امری مذموم می‌شود و عده‌ای با محدودیت‌های اطلاع رسانی و شانتاژها باعث می‌شوند آنچه برای این چهره در فضای شهری باید اتفاق بیفتد انجام نشود و اشتباهات بدی هم صورت می‌گیرد.

رئیس شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به کشته شدن جمعی از هموطنان‌مان در مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان هم اشاره کرد و این اتفاق تلخ را بیانگر اندیشیده نشدن تدابیر لازم دانست.

نظام اطلاع رسانی کشور باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد

حادثه دیگری که وی در این جلسه علنی به آن اشاره کرد، حادثه هواپیمای مسافربری بود و در این خصوص ابراز کرد: این فاجعه دردناک به غیر از آن‌که جان هموطنان و نخبگان علمی و دانشگاهی‌مان را گرفت، اعتمادی که پس از حوادث تلخ آبان‌ماه در جریان وداع با سردار سلیمانی بازسازی شده بود، را نیز نشانه گرفت.

حیدری با بیان اینکه پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی شفاف، صادقانه و به هنگام در هر رده‌ای یک زنگ خطر و بحران ساز است، تاکید کرد: به عنوان اولین اقدام، در نظام اطلاع رسانی کشور باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد؛ اگر نظام اطلاع رسانی ما در فضای آزاد و شفافی انجام شود و به رسالت خود عمل کند شرایط خیلی بهتر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ما در جنگ سخت افزاری موفق عمل کرده‌ایم، اظهار کرد: اما این توفیقات نباید باعث شود ما از حوزه نرم افزاری که اطلاع رسانی هم بخشی از آن است و مشکلات جدی دارد؛ غافل شویم.

عذرخواهی، استعفا و مجازات مقصرین حادثه هواپیما، حداقل‌های مورد انتظار

وی گفت: در کنار اینکه از مجازات مقصرین این خطای بزرگ نباید بگذریم اما از آسیب‌های احتمالی این فاجعه که می‌تواند بر وحدت ملی ایران تاثیرگذار باشد، غفلت نکنیم و مراقب باشیم که سرمایه‌های نمادین و اقتدارمان در حوزه دفاع و امنیت کشورمان تضعیف نشود.

حیدری، عذرخواهی، استعفا و مجازات مقصرین حادثه هواپیما را حداقل‌های مورد انتظار برای جبران آسیبی که به اعتماد عمومی جامعه وارد شد، عنوان کرد.

انتقاد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب و اعتدال‌گرا

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به بحث تایید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات اسفندماه هم اشاره کرد و گفت: در شرایطی که جامعه ما به انسجام، وحدت و همدلی جدی نیاز دارد تا بتواند در مقابل جریان تروریسم دولتی آمریکا و فشارها، دوام بیاورد، متاسفانه روز گذشته، اعلام نظری که از طرف هیأت‌های نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد، حاکی از عدم احراز صلاحیت گسترده‌ای در بین جریان اصلاحات و اعتدال بود.

وی انتخابات را مظهر اقتدار، انسجام بخشی و مشروعیت نظام دانست و تاکید کرد: در شرایط کنونی باید انتخابات را بیش از پیش به یک مانور انسجام ملی تبدیل کنیم، اگر قرار است که انتخابات با یک مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد؛ الزاماتی دارد که مهم‌ترینش رقابتی بودن آن است.

حیدری ادامه داد: اگر شرایط رقابت بین جریان‌های درون نظام حذف شود اتفاق نامبارکی است، بنابراین از همه دلسوزان نظام تقاضا می‌کنم به این موضوع ورود پیدا کنند و در فرصتی که شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراضات دارد، این موضوع را اصلاح کنند.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: وقتی در فضای شهری ما برخی از اعتراضات و مطالبات به خشونت می‌انجامد، نظر همه کارشناسان و متخصصان سیاست داخلی و خارجی این است که باید شرایطی فراهم کنیم که این اعتراضات و مطالبات از درون صندوق رأی بیرون بیاید و نمایندگان این مطالبه کنندگان و معترضان در مجلس حضور داشته باشند تا اعتراضات به شکل خسارت بار ظهور و نمود پیدا کند، پس همه سلایق و جریان‌های درون نظام که التزام به قانون اساسی دارند باید بتوانند در این فضای انتخاباتی شرکت کنند.

مهمترین مصوبات هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد

نمایندگان مردم مشهد، در شورای اسلامی شهر، امروز بعد از یک هفته وقفه به علت تعطیلی سالانه شوراها، در هشتاد و دومین جلسه علنی، روز پر کاری را گذراندند.

دریافت تسهیلات بانکی مازاد بر بودجه شهرداری، آیین نامه حمایتی از ورزش قهرمانی، تکمیل باغ موزه دفاع مقدس، بررسی دو آیین نامه استخدامی و معاملاتی شرکت نمایشگاه بین‌المللی، مواردی بود که امروز مورد بررسی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد قرار گرفت.

تصویب اصلاح اساسنامه شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد

بر اساس مصوبه اصلاح اساسنامه شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد، به شهرداری مشهد اجازه داده شد، نسبت به اصلاح اساسنامه شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد و طی مراحل قانونی لازم اقدام کند.

تبصره یک این ماده واحده، شهرداری مشهد را مکلف کرد به‌منظور تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه (به‌همراه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده) شرکت مزبور، نسبت به ارائه لوایح مربوط به شورای اسلامی شهر اقدام کند.

همچنین شهرداری مشهد مکلف است، به‌منظور افزایش سطح بهره‌وری، تقویت توان و ظرفیت مالی و سرمایه‌ای این شرکت، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ لازم‌الاجراشدن این مصوبه، نسبت به افزایش سرمایه شرکت با رعایت تشریفات اداری و قانونی، اقدام کند و درصورتی ‌که اموال و دارایی‌هایی در اختیار شرکت وجود داشته که در حساب سرمایه ثبت نشده باشد، حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تشکیل شرکت، شناسایی و ارزیابی ریالی شده و پس از تصویب طرح افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده و تأیید آن از سوی مراجع قانونی ذی‌ربط، به حساب سرمایه شرکت انتقال یابد.

تصویب مجوز دریافت تسهیلات بانکی مازاد بر بودجه مصوب شهرداری مشهد

طبق این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه‌ داده شد به‌منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های عمرانی و شهری مصوب، پرداخت به‌ موقع طلب پیمانکاران مجری این‌گونه از پروژه‌ها و خرید ناوگان حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی، علاوه بر بودجه مصوب شهرداری مشهد، تا سقف هزار میلیارد تومان، تسهیلات بانکی از بانک‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با رعایت تبصره‌های زیر در سال ۱۳۹۸ دریافت کند:

تبصره ۱- کارمزد و نرخ سود تسهیلات مذکور طبق نرخ مصوب اعلامی از سوی شورای عالی پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

تبصره ۲- از محل تسهیلات مزبور، تا سقف مبلغ دویست میلیارد تومان به‌منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز برای خرید ناوگان اتوبوسرانی تعیین شد.

تبصره ۳- دریافت تسهیلات به‌منظور تأمین منابع مالی پروژه‌های عمرانی و شهری غیرمصوب، منوط به اخذ تأییدیه از کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و کمیسیون تخصصی ذیربط، با حق حضور سایر اعضا شورای اسلامی شهر خواهد بود.

تبصره ۴- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، آثار مالی اجرای این مصوبه را در تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری منعکس کند.

تصویب لایحه حمایت از احداث و تکمیل باغ موزه دفاع مقدس

بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، در راستای اجرای موافقت‌نامه میان شورای اسلامی شهر، شهرداری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و به‌منظور کمک به تسریع احداث باغ‌موزه دفاع مقدس، تا سقف مبلغ چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل ردیف اعتبارات احداث بوستان‌های موضوعی بودجه سال جاری شهرداری هزینه و آثار مالی اجرای این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری منعکس کند.

کمک ۵۰۰ میلیون تومانی شهرداری مشهد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

همچنین در این جلسه، طی یک لایحه دوفوریتی و با امضاء و موافقت اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، با کمک ۵۰۰ میلیون تومانی شهرداری مشهد به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان موافقت شد.

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول