اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

حاج قاسم، قبل از شهادت هم در ایجاد انسجام ملی نقش داشت

یک جامعه‌شناس گفت: ویژگی‌های شخصی حاج قاسم در جان و نهاد ایرانی‌ها نشسته و باعث شده که شهادت و خونش به خاطر پیوندی که مردم با این پهلوان دارند به خروش بیاید و یک اتحاد میان تن‌ها و جان‌ها را به ظهور برساند.

حاج قاسم، قبل از شهادت هم در ایجاد انسجام ملی نقش داشت

میثم مهدیار، دکترای جامعه‌شناسی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس با اشاره به رابطه شهادت سردار قاسم سلیمانی با برانگیخته شدن غیرت ملی ایرانیان بیان داشت: سردار سلیمانی به عنوان نماد حضور منطقه‌ای ایران در این چند سال در یک کشور خارجی مورد حمله و ترور قرار گرفت و به شهادت رسید. این امر توانست در ذات خود، وارد شکل‌گیری انسجام ملی شود. اما باید در نظر داشته باشیم که خود شخص حاج‌ قاسم سلیمانی به خاطر ویژگی‌های شخصی که از خودشان در این دو دهه اخیر نشان داد، در ایجاد این انسجام و وحدت ملی به شکل مضاعف مؤثر بوده است.

بُعد پهلوانی سردار سلیمانی از تلفیق خرد و شجاعت با تدبیر نمایان است

وی با تأکید بر حضور تأثیرگذار سردار سلیمانی در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی افزود: همانطور که رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان فرمودند: حاج قاسم ۲ عنصر شجاعت و تدبیر را هم‌زمان به کار بردند. البته چون در عرصه نظامی معمولاً به قهرمانان یک نگاه اسطوره‌ای داریم،‌ به همین خاطر فقط آن شجاعت، بی‌باکی و آن عملکرد و رفتاری که در مقابل دشمن دارند، برای ما اهمیت پیدا می‌کند و کمتر به آن وجوه پهلوانی و اسطوره‌‌ای نگاه می‌کنیم.

مهدیار با اشاره به نگاه دیرینه ایرانیان به شخصیت پهلوانان ابراز داشت: در شاهنامه، فردوسی تلاش می‌کرد که پهلوانان ایرانی را شامل هر ۲ عنصر خرد و اسطوره نشان دهد و آن‌ها را هم‌ مرد رزم و هم مرد بزم معرفی کند. می‌توانیم بگوییم از این جهت سردار سلیمانی معنایی به پیشینه تاریخی در وسعت تاریخ ایران و حتی تاریخ اسلام دارد.

 حاج قاسم اتحاد میان تن‌ها و جان‌ها را در خروش ملی رقم زد

وی ادامه داد: همچنین در ادبیات به شخصیت‌هایی مانند مالک اشتر و حضرت عباس (ع) به عنوان یار و یاور امام زمانشان یا به رستم و دیگران پهلوانان ایرانی ارجاع داده می‌شود که در جامعه‌شان بین خرد و اسطوره بودند. پس این ویژگی‌های شخصی قاسم سلیمانی در جان و نهاد ایرانی‌ها نشسته و باعث شده که شهادت و خونش به خاطر پیوندی که مردم با این پهلوان دارند به خروش بیاید و یک اتحاد میان تن‌ها و جان‌ها یک خروش و اتحاد ملی را به منصه ظهور برساند.

لزوم نهادینه کردن ویژگی‌های اخلاقی فردی قاسم در جامعه 

این جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه بعد از شهادت حاج‌ قاسم، وی به یک سرمایه نمادین تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی برای ما یک سرمایه نمادین است. منتها جمهوری اسلامی باید تلاش کند این سرمایه نمادین را وارد سرمایه اجتماعی خودش کند و تلاش کند سرمایه اجتماعی خودش را به سرمایه اجتماعی میان مردم ارتقا بدهد. به این معنا که اعتماد مردم به خودش و مشارکت مردمی در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌اش را به این واسطه تضمین کند.

وی گفت: اینکه کمک کند که مردم اعتماد بیشتری به نظام داشته باشند. همچنین ویژگی‌های اخلاقی فردی و شخصی‌ حاج قاسم سلیمانی را به نوعی در روابط اجتماعی نهادینه کند و به این وسیله سرمایه اجتماعی میان مردم را افزایش و ارتقاء دهد.

مهدیار برای اینکه روحیه غیرت ملی در جامعه همچنان پویا و زنده باقی مانند، تصریح کرد: باید کسانی که نسبت به نظام دغدغه دارند و اهل اندیشه و تحمل هستند، وارد عرصه شوند و به حاکمیت کمک کنند تا این تبدیل سرمایه صورت بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد کارکردش این است، در این شرایط حساس با یک اتحاد ملی و انسجام ملی می‌توان از این مرحله عبور کرد.

وی افزود: اتفاقاً‌ وقتی دشمن به تفرقه میان گروه‌های سیاسی امیدوار شود، فشارهایش بیشتر می‌شود. نگاه کنید بعد از قضایای سال ۸۸ فشار تحریم دشمن افزایش پیدا کرد. چون آن‌ها امید پیدا کردند که می‌شود با کمی فشار بیشتر، انشقاق و گسست‌های اجتماعی و سیاسی را در کشور افزایش دهند. لذا یکی از دلایلی که فشار اقتصادی را به حد نهایی خودش می‌رسانند از همین جهت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول