اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

شهرداری همدان در چند قدمی حذف از UNWTO!

گویا شهرداری همدان به عنوان تنها شهرداری عضو در UNWTO فرصت‌ها را قدر ندانست و اگر تا 22 دی‌ماه نسبت به پرداخت حق عضویت خود اقدام نکند از این سازمان حذف خواهد شد.

شهرداری همدان در چند قدمی حذف از UNWTO!

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ شهرداری همدان از سال ۲۰۱۸ به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمده است و باید حق عضویت ۲ هزار و ۵۰۰ یورویی معادل مبلغی حدود ۳۰ میلیون تومان را پرداخت کند که در ازای آن، همدان می‌تواند در عرصه جهانی مطرح شود، اتفاقی که اما تاکنون انجام نشده است.

شهرداری همدان اگر تا ۲۲ دی‌ماه حق عضویت خود را نپردازد از این سازمان حذف خواهد شد، دو سال از عضویت مدیریت شهری همدان در مهمترین سازمان جهانی گردشگری می‌گذرد اما هیچ اتفاق خاصی بر اساس این عضویت تا امروز شامل حال این شهر ۳ هزار ساله نشده است.

تنها شهرداری جهان در سازمان جهانی

شهرداری همدان سال ۲۰۱۸ پس از عضویت در سازمان UNWTO همزمان با میزبانی همدان از اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در این خطه تاریخی با یک خبر پرسروصدا سرتیتر اخبار گردشگری دنیا شد؛ خبری که در آن مطرح شد مقر تنها شهرداری عضو در سازمان (UNWTO) در همدان است.

حالا خبرها حاکی از آن است که نه تنها حق عضویت سالانه این مجموعه مدیریت شهری که کمتر از ۳۰ میلیون تومان است به سازمان پرداخت نشده بلکه از فرصت‌های بی‌بدیل در اختیار هم بهره‌ای به نفع همدان برده نشده است.

زمانی که شهرداری همدان یکی از اعضای وابسته سازمان جهانگردی گردشگری شد قرار بر این بود که همدان به عنوان پایلوت شهر گردشگری دنیا امتیازاتی از اعتبارات بین‌المللی سازمان جهانی گردشگری دریافت کند اما تا امروز هیچ پیگیری و برنامه‌ موفقی به اجرا درنیامد.

البته شهرداری معتقد بود که حمایت‌های لازم از نهادهای متعدد وزارت کشور از پای کار آمدن این مجموعه شهری نمی‌شود این در حالی بود که شهرداری می‌توانست در ازای رایزنی با شهرهای مدرن دارای تجارت موفق جهانی امروز یک کرسی متمایز را در این سازمان‌ جهانی به خود اختصاص دهد که نداد.

در این دو سال که از تلاش شهرداری همدان برای باقی ماندن به عنوان عضو سازمان جهانی گردشگری می‌گذرد هیچ بهره‌ای عاید این شهر نشد، حتی تلاشی در عرصه بین‌المللی برای معرفی ظرفیت‌های آن صورت نگرفت.

حتی در اجلاس سن پترزبورگ که بعد از اجلاس ۲۰۱۸ در همدان تشکیل شد شهرداری مسکو بسیار تلاش کرد که بتواند دومین شهردار عضو این سازمان جهانی باشد اما در پاسخ به این درخواست، UNWTO تنها با عضویت سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری این شهر موافقت کرد و باز هم شهرداری همدان تنها مدیریت شهری عضو این سازمان جهانی ماند و همچنان یکه‌تاز میدان.

جاده ابریشم یا سازمان جهانی

مهرماه ۱۳۹۸ مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان هشداری را به شهرداری مبنی بر اینکه شهرداری حق عضویت ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به سازمان جهانی گردشگری پرداخت کند اعلام کرد اما هیچ واکنش به این هشدار نشان داده نشد.

این مهم غیرقابل انکار است که حضور در مجامع بین‌المللی می‌تواند نقش موثری در توسعه گردشگری برای همدان ایفا کند.

امسال تعداد اعضای ایران به ۱۸ رسید

در آخرین آمار رسانه‌ای شده، مصوبه عضویت پنج عضو وابسته جدید در نشست شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در حاشیه بیست و سومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که از ۱۸ تا ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۸ در سن‌پترزبورگ تشکیل شد به تصویب نهایی رسید.

منطقه آزاد اقتصادی ارس، منطقه آزاد تجاری قشم، شرکت اراضی عباس‌آباد، مجموعه تفریحی‌ورزشی تله اتاقک توچال و دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری مانا سیر پردیس ایرانیان پنج عضو جدید هستند.

تمام مصوبات مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) قبل از طرح در این رویداد باید در نشست‌های شورای اجرایی سازمان متبوع طی دو سال گذشته بررسی و تصویب‌ شده باشد، بنابراین اقدام صورت گرفته مبنی بر پذیرش پنج عضو جدید ایران در راستای مصوبه قبلی شورای اجرایی در باکو بوده است، همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیته بررسی درخواست‌های اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که معمولاً در حاشیه نشست‌های شورای اجرایی برگزار می‌شود و به‌ نوبه خود زمینه حضور فعال‌تر بخش خصوصی در مجموعه اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) را فراهم می‌آورد، برای دو سال آینده تمدید شد.

مجموعه اعضای وابسته دست‌اندرکاران بخش خصوصی فعال در گردشگری این امکان را می‌دهد که از آخرین دستاوردهای علمی و تجارب موفق فعالان بخش خصوصی سایر کشورها در حوزه‌های مختلفی چون برنامه‌ریزی، بازاریابی، آموزش و تبلیغات بهره‌برداری شود.

سازمان و «توسعه هزاره»

سازمان جهانی گردشگری بهترین سازمان بین‌المللی مرتبط با سفر و گردشگری به شمار می‌رود که با این اوصاف همدان نباید این فرصت را از دست دهد. این سازمان در حوزه توسعه گردشگری در دنیا فعال است و هر سال نیز گزارشی از تحقیقات خود به علاوه آمارهای سفر را منتشر می‌کند.

این سازمان در مادرید اسپانیا محل گفت‌وگوی کشورها درباره سیاست‌ها و تجارب عملی آنها در ارتباط با دانش گردشگری است.

سنگ‌بنای شکل‌گیری سازمان جهانی گردشگری سال ۱۹۲۵ میلادی در لاهه آغاز شد،این اتحادیه بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های رسمی گردشگری (IUOTO) کار کرد و بعد از مدتی به سازمان جهانی گردشگری (WTO) تغییر نام داد، نخستین جلسه عمومی این اتحادیه در ۱۹۷۵ میلادی در مادرید اسپانیا تشکیل شد. از سال ۱۹۷۶ سازمان جهانی گردشگری به سازمان ملل وابسته شد و به آژانس اجرایی برنامه‌های توسعه سازمان ملل تبدیل شد.

ایران در سال ۱۳۹۲ به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برگزیده شد و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ در عضویت شورای اجرایی و کمیته بررسی عضویت اعضای وابسته این سازمان قرار دارد و همان طور که گفته شد شهرداری همدان به عنوان تنها مدیریت شهری این سازمان است، حال باید منتظر ماند و دید در این چند روز باقی‌مانده حق عضویت این سازمان پرداخت خواهد شد یا خیر؟

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول