اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

انتقام سخت ایران از تروریسم دولتی آمریکا

پر واضح است که ترور یک فرد در خاک یک کشور مستقل توسط یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد و بدون اطلاع مقامات آن، منجر به نقض اساسی اصول حقوق بین‌الملل می‌شود و سزاوار محکومیت است.

انتقام سخت ایران از تروریسم دولتی آمریکا

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، امروزه آمریکا به بهانه‌ مبارزه با تروریسم و با هدف دستیابی به مقاصد سیاسی، اقتصادی و سلطه‌گرانه خود به بسیاری از کشورها هجوم برده است و با حمایت از اقدامات گروهک‌های تروریستی در جهت براندازی حکومت ها، به تروریسم دولتی که بدون شک پایه و اساس گروهک‌ها و جریانات تروریستی را تشکیل می‌دهد، اعتبار بخشیده ‌است و همچنین سپس با تشکیل ائتلاف ضدتروریسم موجب انحراف افکار عمومی میشود که این ائتلاف نیز در راستای حمایت از تروریست ها است.

در همین راستا اقدام خصمانه دولت آمریکا در انجام عملیات مسلحانه تروریستی با موشک توسط پهباد، در صبح جمعه مورخ ۱۳ دی ۱۳۹۸ به دو خودروی غیرنظامی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهر بغداد که یک منطقه غیرنظامی است و سرنشینان غیرمسلح آن به دعوت رسمی مقامات دولت عراق، به صورت قانونی و خارج از شرایط جنگی، با هواپیمای مسافربری وارد خاک این کشور شده بودند، موجب شهادت تعدادی از فرماندهان نظامی بلندپایه ایران و عراق از جمله فرمانده سپاه قدس، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و مجاهد ابومهدی المهندس، معاون رئیس بسیج مردمی عراق الحشدالشعبی و هشت نفر از همراهانشان شد.

آمریکا در شرایطی اقدام به ترور فرمانده ارشد سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و هیئت ایرانی همراهشان در کشور عراق کرده است که هیچ نوع درگیری نظامی‌ای بین ایران و آمریکا وجود نداشته است و از این رو جامعه جهانی شاهد یک نمونه بدیع از «تروریسم» توسط یک دولت قانونی در عرصه بین‌الملل است.

در واقع این اقدام جنایتکارانه دولت آمریکا غیرقانونی، غیرمشروع، غیرانسانی و اقدامی برخلاف اصول و موازین حقوق بین‌الملل و ناقض صریح حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بوده و مصداق بارز تروریسم دولتی می‌باشد که مطابق قوانین بین‎المللی مسئولیت کامل تمام عواقب آن بر عهده دولت آمریکا می‌باشد.

این در حالی است که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و هیئت همراه وی، طی سالیان گذشته نماد مبارزه با تروریست‌های جنایتکار موجود در منطقه عراق و سوریه، به ویژه گروه تروریستی بین‌المللی داعش بوده‌اند.

در حقیقت حملات پهبادی آمریکا به خودروی غیرنظامی حامل ایشان، عملاً به منظور تقویت حرکت جدید تروریستی داعش و در راستای بازسازی این گروه تروریستی در کشور عراق صورت گرفته است که این امر موجبات نقض قوانین بین‌المللی و معاهدات فی‌مابین دولت عراق و آمریکا را نیز فراهم کرده است.

پر واضح است تروریسم در خاک یک کشور مستقل توسط یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد و بدون اطلاع مقامات آن، منجر به نقض اساسی اصول حقوق بین‌الملل می‌شود و سزاوار محکومیت است؛ چراکه یکی از موازین و اصول اساسی حاکم بر روابط و نظام بین‌الملل، اصل احترام به حاکمیت دولت‌ها و اصل دیگر که متضمن اصل قبلی است، اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگران است.

همچنین احترام به اصل عدم توسل به زور علیه تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و حاکمیت ملی دولت‌ها نیز در همین راستا است. هر سه اصل مورد اشاره، در منشور سازمان ملل متحد، اسناد و مدارک معتبر بین‌المللی، به عنوان اصول بنیادین و مرتبط با قواعد آمره بین‌المللی مورد توجه و تأکید قرار گرفته ‌است.

بنابراین اقدام متجاوزانه آمریکا، موجب نقض هر سه اصل بنیادین حقوق بین‌المللی به صورت توأمان شده است؛ چراکه بر اساس قوانین بین‌المللی دولت‌ها، در صورت دستگیری مقامات و فرماندهان نظامی طرف مقابل خود، حتی حق شکنجه آن‌ها را نیز ندارند.

بدین ترتیب آمریکا با این حرکت تروریستی مفاد قوانین حاکمه بین‌الملی ذیل را به صورت آشکارا نقض کرده است:
۱- ماده ۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد
۲- ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر
۳- ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر
۴- حقوق بین‌الملل عرفی و عام الشمول در خصوص منع توسل به زور و منع سلب خودسرانه حیات
۵- ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی در خصوص حق حیات
۶- بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد در خصوص منع تهدید یا توسل به‌زور
۷- ماده ۵۱ منشور ملل متحد در خصوص دفاع مشروع و لزوم تفسیر مضیق از این ماده
۸- ماده ۸ کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو و ضمیمه ۲ این کنوانسیون
۹- ممنوعیت تجاوز/ بند ای ماده ۳ قطعنامه ۳۳۱۴ مصوب ۱۹۷۴ مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تعریف تجاوز و...

بر این اساس با توجه به این حادثه تروریستی حضور جدی و فوری سازمان ملل، امری ضروری شناخته می‌شود؛ علی‌رغم اینکه 72 ﺳﺎل از تأسیس ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺣﻔﻆ ﺻﻠﺢ و اﻣﻨﯿﺖ بین‌المللی و ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ و آزادی‌های اﺳﺎﺳﯽ می‌گذرد، اما همچنان ﺗﻮﺣﺶ گروه‌های ﺗﺮورﯾﺴﺘﯽ و ﺣﺎﻣﯿﺎن ﻣﺴﺘﮑﺒﺮ آن، بزرگ‌ترین ﺗﻬﺪﯾﺪ ﺑﺮای اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ محسوب می‌شوند.

بر این اساس شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت اصلی و اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد و باید با احراز هریک از وضعیت‌های تهدید صلح، نقض صلح و عمل تجاوزکارانه، بهترین موضع‌ را اتخاذ کند.

البته متأسفانه، به ‌دلیل استفاده آمریکا و برخی متحدانش از حق وتو در شورای امنیت، از این سازمان هیچ انتظاری نمی‌رود که نسبت به شناسایی و احراز هریک از وضعیت‌های تهدید یا نقض صلح و عمل تجاوزکارانه اقدام درخور توجهی انجام دهد. از این رو، این امر را باید در راستای ناکارآمدی ساختاری نظام بین‌الملل مورد ارزیابی قرار داده و بر این وضعیت موجود تأسف خورد و چاره را در راه دیگری جست.

در پایان باید گفت ﺑﺎ توجه ﺑﻪ اﻧﺘﺴﺎب ﻗﻄﻌﯽ اﯾﻦ اﻗﺪام دِﻫَﺸﺘﻨﺎک و ﺗﺨﻠﻒ آﺷﮑﺎر از ﺗﻌﻬﺪات ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ، ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ بین‌المللی آن ﻣﺘﻮﺟﻪ این کشور ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﺮرات ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ، ﺑﺮای ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺣﻖ اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم بنا بر ﺻﻼﺣﺪﯾﺪ ﻣﺤﻔﻮظ است.

بر همین اساس بامداد امروز جمهوری اسلامی ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله تروریستی علیه عالی‌ترین مقام سپاه و هیئت همراهشان انجام شده بود را هدف قرار داد و عملیات انتقام این جنایت را با شلیک‌ موشک‌های بالستیک به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد که پایتخت آمریکا در عراق بود را آغاز کرد و این اول راه است...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول