اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

خودنمایی گل نرگس با طعنه‌های بهاری در فصل سرد

عرضه شاخه گل‌های خوشبو و زیبای نرگس در گل‌فروشی‌ها، بازار روزها و خیابان‌ها به‌ویژه سر چهار‌راه‌های شهرها این روزها تداعی‌کننده عطر بهار در فصل سرد زمستان است.

خودنمایی گل نرگس با طعنه‌های بهاری در فصل سرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها اگر سری به گل‌فروشی‌‌های شهر بزنیم، گل نرگس بیش‌تر از سایر رقیبان خود خودنمایی می‌کند و مردم رغبت خرید بیشتری نسبت به سایر گل‌ها دارند چراکه علاوه بر عطر و بوی خوشایند، از زیبایی خاصی برخوردار است.

گل‌دهی گل نرگس در فصل زمستان گویای این حکایت است که بهار را در پاییز و زمستان به نظاره می‌نشینند.

عرضه شاخه گل‌های خوشبو و زیبای نرگس در گل فروشی‌ها، بازار روزها و خیابان‌ها به‌ویژه سر چهارراه‌های شهرها این روزها تداعی‌کننده عطر بهار در فصل سرد زمستان است.

 

 

گل نرگس یکی از مهم‌ترین گل‌های فصل زمستان و از زیباترین و خوشبوترین گل‌های موجود در طبیعت است، گلی زیبا با رنگی دلنشین و عطری دلنواز که روح هر انسانی را جلا می‌بخشد.

گل نرگس یکی از گل های زیبا و معطر و پرطرفداری است که از گل‌های پیازدار به شمار می رود و امکان رشد و تکثیر طبیعی آن تنها در نقاط خاص با شرایط آب و هوایی ویژه وجود دارد.

اما کشت ان گل زیبا تنها به این خصوصیات خلاصه نمی‌شود بلکه علاوه بر صادرات، تهیه اسانس برای انواع عطرها و ادکلن‌ها از گل نرگس می‌تواند مهم‌ترین راهکار توسعه کشت و سودآوری خوبی را به همراه داشته باشد اما اکنون تمام سودآوری محصول در فروش گل‌های نرگس در خیابان‌ها و به‌صورت شاخه‌ای خلاصه شده است.

 

 

حسین ملایی معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه اظهار کرد: سطح زیرکشت گل نرگس در مازندران ۶۰ هکتار است که شهرستان جویبار با ۳۳ هکتار، سالانه هشت میلیون و ۲۵۰ هزار شاخه در گل نرگس تولید و روانه بازار می‌شود  که علاوه بر ارزش اقتصادی و ایجاد اشتغال، می‌تواند مقصد گردشگری برای علاقه‌مندان به گل و گیاه باشد.

وی ادامه داد: میزان تولید گل نرگس در استان مازندران ۱۵ میلیون شاخه در سال است که با عملکرد ۲۵ شاخه در مترمربع درآمد آن سالانه حدود ۹۰ میلیارد ریال است.

ملایی به بهره‌بردارانی که در پرورش گل نرگس در استان مازندران فعالیت می‌کنند اشاره کرد و گفت: ۳۵۰ بهره‌بردار به صورت مستقیم و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در تولید، برداشت و فروش این محصول در استان نقش دارند.

معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران شهرستان‌های جویبار، ساری، بهشهر، نوشهر، چالوس و آمل را  از جمله شهرهایی عنوان کرد که گل نرگس در این شهرها رونق دارد.

 

 

وی استان مازندران را سومین استان بعد از فارس و خوزستان به‌عنوان تولیدکننده گل نرگس در کشور اعلام کرد.

ملایی با بیان اینکه نرگس از خانواده آماریلیاسه است که یکی از گیاهان گل‌دار چندساله است که دارای ۶۵ گونه و ۲۰ هزار رقم هیبرید است، گفت: نرگس گیاهی سوخ‌دار(پیازدار) است و سوخ نرگس از نظر فولوژیکی، ساقه  زیرزمینی بسیار کوتاه و ضخیم به نام طبق یا صفحه قاعده‌ای است که به گل‌های فلس مانند ضخیم مملو از مواد غذایی آن را احاطه کرده است.

وی با اشاره به اینکه گل نرگس در کشورهای ناحیه مدیترانه، آمریکا، جنوب غرب آسیا، کشمیر، چین و ژاپن کشت می‌شود،

زمان رویش همه گونه‌های گل نرگس در زمستان و دوره خواب سوخ‌ها در تابستان است، این گیاه در مناطق سردسیری روزهای آخر سال و آغاز فصل بهار گل می‌دهد اما در مازندران و دیگر مناطق معتدل گل‌های آن در ماه‌های دی، بهمن و اسفند ظاهر می‌شود.

افزود: زمان رویش همه گونه‌های گل نرگس در زمستان و دوره خواب سوخ‌ها در تابستان است، این گیاه در مناطق سردسیری روزهای آخر سال و آغاز فصل بهار گل می‌دهد اما در مازندران و دیگر مناطق معتدل گل‌های آن در ماه‌های دی، بهمن و اسفند ظاهر می‌شود.

ملایی بیان کرد: ماه‌های مرداد و شهریور بهترین زمان برای کشت گل نرگس است تا ریشه قبل از آغاز زمستان قابلیت رشد را پیدا کنند اگرچه پیازها باید تا مهرماه کشت شوند اما تا آبان‌ماه قابل کشت هستند.

وی به نحوه کشت این محصول اشاره کرد و گفت: پیازهای گل نرگس باید در عمق ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری خاک و در فاصله ۱۵ سانتی‌متری کاشته شود، گل‌های بریده را در دمای صفر تا یک درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۰ روز و در دمای ۳ تا ۴ درجه سانتی‌گراد به مدت ۸ روز نگهداری کرد، دمای بالای ۱۸ درجه سانتی‌گراد پس از مرحله گردن غازی موجب ناهنجاری شگل گل می‌شود.

به گزارش فارس، توسعه کشت گل نرگس می‌تواند بر ارزش اقتصادی و ایجاد اشتغال موقت کمک فراوانی به بهره‌برداران کند و اگر برای فروش آن تمهیداتی خوبی اندیشیده شود و نسبت به ایجاد صنایع مناسب فرآوری و اسانس‌گیری توجه خاصی شود علاوه بر رونق این محصول می‌توان شاهد جذب گردشگران فراوانی در فصل برداشت باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول