اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

رونق تولید در سمنان؛ از گلایه‌های بانکی تا سکوت استانداری

فعالیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان سمنان در حالی انجام می‌شود که رئیس اتاق بازرگانی این استان به بانک‌ها نمره قبولی نمی‌دهد و استانداری سمنان برابر پرسش‌های متعدد فراروی این ستاد صرفاً سکوت اختیار می‌کند.

رونق تولید در سمنان؛ از گلایه‌های بانکی تا سکوت استانداری

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از ستادهای خاص با هدف بررسی و رفع مشکلات تولیدکنندگان است.

عضویت دستگاه‌های مهم در این ستاد برای اتخاذ تصمیماتی که به رفع مشکلات واحدهای تولیدی منجر شود، مهر تأییدی بر اهمیت فعالیت اعضای کارگروه‌هایی است که به‌صورت هفتگی یا ماهانه برای حل‌وفصل مشکلات تولیدکنندگان گرد هم می‌آیند.

انگیزه و اهتمام اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در پیگیری و اجرای مصوبات که مهم‌ترین آن، ارجاع قوانین دست‌وپاگیر به مراجع ذی‌ربط و به نتیجه رساندن این پیگیری‌هاست، امر بسیار مهمی بوده و از مهم‌ترین وظایف اعضای حاضر در این ستاد محسوب می‌شود که به‌نوعی باید حامی تولیدکنندگان در رونق تولید باشد.

یکی از محورهای توسعه اقتصادی در سمنان به لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های طبیعی و اقلیمی، بخش کشاورزی، صنعت و معدن است و حمایت از تولیدکنندگان با هدف رونق تولید در این عرصه‌ها می‌تواند به شکوفایی اقتصادی منجر شود.

تحقق این امر بیش از هر چیز نیازمند بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری و حمایت مسؤولان از سرمایه‌گذاران است.

جهادگران اقتصاد؛ زیر آوار مشکلات

مدت زیادی از برگزاری نخستین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سمنان می‌گذرد؛ ستادی که برای حمایت تمام‌قد از تولیدکنندگان استان سمنان همانند سایر استان‌ها تشکیل شد تا رافع مشکلات فعالان این عرصه‌ها یا بهتر بگوییم جهادگران عرصه اقتصادی باشد که زیر آوار مشکلات و گرفتاری‌های غیرطبیعی دست و پا می‌زنند.

بر اساس آمارهای موجود از سال 95 تاکنون، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان به کمک یک‌هزار و 21 واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی در سمنان شتافته است تا ضمن برطرف‌سازی مشکلات و گرفتاری‌های مختلف این واحدها، نوعی شتاب‌دهنده تولید در این استان باشد.

توسعه اقتصادی استان سمنان نیازمند بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری و حمایت مسؤولان از سرمایه‌گذاران است

به قطع یقین، چرخ صنعت و تولید در استان سمنان به لطف اقتصاد مقاومتی و تضمین اجرایی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بهتر خواهد چرخید؛ به شرطی که تمام‌قد از تولید حمایت شود تا خم به ابروی جهادگران این عرصه نیفتد.

برخی از چالش‌ها همچون بی‌انگیزگی برخی عوامل و اعضای این ستاد، کاغذبازی‌های اداری و بعضاً همراهی نکردن بانک‌ها از سرعت اجرای این طرح کاسته است.

بی‌شک باید اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سمنان با ممارست خود برای از بین بردن چالش‌های فراروی تولیدکنندگان که عمده آن بروکراسی اداری و کندی جریان کاغذبازی است، نقش‌آفرینی کنند؛ چراکه این ادای دین به تولیدکنندگان فضای ستاد تسهیل را به‌گونه‌ای ترسیم می‌کند که تولیدکننده و صنعتگران آن را مأمن خود می‌دانند.

راه چاره‌ای پیش پای تولیدکنندگان بگذارید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان با اشاره به اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یکی از ظرفیت‌های مهم برای رفع مشکلاتی است که فراروی بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: تشکیل این ستاد در سراسر کشور در واقع مسکّن و کارگشا بوده و در استان ما هم فعالیت این ستاد بی‌اثر نبوده است.

علی‌اصغر جمعه‌ای با اشاره به انجام تلاش‌های دیگر در کنار فعالیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سمنان برای رفع مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان بیان کرد: در استان سمنان، علاوه بر برگزاری این جلسات، نشست‌های جداگانه‌ای برگزار شد که اگر یک واحد تولیدی به‌صورت موردی با مشکل و موانع برخورد کرد، راه چاره‌ای پیش پای تولیدکنندگان بگذاریم.

برخی چالش‌ها چون بی‌انگیزگی شماری از اعضای این ستاد، کاغذبازی‌های اداری و همراهی نکردن بانک‌ها از سرعت اجرای طرح کاسته است

وی اضافه کرد: در این جلسات برای رفع مشکلاتی همچون دریافت تسهیلات از بانک‌ها و ... رایزنی شده است تا مشکلات به حداقل برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در شرایط فعلی بنگاه‌های تولیدی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: مهم‌ترین اقدام برای کمک به این فعالان، پیگیری جدی اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سمنان در حوزه مالیاتی، تأمین اجتماعی و ... است.

جمعه‌ای تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید به‌طور جدی پیگیر امور واحدهای تولیدی باشند تا به تحقق فرموده رهبری در بحث حمایت از تولید داخلی که مدنظر رهبری، رئیس‌جمهوری و سران کشور بوده، نزدیک شویم.

بانک‌هایی که ممتاز نیستند!

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی برای حمایت باید به سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی بینجامد؛ به‌گونه‌ای که چراغ هیچ واحد تولیدی در استان سمنان خاموش نشود.

وی با اشاره به نوسانات قیمت ارز در بازار که در مقاطعی با جهش صعودی مواجه شد، اظهار کرد: این مشکل در بخش سرمایه در گردش، مشکلاتی را ناخواسته پیش پای تولیدکنندگان گذاشت که از یک‌سو، باید واحدهای تولیدی را به‌گونه‌ای مدیریت کنند تا پاسخگوی بانک‌ها برای سررسید اقساط باشند و از طرفی به ناچار باید تولید به کار خود ادامه می‌داد.

جمعه‌ای درباره چگونگی همراهی بانک‌های عامل استان سمنان در ارائه تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی گفت: به بانک‌های استان در این زمینه نمی‌توانیم نمره مردودی بدهیم؛ اما ۱۰۰ درصد، نمره قبولی و ممتاز هم ندارند.

بانک‌ها در تلاشند!

اما در همین حال، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان با اشاره به سیاست‌های متعدد دولت برای رونق واحدهای تولیدی اظهار کرد: دولت سیاست‌های زیادی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی دارد که برگزاری منظم و هفتگی جلسات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات در این راستاست.

بهروز اسودی بیان کرد: با فعال‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل و با برگزاری کارگروه‌های رفع موانع تولید، اشتغال‌زایی خوبی در استان سمنان صورت گرفته است.

دستگاه‌های اجرایی باید به‌طور جدی پیگیر امور واحدهای تولیدی باشند

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، تسهیلات خوبی برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان در نظر گرفته شده است و بانک‌های عامل نیز تلاش دارند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، اختصاص تسهیلات رونق تولید را یکی از مهم‌ترین راهکارهای دولت در راستای عملیاتی ساختن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید دانست که به تبع آن منجر به رشد و توسعه تولید داخلی نیز خواهد بود.

معرفی ۴۲۶ واحد تولیدی سمنان به بانک‌ها

اسودی از برگزاری ۲۰۹ جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان سمنان خبر داد و گفت: در این جلسات مشکلات بانکی و تسهیلات، تأمین اجتماعی، مالیات، امور زیربنایی و سایر امور مربوط به سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۳۲ واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در راستای رفع مشکلات تولیدکنندگان در جهت رفع موانع موجود، دو هزار و ۲۰۷ مصوبه به تصویب اعضای کارگروه رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد: از این تعداد مصوبه، یک‌هزار و ۵۶۴ مصوبه که ۷۲ درصد مصوبات است، اجرایی شده و ۶۱۴ مصوبه نیز در دست اجرا قرار دارد

اسودی یادآور شد: از مجموع مصوبات کارگروه، ۳۹ درصد از آن مربوط به امور بانکی و تسهیلات، ۱۶ درصد مربوط به امور زیربنایی، ۱۵ درصد مربوط به امور مالیاتی، ۱۷ درصد مربوط به تأمین اجتماعی و مابقی نیز مربوط به مباحث دیگر است.

به بانک‌های استان در این زمینه نمی‌توانیم نمره مردودی بدهیم؛ اما ۱۰۰ درصد، نمره قبولی و ممتاز هم ندارند

وی بیان کرد: ۹۹ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان سمنان در سال ۹۸، حدود چهار هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب رونق تولید و ۱۱۴ واحد به ارزش دو هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ برنامه تولید و اشتغال دریافت کرده‌اند. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: در سال ۹۸ و تاکنون ۴۲۶ واحد تولیدی جهت دریافت تسهیلات به ارزش حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

رتبه نخست سمنان در تعداد وام‌های رونق تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان همچنین بیان کرد: استان سمنان در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی ازلحاظ تعداد رتبه نخست و ازنظر مقدار، رتبه سوم کشوری را داراست و در بخش بند (الف) تبصره ۱۸ نیز رتبه دوم در کشور را دارد.

اسودی بیان کرد: پرداخت تسهیلات به‌منظور تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی، تأمین تسهیلات موردنیاز طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و تأمین مالی طرح‌های بازسازی و نوسازی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: به جهت هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در راستای تحقق شعار سال (رونق تولید) و تأمین مالی تولیدکنندگان داخلی، بسته تسهیلات رونق تولید ابلاغ و اجرا شده است.

تسهیلات خوبی برای واحدهای تولیدی استان سمنان در نظر گرفته شده است 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد: تولیدکنندگانی که در بخش‌های مالیات، تأمین اجتماعی، بانکی و سایر امور مشکلاتی دارند، می‌توانند به دبیرخانه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید واقع در سازمان صمت مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل کنند تا پس از بررسی در جلسات کارشناسی کارگروه جهت تصمیم‌گیری نهایی و رفع مشکلات به جلسه اصلی کارگروه ارجاع داده شود.

اسودی بیان کرد: واحدهای صنعتی و کشاورزی متقاضی دریافت تسهیلات رونق تولید هم باید به‌منظور ثبت‌نام به سامانه بهین‌یاب مراجعه و درخواست خود برای دریافت تسهیلات را ثبت کنند.

استانداری سمنان پاسخ نداد

اما خبرگزاری فارس استان سمنان برای تکمیل این گزارش و دریافت نظرات مسؤولان مرتبط با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری سمنان، چندین نوبت با علی‌رضا آشناگر استاندار سمنان و حشمت‌الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تماس گرفت که متأسفانه به نتیجه‌ای نرسید.

مسؤولان استانداری سمنان در حالی به خبرنگار فارس پاسخ ندادند که برخی از مخاطبان این خبرگزاری از برخی رویه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان گلایه‌های جدی دارند.

با وجود اهمیت و اثرگذاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، هنوز نام این ستاد برای برخی از تولیدکنندگان آشنا نیست؛ تولیدکنندگانی که در دل روستاها چراغ تولید را روشن نگه داشتند و فکر توسعه کارگاه را در سردارند.

البته برخی تولیدکنندگان نیز از موانعی که در پروسه صدور اخذ مجوز وجود دارد، بیم دارند و ترجیح می‌دهند سمت امثال این ستادها نروند.

انتهای پیام/74034/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول