اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

افزایش صادرات میوه و تره‌بار به عراق، روسیه و قطر + جدول

در حالی که صادرات محصولات عمده میوه‌ و تره‌بار در 12 ماهه سال97 نسبت به سال 96 به کشورهای عراق، روسیه، قطر و امارات افزایش یافت اما صادرات این محصولات به کشورهای ترکمنستان و افغانستان کاهش یافت.

افزایش صادرات میوه و تره‌بار به عراق، روسیه و قطر + جدول

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در 12 ماهه سال 1397 در مجموع 2 هزار و 392 تن محصولات میوه و تره‌بار به ارزش 921 میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با میزان صادرات محصولات این بخش به عراق در سال 1396 به ارزش 597 میلیون دلار و به وزن 2 هزار و 80 تن صادرات محصولات میوه و تره‌بار در سال 97 نسبت به سال 96 به لحاظ ارزشی 54 درصد و به لحاظ وزنی 15 درصد رشد داشته است. 

میزان صادرات محصولات میوه و تره‌بار ایران به امارات در سال 97 نسبت به سال 96 به لحاظ ارزشی 54 درصد و به لحاظ وزنی 20 درصد رشد داشته است. 

گفتنی است صادرات محصولات میوه و تره‌بار به کشورهای روسیه و قطر هم در سال 97 نسبت به 96 رشد داشته و در سال 97 در مجموع 145 میلیون دلار به ارزش 272 هزار تن محصولات عمده میوه و تره‌بار به روسیه صادر شده است. 

اما بر خلاف رشد توسعه صادرات محصولات عمده میوه‌و تره‌بار به کشورهای عراق، امارات، روسیه و قطر صادرات محصولات این بخش به افغانستان و ترکمنستان کاهش یافته است، بطوریکه به لحاظ ارزشی صادرات محصولات این بخش به افغانستان 14 درصد کاهش و به ترکمنستان 20 درصد کاهش داشته است. 

این گزارش می‌افزاید:  ارزش صادرات محصولات عمده میوه و تره‌بار در 12 ماهه سال 1397 در مجموع هزار و 589 میلیون دلار و ارزش واردات محصولات این بخش در 12 سال 1397 در مجموع 359 میلیون دلار بوده است بنابراین تراز تجاری ایران در 12 ماهه 1397 در این بخش هزار و 230 میلیون دلار بوده است. 

به گزارش فارس اهم دلایل کاهش صادرات محصولات میوه و تره‌بار وجود رقبای سرسخت و ارائه با قیمت تمام شده پایین‌تر و و شرایط حمل و نقل بهتر، وجود نوسانات بالای پولی و ارزی، تبلیغات و بازاریابی‌های وسیع کشورهای رقیب، بالا بودن قیمت داخلی محصولات میوه و تره‌بار عنوان شده است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول