اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

احتمال تأثیر ترور سردار سلیمانی بر توافق تجاری چین و آمریکا

یک نظریه‌پردازآمریکایی معتقد است: امکان دارد که ترور سردار سلیمانی توسط ارتش آمریکا و تشدید تنش در خاورمیانه بر بهبود روابط تجاری بین چین و آمریکا اثر منفی داشته باشد.

احتمال تأثیر ترور سردار سلیمانی بر توافق تجاری چین و آمریکا

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، در روز نخست سال 2020 ترامپ اعلام کرد که فاز نخست توافق تجاری دوجانبه با چین در روز 15 ژانویه در کاخ سفید امضا خواهد شد.

وی همچنین گفت که مذاکراتی نیز در راستای فاز دوم توافق بین دو کشور در جریان است.

ترامپ گفت: من فاز نخست توافق بسیار بزرگ و جامع با چین را در روز 15 ژانویه امضا خواهم کرد و این مراسم در کاخ سفید برگزار خواهد شد. 

ترامپ در توئیتر نوشته است که مقامات عالی‌رتبه چینی به کاخ سفید خواهند آمد و پس از این اتفاق وی برای آغاز مذاکرات برای فاز دوم به چین سفر خواهد کرد. 

توماس پاوکن نظریه‌پرداز سیاسی و نویسنده کتاب "چین در برابر آمریکا: از جنگ تجاری تا توافق دوجانبه"، معتقد است: چیزی که به اصول فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا سرعت بخشید تعهد چین به خرید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی از آمریکا بود که می‌تواند تا حدودی به بهبود زخم آمریکا ناشی از کسری تراز تجاری بالا با چین که به حدود سالانه 300 میلیارد دلار می‌رسد کمک کند. 

این نظریه‌پرداز معتقد است: ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا در بغداد ممکن است بر توسعه روابط تجاری بین چین و آمریکا اثر منفی بگذارد.

وی معتقد است: طی دو هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا منطقه خاورمیانه وارد فاز جدیدی از تقابل بین آمریکا و ایران خواهد بود و یا اینکه جامعه جهانی برای آرام کردن اوضاع پا در میانی خواهد کرد.

وی می‌گوید: ما باید امیدوار باشیم که افراد آرامتر از تشدید شرایط جلوگیری کنند اما ممکن است دیگر راه برگشتی باقی نمانده باشد. بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که چین و آمریکا در واقعیت و پس از حصول فاز نخست توافق به یکدیگر از نظر تجاری نزدیکتر خواهند شد.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: باید یک هفته یا همین حدودها منتظر بود تا اوضاع در خاورمیانه را ببینیم و اگر شاهد بازگشت صلح به خاورمیانه باشیم می‌توان چشم‌انداز بهتری را در روابط تجاری بین چین و آمریکا انتظار داشت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول