اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس‌من| رسانه‌ها نقش بسزایی در کمک به دانشجویان در انتخاب گرایش تحصیلی دارند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه‌ها در مورد اینکه در دانشگاه‌ها چه رشته‌ای تحصیل شود که با علائق، استعدادها، آمایش سرزمینی، شهر، جامعه و اهداف فرد هماهنگ باشد تاثیر‌گذار هستند.

فارس‌من| رسانه‌ها نقش بسزایی در کمک به دانشجویان در انتخاب گرایش تحصیلی دارند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «دانشجویان برای گرایش‌های رشته تحصیلی خود توجیه نیستند » را  مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

خبرنگار فارس این مطالبه را از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده است.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: قبل از اینکه دانشجو وارد دانشگاه شود باید برای رشته و گرایش تحصیلی خود توجیه شود.

*نقش مهم مشاوره‌های تحصیلی و مدارس در کمک به افراد برای گرایش تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه

وی با بیان اینکه مشاوره‌های تحصیلی و مدارس نقش بسزایی در کمک به افراد برای گرایش تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه دارند، گفت: متأسفانه در جامعه ما فضای ورود به دانشگاه آلوده و غیر‌کارشناسی است و صرفاً هدف قبول شدن در کنکور و دانشگاه است؛ بدون اینکه مشخص شود چرا به دانشگاه می‌رویم و چرا باید در یک رشته ادامه تحصیل دهیم و چرا فقط به یک دانشگاه خاص ورود پیدا کنیم؟ اگر این چراها پاسخ داده شود خیلی از مشکلات که در دانشگاه وجود دارد حل می‌شود.

میرزاده یادآور شد: اگر برای دانشجو خیلی از مسائل در مورد گرایش تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه حل شود، در زمان ورود به دانشگاه از استرس، مشکلات روحی و روانی و فکر کردن به تغییر رشته و ناامیدی و بی‌هدف زندگی کردن برای دانشجو و خانواده آنها وجود ندارد. 

*رسانه‌ها نقش بسزایی در کمک به دانشجویان در انتخاب گرایش تحصیلی دارند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه علاوه بر مدارس و مشاوره‌های تحصیلی نقش رسانه‌ها در کمک به انتخاب رشته و گرایش تحصیلی اهمیت دارد ، یادآور شد: به عنوان مثال در تلویزیون برای دانشجویان در مورد کنکور و آزمون برنامه‌های زیادی ساخته می‌شود اما بهتر این رسانه‌ها در مورد فواید مکان‌های غیر دانشگاهی هم در رسانه ها صحبت به میان بیاورند و گفته شود افرادی در آنجا هستند که از استعداد بالایی برخوردارند و تأثیرگذاری زیادی دارند.

 میرزاده با اشاره به اینکه رسانه‌ها و آموزش و پرورش در بخش آموزش دادن و مشاوره‌دهی قبل از دانشگاه در مورد گرایش تحصیلی باید فعال باشند، تصریح کرد: رسانه‌ها در مورد اینکه در دانشگاه‌ها چه رشته‌ای تحصیل شود که با علائق، استعدادها، آمایش سرزمینی، شهر، جامعه و اهداف فرد هماهنگ باشد تاثیر‌گذارند. 

وی یادآور شد: وقتی دانشجو وارد دانشگاه شد هر چند دیر است اما مراکز مشاوره در اینجا نیز تأثیر دارند. آزمون ، حضور و غیاب ، آموزش و درس و کلاس یک بخش است و بخش مهمتر این است که اساتید راهنما و مدیران گروه و کارشناسانی که برای ترم اولی‌ها مشخص می‌شوند، قاعدتاً فقط انتخاب درس و تعیین برنامه هفتگی برای آنها در اولویت نباشد. اصل مطلب این است که مشکلات دانشجو مشخص شود و قوانین مقررات حاکم در مورد رشته و دانشگاه مورد نظر را برای دانشجویان توضیح و واکاوری کنند.

*دغدغه گرایش تحصیلی باید قبل از ورود به دانشگاه حل شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:دغدغه گرایش تحصیلی باید قبل از ورود به دانشگاه حل شود، اما بعد از ورود به دانشگاه نیز مشاوران،‌ استاد راهنماها، مدیران گروه، نقش مهمی دارند و وظیفه آنها باید بیشتر از این باشد که اکنون در جامعه وجود دارد. رسانه‌ها نیز می‌توانند مؤثر باشند تا پناهگاهی برای دانشجو وجود داشته باشد که در مواقع ضروری پاسخگوی سؤالات و مشکلات آنها باشند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول