اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

شهادت سردار سلیمانی مصداق دقیق «ترور» است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: ترور سردار سلیمانی مصداق نقض حقوق بشر و رفتار تروریسم است و باید بی‌واهمه استدلال حقوقی خود را در مورد این گونه جنایات بیان کنیم.

شهادت سردار سلیمانی مصداق دقیق «ترور» است

عیسی امینی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، در رابطه با موضوع ترور سردار سلیمانی گفت: کانون وکلای دادگستری مرکز همان‌گونه که در بیانیه خود پرداخته پس از مشورت با برخی حقوقدانان کانون اعلام نموده ترور سردار سلیمانی مصداق نقض حقوق بشر و رفتار تروریسم است.

وی توضیح داد: زیرا حضور یکی از مقامات نظامی یک کشور در کشور دیگر و ترور آن توسط کشور ثالث به عنوان عمل تروریسم تلقی می‌شود و نمی‌تواند توجیه حقوقی دیگری داشته باشد.

امینی گفت: آمریکا با نقض اصل تمامیت سرزمینی کشور عراق، شخص دیگری را که از مقامات کشوری دیگر بوده بدون مجوز قانونی به شهادت رسانده که این امر از حیث نگاه حقوق بشری فاقد هر گونه توجیه انسانی است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: اگر به گزارش سازمان ملل توجه کنیم این رفتار آمریکا را این گونه بیان کرده که مستدل به مبنا و ادله حقوقی نبوده که این اظهارنظر گزارشگر سازمان ملل، محرز بودن نقض اصول حقوقی بشری و موازین بین‌المللی را بیان می‌کند. 

وی در مورد اعاده و پیگیری ترور سردار سلیمانی در مجامع بین‌المللی گفت: اگر ادله فوق را به عنوان اقدامی تروریستی تلقی کنیم قطعاً امکان پیگیری آن در مراجع بین‌المللی وجود دارد ولی آنچه مهم است توجه به این نکته بوده که با توجه به فقدان مشروعیت این رفتار ارتش آمریکا اقدام کشور ما بدون رفتار واکنشی و احساسی و باید مبتنی بر پاسخی منطبق با موازین حقوقی باشد تا موجب نشود که این اقدام تروریستی در شلوغی‌های رفتارهای واکنشی قرار گیرد.

امینی ادامه داد: اگر یک اصل نقض شده باشد اصل تمامیت سرزمینی کشور عراق است و اگر یک قاعده نقض شده باشد قاعده حقوق بشری  است و باید بدانند که نمی‌توان جهان را با هر توجیهی به سمت و سوی ترور و حذف افراد برد.

وی گفت: آنچه مسلم است با وجود نقدهایی که در کشور وجود دارد اما امروز یک ایرانی که در 8 سال دفاع مقدس جانانه ایستاد و با رفتار خلاف موازین حقوقی به شهادت رسیده از میان فرزندان ایران رفته است و حال وظیفه همه این بوده به مبانی حقوقی این موضوع بپردازیم و بی‌واهمه استدلال حقوقی خود را در مورد این گونه جنایات بیان کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول