اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

توسعه نیروگاه رودشور در انتظار اصلاح قراردادهای بیع متقابل

عضو سندیکای تولیدکنندگان غیردولتی برق گفت: توسعه واحد بخار نیروگاه رودشور با ظرفیت تولید 345 مگاوات برق به دلیل جهش ناگهانی نرخ ارز و عدم توجیه اقتصادی در مدل قراردادی با مشکلات جدی مواجه شده و در صورت عدم حمایت ویژه وزارت نیرو از ادامه فعالیت‌های اجرایی باز خواهد ماند.

توسعه نیروگاه رودشور در انتظار اصلاح قراردادهای بیع متقابل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احمد مشایخی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جهش ناگهانی نرخ ارز و تبدیل قرارداد بیع متقابل از حالت ارزی به ریالی مانع پیش‌روی تکمیل واحد بخار نیروگاه رودشور است،‌گفت:‌ ادامه فعالیت‌های اجرایی احداث واحد بخار نیروگاه رودشور با پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد با مشکلات جدی مواجه شده است.

مشایخی با بیان اینکه بهره‌برداری از بخش نیروگاه رودشور منوط به حمایت وزارت نیرو است، گفت: نیروگاه سرخس، امیرآباد، نوشهر، شهر بیجار، خوی، سیاه‌پوش، کاسپین، ارومیه، رودشور، تابان، شوباد، کیش و کهنوج نیروگاه‌های در حال بهره‌برداری هلدینگ ماهتاب در اقصی‌نقاط کشور احداث شده‌اند.

وی افزود: بخش بخار نیروگاه کاسپین، بخش بخار نیروگاه رودشور و بخش بخار نیروگاه ارومیه و نیروگاه بادی تیزباد در منطقه خوار از طرح‌های در حال توسعه هستند.

عضو سندیکای تولیدکنندگان غیردولتی برق افزایش راندمان نیروگاه رودشور از 39 درصد به 57 درصد، افزایش ظرفیت تولید از 792 مگاوات به 1137 مگاوات،‌صرفه‌جویی سالانه 720 میلیون مترمکعب و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی از جمله مزایای احداث واحدهای بخار و تبدیل نیروگاه رودشور به سیکل ترکیبی است، اضافه کرد: اگر چالش‌های قرارداد بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی توسط وزارت نیرو حل نشود، اجرای عملیات احداث واحد بخار نیروگاه رودشور که هم اکنون با سه واحد گازی در مدار بهره‌برداری قرار دارد با تأخیر مواجه شده و در ابتدای پیک سال آینده به بهره‌برداری نخواهد رسید.

مدیرعامل شرکت تولید برق امیرکبیر در خصوص مشخصات نیروگاه رودشور که از آن به عنوان نخستین نیروگاه بخش خصوصی کشور نام برده می‌شود گفت:‌فاز اول نیروگاه رودشور شامل سه واحد گازی کلاس f است که عملیات احداث آن از سال 83 آغاز شده و در سال 86 به بهره‌برداری تجاری رسید.

وی ادامه داد: این نیروگاه از آغاز بهره‌برداری تا کنون با ضریب آمادگی تولید نزدیک به 96 درصد بیش از 48 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است.

وی همچنین به راندمان 39.57 درصدی واحدهای گازی نیروگاه رودشور اشاره کرد و ادامه داد: این رقم در مقایسه با میانگین واحدهای گازی شبکه برق 6 درصد بالاتر است که می‌تواند صرفه‌جویی معادل بیش از 850 میلیون مترمکعب گاز یا معادل 850 میلیون لیتر گازوئیل داشته است.

مشایخی در پاسخ به این سوال که میانگین زمان تعمیرات اساسی در نیروگاه‌های کشور چند روز است،‌گفت: میانگین زمان تعمیرات اساسی سالانه نیروگاه‌های کشور حدود 60 روز است که در نیروگاه رودشور به بستگی به رکورد 26 روزه انجام تعمیرات اساسی رکورد قبل اورهال صنعت برق که به مدت 30 روز در اختیار این نیروگاه قرار داشت شکسته شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نیروگاه از لحاظ زیست محیطی و شاخص‌های زیست محیطی پایین‌تر از حد مجاز یا بالاتر از حد مجاز است،‌گفت:‌نیروگاه رودشور به عنوان صنعت سبز شناخته شده و در سال 88، 94 و 96 لوح تقدیر از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مؤسسه UNIDO دریافت کرده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال 92 قیمت نفت حدود 120 دلار در هر بشکه افزایش یافته بود گفت:‌برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به نیروگاه سیکل ترکیبی قراردادی با وزارت نیرو منعقد شد که بر اسا‌س آن وزارت نیرو موظف بود معادل ارزی سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار پرداخت کند اما پس از مدتی قیمت نفت به حدود بشکه‌ای 50 تا 60 دلار کاهش یافت.

مشایخی ادامه داد: از سوی دیگر قراردادهای بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از حالت ارزی به ریالی تبدیل شده و جهش ناگهانی نرخ ارز موجب شد این مدل قراردادی هیچ توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران نداشته باشد به همین دلیل ادامه فعالیت‌های اجرایی احداث واحد بخار نیروگاه رودشور با پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد با مشکلات جدی مواجه شده است.

وی درآمد فروش برق از واحدهای گازی نیروگاه رودشور در سال گذشته را این طور پاسخ داد و گفت:‌در سال گذشته 1500 میلیارد ریال درآمد فروش برق از واحدهای گازی نیروگاه رودشور بوده است پس اگر این مبلغ در همان تاریخ توسط وزارت نیرو تسویه می‌شد، امکان تهیه 40 تا 50 میلیون یورو ارز و سرمایه‌گذاری در واحد بخار این نیروگاه فراهم بود اما در حال حاضر و با جهش ناگهانی نرخ ارز ارزش این رقم به یک پنجم کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح قراردادهای مزبور با وزارت نیرو بخش خصوصی می‌تواند مشکل تأمین برق را در سال‌های آینده حل کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول