اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ضربه به سر بیشترین دلایل مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان جهرم

شایع‌ترین مراجعات به اورژانس بیمارستان پیمانیه جهرم به ترتیب شامل ضربه به سر و ضربه به شکم و درد قفسه سینه بوده و میانگین روزانه مراجعه به بخش اورژانس این بیمارستان نزدیک به 400 نفر است.

ضربه به سر بیشترین دلایل مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان جهرم

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، مهم‌ترین و شلوغ‌ترین بخش هر بیمارستان که بیماران در بدو ورود به آنجا مراجعه می‌کنند بخش اتفاقات یا اورژانس است. در این بخش بیماران بر اساس اولویت‌بندی و نوع حاد بودن بیماری‌شان توسط پزشک ویزیت می‌شوند. برای درمان بهتر و سریع‌تر بیماران در این بخش دانستن یک سری نکات و رعایت آن توسط بیماران و همراهان ضروری است. حفظ خونسردی و سعه صدر بیماران از نکاتی است که می‌تواند از ازدحام و جو استرس زا  این بخش بکاهد. حال با یکی از پزشکان طب اورژانس بخش اتفاقات بیمارستان پیمانیه جهرم گفتگو  کردیم تا بدانیم چه نکاتی را باید هنگام مراجعه به بخش اتفاقات بیمارستان رعایت کنیم.

سمانه عبیری متخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جهرم می‌گوید: شایع‌ترین مراجعات به اورژانس بیمارستان پیمانیه جهرم به ترتیب شامل ضربه به سر(نافذ و غیر نافذ) ضربه به شکم(نافذ و غیر نافذ) و درد قفسه سینه می‌شود و  میانگین روزانه مراجعه به بخش اورژانس این بیمارستان نزدیک به 400 نفر است.

وی ارائه شرح حال مناسب و گزارش از سابقه قبلی بیماری مراجعه کننده، در روند صحیح درمان بسیار مهم دانست و بیان می‌کند:  بیمار یا همراهان وی باید اطلاعات صحیح و دقیق در اختیار پزشک بخش اورژانس بیمارستان ارائه دهند و  از دیگر مواردی که نقش پر رنگی در درمان مناسب بیماران ترومایی دارد عدم ازدحام همراهان و حفظ خونسردی آنان است.
 

 

 به گفته این پزشک متخصص، معمولا روند درمان بیماران در بخش اورژانس بیمارستان در ابتدا با پرستار قسمت تریاژ آغاز می‌شود. پرستار دوره دیده تریاژ در کمترین زمان ممکن با مشاهده و در صورت نیاز با معاینه بیمار، سطح وخامت بیماری را بر اساس اصول علمی پزشکی در پنج سطح مختلف دسته بندی می‌کند.

وی می‌گوید: بیماران سطح یک تریاژ شامل بیمارانی می‌شود که مشکل آنان حاد و وخیم است. این بیماران غالبا فاقد علائم حیاتی و دچار شرایط تهدید کننده حیات هستند مانند، ایست قلبی تنفسی، کاهش سطح هوشیاری بر اساس تصادف، غرق شدگی و خفگی. 

این متخصص طب اورژانس می‌گوید: این بیماران بلافاصله و بدون فوت وقت به اتاق احیاء قلبی، مغزی و ریوی انتقال داده شده و پزشک متخصص طب اورژانس بر بالین بیمار حاضر شده و درمان وی از همان لحظه اول آغاز می‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: سطح دو تریاژ  شامل بیمارانی است که اصطلاحا به آنان بیماران پرخطر  گفته می‌شود که در عرض ده دقیقه پزشک متخصص طب اورژانس بیمار را ویزیت می‌کند و بسته به نوع بیماری روند درمان به تنهایی و یا با کمک گرفتن از سایر متخصصین گروه‌های مختلف پزشکی شروع می‌شود.

به گفته عبیری بیمارانی که دچار مشکل تنفسی مثل حمله حاد آسم، سکته مغزی، سکته قلبی، خونریزی‌های شدید، ضربه شدید به سر و سوختگی‌های درجه دو به بالا جزء این سطح از تریاژ اولویت بندی می‌شود.

وی با بیان این مطلب که اغلب بیماران مراجعه کننده به بیمارستان جزء سطح سه تریاژ هستند بیان می‌کند:  بیماران این سطح، در مدت زمان کمتر از یک ساعت توسط پزشک اتفاقات و متخصص طب اورژانس ویزیت و معاینه می‌شوند.

 

به گفته این متخصص طب اورژانس  بیمارانی که دچار بیماری‌های گوارشی نظیر اسهال و یا مراجعه کنندگانی که نامه بستری از متخصصین دارند در این سطح قرار می‌گیرند. در مدت زمان حضور این بیماران پرستار تریاژ وضعیت بیماران را تحت نظر خواهد داشت.

عبیری ادامه داد: سطح چهار تریاژ شامل بیمارانی است که به هیچ وجه علائم تهدید کننده حیات و وخامت بیماری ندارند و توسط پزشک اتفاقات، بسته به شلوغی و تعداد مراجعین در کمتر از دو ساعت ویزیت می‌شوند. این بیماران در سالن انتظار تریاژ منتظر ویزیت پزشک خواهند بود.

وی با اشاره به موارد شایع از بیماران در سطح چهار تریاژ می‌گوید: بیمارانی که دچار بریدگی یکی از اعضای بدن شده اند و احتیاج به بخیه و پاسمان دارند. این بیماران توسط پرستار تریاژ معاینه می شوند و در صورت وجود خونریزی فعال، زخم بیمار پانسمان و تا ادامه روند درمان بر اساس سطح تریاژ پیگیری می شود. 

عبیری می‌افزاید: همین طور این سطح شامل بیمارانی  است که دچار سرماخوردگی، تب و بدن درد خفیف هستند و جهت گرفتن عکس رادیولوژی، چک کردن قند خون، نوشتن نسخه سونوگرافی و غیره مراجعه کرده اند.

وی با  بیان این مطلب که مدت زمان ارائه خدمات به بیماران سطح پنج  در کمتر از چهار ساعت است می‌گوید: این سطح شامل بیمارنی می‌شود که جهت تجدید نسخه، پانسمان و بازدید ساده زخم، آتل گیری، نوشتن آزمایش در دفترچه و غیره مراجعه کرده‌اند.

این متخصص طب اورژانس می‌گوید:  بیماران سطح چهار و پنج که شدت بیماری در آنان پایین تر است خوب است که برای انجام روند درمان بیماران سطح بالاتر یک و دو، کمی صبر پیشه کنند.

عبیری بیان می‌کند: روزانه به طور میانگین 90 بیمار در بخش اتفاقات بیمارستان پیمانیه جهرم بستری می‌شوند و برای 300 تا 400 بیمار درمان سرپایی انجام می‌شود.

به گفته وی ضریب اشغال تخت‌ها در بخش اتفاقات بیمارستان پیمانیه با احتساب بستری بیماران زیر 6 ساعت 400 درصد و در بیماران ماندگار بالای 24 ساعت 130 درصد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول