اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

عدالتخواهی بدون اخلاق همان مارکسیسم است/ ریشه فتنه 88 به دست مردم قیچی شد

همزمان با فرارسیدن سالروز حماسه نهم دی با حضور دبیر کمیته بانوان اتحادیه تشکل‌های اسلامی-سیاسی دانشجویی دانشگاه آزاد به بازخوانی دوباره فتنه 88 از نگاه دانشجویان چه در میدان مبارزه و چه در تبیین آن و در ادامه به روش‌های صحیح عدالت‌خواهی پرداخته شده است.

عدالتخواهی بدون اخلاق همان مارکسیسم است/ ریشه فتنه 88 به دست مردم قیچی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ در مقطعی برگزار شده بود که ایران در عرصه‌های مختلف مانند بحث منطقه‌ای، دانش هسته‌ای و... در شرایط ممتازی از دید جهانیان قرار داشت و موفقیت‌های غیر قابل تصوری را به دست آورده بود که دشمنان تاب تحمل آن را نداشتند، اگر چه اقتدار ایران باعث کوتاه آمدن آن‌ها از مواضع خود در برابر ایران و درخواست از سر گیری ارتباطات دو کشور از سمت غرب شده بود اما در مدت کوتاهی و با رقم خوردن ماجرای فتنه ۸۸ ورق برگشت و کرنش طرف‌های غربی خواستار تعامل با همان منطق قدیمی خود با دیدن ضعفی بر فشارهای خود علیه ایران افزودند.

اتفاقاتی که در سال ۸۸ و به بهانه انتخابات رقم خورد در مرحله اول کام شیرین مردم از حضور ۴۰ درصدی در انتخابات را تلخ کرد، جریاناتی که توسط مرکزی فعال و هوشمند مخالف نظام و کینه‌دار انقلاب اسلامی از گذشته رقم خورد و از مسائل انتخابات حداکثر بهره را برد اما افرادی هم در داخل پیاده‌نظام و بلندگوی این مرکز شدند که اگر نبودند شاید مسائل تا این حد گسترش پیدا نمی‌کرد.

به هر حال آنچه در فتنه ۸۸ اتفاق افتاد، حماسه ۹ دی همان سال را با تجدید میثاق و بیعت دوباره مردم با سکان‌دار آگاه انقلاب رقم زد و باعث غربال خواص و برخی سران مملکتی شد و در این میان نقش حضور و فعالیت‌های دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی فعال در این عرصه قابل اغماض نیست، به منظور بررسی اقدامات تشکل‌های دانشجویی در هنگام وقوع فتنه ۸۸ چه در میدان مبارزه و چه در تبیین آن و روش‌های صحیح عدالتخواهی در این قشر؛ خبرگزاری فارس در اصفهان میزبان مرضیه افشارنیا، دبیر تشکل یوسف زهرا (عج)دانشگاه آزاد فلاورجان، دبیر فرهنگی و دبیر کمیته بانوان اتحادیه تشکل‌های اسلامی-سیاسی دانشجویی دانشگاه آزاد سراسر کشور بود.

فارس: نقطه شروع ماجرای فتنه ۸۸ و نگاهی که آن را رقم زد را از کجا بود؟

افشارنیا: زمانی که انقلاب اسلامی در کشور ما رخ داد، انقلابی که روی کار آمد یک نظام جدید و مستقلی بود که پایه‌های دموکراسی و دینی و بر اسلامیت و جمهوریت تکیه داشت، امریکا از ریشه با این مسأله مخالف بود و در هر برهه‌ای هم از فرصت‌ها استفاده کرده و اصل نظام را نشانه می‌رفت همانطور که در فتنه ۸۸ هم این کار را انجام داد.

 فوکویاما نظریه‌ای دارد مبنی بر این‌که شیعه پرنده‌ای است که افق پرواز آن بالاتر از تیرهای ما است، این پرنده دو بال سبز و سرخ دارد، بال سرخ همان شهادت‌طلبی است که ریشه در کربلا دارد و بال سبز همان مهدویت و عدالتخواهی است که این عدالتخواهی سبب شده که شیعه به فردی شکست‌ناپذیر تبدیل شود، این پرنده زرهی به اسم ولایت‌فقیه دارد و تا زمانی که این زره را بر تن دارد شکست‌ناپذیر است، اگر توانستید این زره را بزنید، بلافاصله سطح پرواز پرنده شیعه کاهش پیدا و سقوط می‌کند و در نهایت می‌توانید آن را شکست بدهید.

بعد از این سخنرانی تیمی شامل افراد پاتریک کلاسون، فرانسیس فوکویاما، ساموئل هانگتینتون و کنتیمرمن تشکیل می‌شود و بعد از تجزیه تحلیل یک پروژه ۳۰ ساله‌ای تحت عنوان پروژه موج سوم یا ۲۰۲۰ در سه مقطع ۱۰ ساله سال ۷۸، ۸۸ و ۹۸ طراحی می‌شود و در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ریل‌گذاری می‌کند تا بلایی را که سر شوروی آوردند بر سر ایران هم بیاورند.

در سال ۷۸ فتنه را پیش می‌برند و در ۸۸ به اوج می‌رسد، اوایل بعد از سخنرانی برخی کاندیداهای انتخابت اعتراضات خیابانی شکل می‌گیرد با این شعار که در آرا تقلب شده، بعد از آن شعارها ساختارشکنانه می‌شود و اصل نظام را نشانه می‌گیرد، هرچقدر پیش رفتیم دست فتنه گران داخلی و خارجی رو شد و در این شرایط تمهیدات امنیتی و نظامی در پیش گرفته می‌شود اما موفق نمی‌شوند، تا اینکه مردم با بصیرت و به صورت خودجوش وارد میدان می‌شوند و ریشه فتنه را قیچی می‌کنند و همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد.

فارس: نقش تشکل‌های دانشجویی را در فتنه ۸۸ چه در مرحله پیشگیری از آن، چه در میدان مبارزه و پس از آن در تبیین فتنه چطور تحلیل می‌کنید؟

افشارنیا: نگاهی در جمهوری اسلامی وجود دارد مبنی بر این‌که اگر می‌خواهید قدرتمند شوید به جوانان خود اعتماد کنید و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید که این نگاه ۹ دی را رقم میزند، حماسه ۹ دی توسط نسل سوم انقلاب رقم خورده، نسلی که جنگ و انقلاب را ندیده است اما آگاهانه و با دقت و بصیرت یک اتفاق تاریخی را در کتاب انقلاب رقم می‌زند.

با دقت در این مسأله متوجه نقش پررنگ تشکل‌های دانشجویی می‌شویم، به عنوان مثال فعالیت‌هایی که در داخل دانشگاه‌ها مانند دعوت از کاندیداها، اطلاع‌رسانی و بیانیه دادن‌ها، برگزاری مناظره و... داشتند و نوع فکر را به مردم می‌گفتند و این ماهیت دانشجو است که نوع فکر و ایده خلاق به مردم بدهد چرا که دانشجو قشر فرهیخته جامعه است.

دانشجو از اوایل انقلاب حضور فعالی داشته و اینکه مؤذنی برای جامعه است که اگر اشتباه کند و خواب بماند نماز واجب الهی قضا می‌شود و جامعه از یک اصل واجب خود عقب می‌ماند نقش مهم دانشجو در کشور ما را می‌رساند، این نقش پررنگ و حضور فعال را در ماجرای فتنه ۸۸ هم دیدیدم.

دانشجو متعالی است و یک محور تعالی‌بخش هم هست و به علت نقش مهمی که دارد باید حرف داشته باشد، مطالعه کند، پیام خود را به مردم برساند و شرایط را متناسب با زمان و وضعیت مردم مطرح کند، مراقب آرمان‌های انقلاب و امیدآفرین عمقی نگر باشد و در کنار آن نوآوری و خلاقیت داشته باشد و در راه خود بدون خط گرفتن از دیگران استقامت به خرج بدهد.

فارس: از نظر شما دانشجوهای ما توانستند در طول این ده سال در جهت تبیین فتنه موفق عمل کرده و پاسخگوی شبهات مطرح نسبت به آن در جامعه باشند؟

افشارنیا: دانشجویان موفق بودند اما نه به طور کامل، یعنی باز هم جای انتظار هست، امروز با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلسی هستیم که با توجه به تأکیدات رهبری می‌تواند زمینه انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد باشد، باید مسأله فتنه‌های ۸۸ و ۹۸ برای مردم تبیین شود، شبهات هنوز هم هست اما کمرنگ است، هنوز نظر برخی بر این است که در انتخابات سال ۸۸ تقلب صورت گرفته است که این مسأله با جهت‌دهی رسانه‌های غربی در زمان انتخابات پررنگ می‌شود، انتظاری که از تشکل‌های دانشجویی می‌رود این است که بر روی تبیین فتنه‌ها با توجه به شرایطی که در پیش است جدی‌تر کار کنند.

فارس: اشاره کردید که دانشجوها باید در تبیین فتنه جدی‌تر کار کنند، این فعالیت جدی به صورت مصداقی شامل چه مواردی است؟

افشارنیا: دانشجوها باید سه سؤال اصلی را در هر کاری مطرح کنند، چه مسأله‌ای، در چه کاری و چطور پیش ببرد، یک دانشجوی فعال در تشکل باید مطالعات سیاسی کند، تاریخ را مورد بررسی قرار بدهد و از خود تحلیل داشته باشد و موضع‌گیری کند، زیرا دانشجو تصمیم‌گیر نیست بلکه تصمیم‌ساز است، باید اخبار را بررسی کند، مصاحبه و بازدید میدانی داشته باشد، بر روی جریان رسانه‌ای کار کند و سپس در تشکل خود جمع اندیشی کنند و در دانشگاه خود گروه‌های تخصصی برای تبیین موضوعات و مقابله با آن تشکیل بدهند.

در ابتدا کار را از خود دانشگاه شروع کنند و بعد به صورت جمعی از تشکل‌های دانشجویی در قالب یک برنامه و جلسه دور هم جمع شوند و این مسائل را مطرح و هم‌اندیشی کنند، در این زمینه از کارشناس دعوت شود، مناظره‌هایی با حضور نماینده‌هایی از هر دو طیف برگزار شود و بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اهتمام داشته باشند، مستندهایی که در این زمینه کار شده را در دانشگاه پخش کنند و یک حتی پیشنهاد خوب این است که دبیر تشکل به مرحله‌ای برسد که در یک فراخوان در جمعی از دانشجوها قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند در این زمینه دبیر را به چالش بکشند و دبیر باید آنقدر قدرت داشته باشد که به سؤال‌ها جواب بدهد، دانشجوها برای تصمیم سازی و ارائه بحث علمی نیاز دارد پخته شود تا صرفاً از روی بعضی هیجانات تصمیمی نگیرد که وارد حوزه‌هایی شود که به ضرر خود و در نهایت به انقلاب باشد.

فارس: حماسه ۹ دی فقط برای سال ۸۸ بود و در همان تاریخ ماند یا امکان دارد ۹ دی‌های بیشتری را در پیش داشته باشیم؟

افشارنیا: اگر دیدگاه ما این باشد که منتظر ۹ دی‌ها باشیم، در صورتی که جو نارضایتی در خیابان‌ها شکل بگیرد بعد انتظار داشته باشیم مردم وارد شوند و تجدید عهد کند غلط است، باید قبل از آن ۹ دی‌ها شکل بگیرد، حماسه ۹ دی می‌شود در فضای مجازی تبیین شود، چرا جوان‌های انقلابی در فضای مجازی کم کار هستند؟ آیا منتظرند اتفاقی رقم بخورد و بعد شروع به فعالیت کنند؟ قطعاً به دنبال فتنه‌ها مردم برای حمایت از اصل نظام و انقلاب و جدا کردن صف خود از اغتشاشگران همانطور که در فتنه آبان ماه امسال شاهد بودیم به میدان می‌آیند اما باید در مرحله اول از بروز فتنه پیشگیری کرد.

فارس: چطور می‌شود از بروز فتنه پیش‌گیری کرد؟

افشارنیا: رسالت اصلی با دانشجو است، دانشجو باید در همه موارد در دانشگاه کار اساسی کند و مخصوصاً در آستانه انتخابات که فرصت مناسبی است تا اتفاقات خوب رقم بخورد، هرچند مردم ما متوجه شدند که صف اغتشاشگران از مردم جدا است و جریاناتی که قبلاً به طور جدی از آن‌ها حمایت می‌کردند برای آن‌ها کمرنگ شده است دانشجو می‌تواند از هیجاناتی که برای مردم به وجود می‌آید جلوگیری کند و اگر بشود از این هیجانات استفاده کرده و جلوی این رویه گرفته شود شاید وقوع فتنه‌ها به حداقل برسد.

فارس: نظرتان درباره این‌که بعضی دانشجویان مطرح می‌کنند در برابر مسؤولان دسترسی کمی برای انجام چنین اقدامات و تأثیرگذاری در جامعه دارند چیست؟

افشارنیا: قطعاً مسؤولیت همه چیز با دانشجو نیست و نقش صد در صدی ندارد اما نقش کمرنگی هم نخواهد داشت، در حالی که رهبری چندین بار تأکید کردند امید خود را از دست ندهید اگر دانشجو هم امیدوار به تغییر نباشد و پیش خود بگوید مسؤول کار خود را انجام می‌دهد، نماینده هم کار نقش خود را ایفا می‌کند، پس نقش من چیست، اینجا یک نقطه شکست است هم برای شخص هم افراد دیگری هم که این افراد را می‌بینند و ناامید خواهند شد.

فارس: پس چه باید کرد؟

افشارنیا: در این مسیر، در مرحله اول بروز بودن اطلاعات و مطالعه تاریخ نیاز است، در کنار آن صحبت با و مطالبه گری از نماینده‌های مجلس، تشکیل کارگروه‌های تخصصی می‌تواند مؤثر باشد، از نماینده‌ای دعوت کنند که مسؤول کارگروه بشود و از فردی که با تجربه و متخصص است استفاده شود.

فارس: برای مطالبه‌گری دانشجویان به ویژه در امر عدالتخواهی و مبارزه با فساد که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده چه ابزاری نیاز است و چطور دانشجوی فعال انقلابی می‌تواند در این مسیر قدم بردارد؟

افشارنیا: رهبر معظم انقلاب در سال ۶۹ صحبتی داشتند مبنی بر این‌که عدالت شرط جامعه است و بدون آن جامعه اسلامی نخواهد بود و اگر کسی تصور کند که دین الهی و واقعی نه صرف دین اسلامی تحقق پیدا کند اما عدل اجتماعی در آن به معنی صحیح تحقق پیدا نکرده باشد قطعاً اشتباه فکر می‌کند. جوان ما باید مطالبه گر باشد به گونه‌ای که مسؤولان ما مجبور باشند تا طبق استاندارهای تشکل‌ها خود را سازگار کنند.

خط انقلاب یک خط مستقیم برای دفاع از دین و میهن است نه خط باج دادن به دشمن، بنابراین معنایی ندارد که دانشجو بخواهد در این مسیر مصلحت‌گرایی کند چرا که این مصلحت‌گرایی قتلگاه انقلاب خواهد بود. اگر دانشجویی ببیند که نماینده یا مسؤولی اموال نامشروع دارد اما به علت هم عقیده بودن سکوت می‌کند قطعاً به مردم خیانت کرده و باعث می‌شود مطالبه‌گری‌ها از بین برود و از این قبیل موارد دیده شده، دانشجوی تشکلی نباید جناحی عمل کند بلکه باید مردمی حرف بزند، ما از حضرت علی (ع) یاد نگرفتیم مصلحت‌گرایی کنیم، ایشان کسی بودند که آتش به سمت دست برادر خود گرفتند.

فارس: نقش دانشجو را در عدالتخواهی چقدر پررنگ می‌دانید و معتقد به ورود میدانی دانشجو و به صورت موردی هستید؟

افشارنیا: رهبر انقلاب فرموده‌اند اگر آدم‌های عدالتخواهی نباشیم، آدم‌های نامشروعی هستیم، این حرف حجت را تمام می‌کند، چند نفر از مسؤولان تشکل‌ها، نمایندگان و دولت‌مردان ما این طور هستند؟ ما مسؤولی داریم که شعار عدالت‌خواهی می‌دهد اما از طرفی ویلای چند هزار متری و ماشین آن چنانی هم دارد آیا این مفهوم عدالت است؟ یا آقایان مفهوم عدالت را نفهمیده‌اند و یا این جملات را چون قشنگ است و خریدار دارد، ذکر می‌کنند، اگر تنها تعدادی از این حرف‌ها وارد عمل می‌شد شاهد این نوع بی‌عدالتی در سطح کلان نبودیم تا زمانی که این مسائل روی کاغذ و به صورت تئوری است زیباست و کسی با آن کاری ندارد اما در مرحله عمل دنیایی از بحث است و خطر دارد.

دانشجویی که پرچم‌دار عدالتخواهی است باید وارد مصادیق شود هرچند دردسرها شروع می‌شود اما عدالت هزینه‌هایی هم دارد، در کل سه نوع عدالتخواهی وجود دارد، یکی توجه به ساختار و قوانین بدون در نظر گرفتن مفسدان، دوم توجه به مصادیق و سوم مصداقی به سراغ فساد رفتن و درگیر شدن با رأس آن، در مورد اول قوانین فسادزا انحصاراً مورد هدف قرار می‌گیرد، در مورد دوم معتقدند که شبکه فساد مانند هشت پایی است که اول باید پاهای آن قطع شود و بعد به سراغ رأس آن رفت، مورد سوم نیز فساد را اژدهایی می‌دانند که اگر دست آن را بزنیم پا در می‌آورد و باید مستقیم سر اژدها را مورد هدف قرار داد.

فارس: نقش دقیق و روشن دانشجو در این جریان چه باید باشد؟

افشارنیا: دانشجو در هرکدام از این موارد به تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد، فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در این زمینه می‌تواند شناسایی مصادیق فساد و معرفی به مراجع قضایی برای ورود استفاده از نظر کارشناسان و مطالبه گری در جهت اصلاح قوانین باشد. عدالت‌خواهی قطعاً هزینه دارد، اما آیا اعتراض به بی‌عدالتی هزینه زندان خواهد بود، چرا دولت افراد منتقد را به زندان حواله می‌کند، ما برای زدن حرف حق انقلاب کردیم، آیا زندان جای جوان حزب‌اللهی است و آیا این افراد نمی‌خواهند چهره انقلاب را مخدوش کنند و هدف اصلی آن‌ها این نیست؟ انقلاب آمد تا مستضعفان و محرومان را به حق خود برساند اما برخی دست‌نشانده‌های غربی و دنیازده‌ها به دنبال فنا دادن آمال و آرزوهای انقلاب هستند.

آیا عدالت این است که در کشور یک نفر چند ماه حقوق نگیرد و یکی نفر حقوق میلیاردی بگیرد، آیا با این وضعیت می‌خواهیم به استقبال ظهور برویم، برخی از افرادی که در صف اول عدالتخواهی هستند به محض این‌که از مجالس بیرون می‌روند، رویه قبلی را در پیش می‌گیرند، چند نفر از این افراد خانه‌های هزار متری خود را فروختند و هزینه آن را به فقرا بخشیدند؟

 

اگر نگاه تاریخی داشته باشیم زبیر زمان هجوم به بیت حضرت زهرا (س) در خانه کنار امیرالمؤمنین بود اما جواب این‌که چه شد که در جنگ جمل مقابل ایشان می‌ایستد این است که یک سیستم فساد اطراف او شکل گرفته، پول نقد در خانه زبیر 59 میلیون درهم بوده به عبارتی زبیر سلطان سکه زمان خود محسوب می‌شود، اما این‌که در یک جامعه نبوی جلوی وصی پیامبر می‌ایستد به خاطر این است که در این جامعه قوانین و مبنا پول است، امروز ما در کشور این سیستم‌های فسادزا را می‌بینیم و آیا مسؤولان ما بالاتر از صحابه پیامبر هستند، در این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که پرچم‌دار اسلام باشیم.

فارس: یعنی نرسیدن به عدالت مطلوب اسلام را معطوف به عملکرد برخی از مسؤولان می‌دانید و قائل به این هستید که هیچ اتفاق خوبی در زمینه برپایی عدالت بعد از انقلاب انجام نشده است؟

افشارنیا: انقلاب برآمده از اسلام است و آمد تا وضعیت کشور را بهبود ببخشید، اما شاهد این هستیم افرادی بر روی کار آمده‌اند که چهره‌های اسلام را مخدوش کردند و در سایه اسلام بر سرکار آمدند اما ضد اسلام کار کردند، این مشکلات به پای نظام نوشته نمی‌شود بلکه ما شاهد کم لطفی برخی مسؤولان هستیم، معتقد نیستم که هیچ‌گونه عدالتی در جامعه اجرا نشده اما آن چیزی که ما برای یک تمدن نوین اسلامی نیاز داریم تا به الان محقق نشده است.

دو کلید واژه مهم اخلاق و معنویت در کنار عدالت در فرمایشات رهبر معظم انقلاب دیده می‌شود، در واقع عدالت بدون همراه شدن اخلاق، همان مارکسیسم است، دانشجوهایی که در این زمینه می‌خواهند کار می‌کنند نباید تندرو باشد، رهبر انقلاب در بحث عدالت این خط را داده‌اند که در زمینه عدالت‌خواهی اخلاق داشته باشد، همانطور که میدانید مسائلی پیش آمد و افرادی مطرح شدند که برخی‌ها قصد داشتند این افراد به مردم معرفی شود اما عمداً یا سهواً ابروی این افراد ریخته شد، ما نمی‌گوییم که این‌ها از مردم مخفی شود اما باید حواسمان به ابروی افراد هم باشد و اخلاق در رأس کار قرار بگیرد زیرا قرار نیست عدالتخواهی به کار ضربه بزند.

امام خمینی فرمودند مردم ما از مردم صدر اسلام بهتر هستند و ریشه این انقلاب هم نسل جوان و دانشجوست که دو خصوصیت مهم دارد یک با بصیرت و دوم پیشتاز است در صحنه‌های تکنولوژی، تولید علم، فرهنگی، اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان جوانان دانشگاهی هستند که کار را انجام می‌دهند اما آنچه باعث رشد دانشجو می‌شود وجود رهبری است که به روز است، در تمام مسائل تحلیل‌های ناب دارد و نظریه پرداز است، مانند نظریه اقتصاد مقاومتی که امروز در کشورهایی مانند چین و آمریکا بر روی آن کار می‌کنند و رهبری که بیانیه گام دوم را چراغ راه جوان قرار می‌دهد، این جوان زمانی که در موقعیت که قرار می‌گیرد باید تحلیل‌گر باشد و موارد مورد تأکید رهبری را مد نظر قرار بدهد و حتماً در مسائل ورود پیدا کرده و موضع‌گیری کند در غیر این صورت دانشجو حتماً ضربه مهلکی خواهد خورد.

فارس: و سخن آخر؟

افشارنیا: در هر انتخابات شاهد بودیم که دشمن به دنبال چالش بوده و دست به فضاسازی زده است، جریانات رسانه‌ای خود را به کار گرفته و روی این مسائل به طور جدی کار کرده و مشکلات را بزرگنمایی و بر روی اختلافات درونی تمرکز و ایجاد تنش‌زایی برای از بین بردن سرمایه و اعتبار ملی و در نهایت مردم را از حکومت و نظام ناراضی کرده است، هدف اصلی آن‌ها هم براندازی نظام است که فتنه ۸۸ تجلی این موارد بود، در فتنه آبان ماه هم این موارد دیده شد.

۱۰ سال از فتنه ۸۸ گذشته و در آستانه انتخابات جدیدی قرار گرفته‌ایم، این بار به بهانه اصلاح نرخ بنزین ماجرا شروع شد و حتی امکان دارد به طور جدی تر بر روی ادامه این قضایا کار کنند، البته در کنار آن امیدواریم زیرا بصیرت مردم بعد از درسی که در ۸۸ گرفتند افزایش پیدا کرده و صف خود را از اغتشاشگران و فتنه گران جدا کردند، اما باید حواسمان باشد که بین خودمان و نظام فاصله‌ای نیفتد در غیر این صورت قطعاً تضعیف می‌شویم، جریان‌های اصیل دانشجویی باید دوشادوش مردم در صحنه حضور پیدا کرده، از دشمنان اعلام برائت و با ولایت تجدید میثاق کنند که نمود اصلی آن در دانشگاه و با برنامه‌های دانشجویی باشد.

 دانشجوها می‌توانند در ترم بعد تقویم محتوایی خوبی داشته باشند و از الان روی این مسائل کارکن‌اند و به طور ویژه برای انتخابات وقت بگذارد، شورای مرکزی تشکل‌ها با نماینده‌ها و کاندیداها صحبت کنند و برنامه‌های آن‌ها را بگیرند و در کنار آن اگر فردی رأی آورد پیگیر جدی اجرای برنامه‌های آن‌ها باشند.

انتهای پیام/۶۳۰۹۵/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول