اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

نظام بروکراسی کشور مانع افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه

معاون استاندار تهران گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ میلیارد دلار حجم صادرات غیر نفتی است در حالیکه حجم واردات به کشورهای اطراف ما رقمی بسیار بیشتر از این است و یکی از دلایلی که ما نتوانسته ایم در این زمینه رشد قابل توجهی داشته باشیم نظام بروکراسی است.

نظام بروکراسی کشور مانع افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد امامی امین امروز در سومین دوره تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ میلیارد دلار حجم صادرات غیر نفتی است در حالیکه حجم واردات به کشورهای اطراف ما رقمی بسیار بیشتر از این است و یکی از دلایلی که ما نتوانسته ایم در این زمینه رشد قابل توجهی داشته باشیم نظام بروکراسی است. 

معاون استاندار تهران افزود: لازمه صادرات تولید است و وقتی دست و پای تولید کننده را می بندیم‌چگونه می خواهیم تولید کنیم؟ 

وی افزود: من در سال ۹۷ فکر میکردم که در سال ۹۸ تعطیلی تعدادی از کارخانه ها را داشته باشیم اما امسال مشاهده کردیم که بیش از ۹۰ درصد مراجعه کنندگان ما در سال جاری به دنبال توسعه تولید بودند.

معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه  در سال 1346 هیأت دولت  مصوبه‌ای را به تصویب رسانده است، گفت: براساس آن مصوبه تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، نباید کارخانه یا صنعت جدیدی احداث شود، اما از این سال  تاکنون  صنایع کشور بیش از ۳۰ برابر افزایش یافته و این قانون هم مانع نبوده است اما زحمات زیادی را برای تولید‌کنندگان ما ایجاد کرده است. 

 وی  گفت: نامه‌ای هم به سازمان محیط زیست در این رابطه  ارسال شده اما برخی کارشناسان این سازمان مخالفت جدی با آن اعلام کرده اند که ما در حال رایزنی برای رفع ابهامات هستیم.

 امامی امین اظهار داشت: در استان تهران ۱۷ هزار کارخانه و ۷۲ هزار کارگاه داریم که از این تعداد، ۳۵ هزار کارگاه  ظرفیت تبدیل شدن به کارخانه را دارند اما نتوانسته اند به دلیل این قانون تبدیل به کارخانه شده و با این شرایط این کارگاه‌ها  باید به جای بورس  از بازار خرید مواد اولیه داشته باشند چراکه پروانه صنفی دارند، در حالیکه آنها باید از بورس به صورت رقابتی کالا و مواد اولیه بخرند.

معاون استاندار تهران گفت: از چند ماه پیش در تلاش هستیم  تا جلسه‌ای مشترک با  حضور وزیر صنعت، رئیس سازمان محیط زیست و استاندار تهران برگزار شود تا مباحث پیش روی تولید  را در آن جلسه بررسی و رفع کنیم اما این هنوز میسر نشده است.

 وی به موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت:  قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون بسیار خوبی است  و هدف آن است که هر کسی که مصرف بیشتری داشت، مالیات بیشتری هم بپردازد  اما در کشور ما این قانون برعکس اجرایی شده است به این معنا که قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصالتاً قانون مالیات بر مصرف است  اما از آنجا که  ما نتوانستیم  زیر ساخت آن را ایجاد کنیم متاسفانه از دیوار کوتاه تولید‌کنندگان بالا رفتیم و علیرغم 4 سال پیگیری لایحه در مجلس اتفاقی صورت نگرفته است. 

 امامی امین با بیان اینکه لایحه این موضوع 4 سال است که در مجلس گیر کرده است، بیان داشت:  آخرین باری که در مجلس صحبت کردیم، تحلیل این بود که اگر این قانون تبدیل به مالیات بر مصرف شود، مردم دلخور می‌شوند و ما انتخابات پیش رو داریم و باید از مردم رأی بگیریم. 

وی  با بیان اینکه این استدلالی است که ما از نمایندگان مجلس  شنیدیم این بود، اظهار داشت: بر این اساس یکی از ضد تولیدترین قانون کشور همین قانون مالیات بر ارزش افزوده است البته  سازمان امور مالیاتی هم در این رابطه مقصر نیست. 

وی  با تاکید بر اینکه دغدغه تولیدکنندگان دغدغه ما هم است، بیان داشت: در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده، نظام بانکی که پدر تولید کننده  را درآورده است یا مواردی مثل شعاع ۱۲۰ کیلومتری بحث می‌کنیم اما ما دستگاه‌های حاکمیتی در دست و پای هم هستیم  و هیچ کدام همدیگر را قبول نداریم و هم در عرض همدیگر قرار داریم و هیچکدام در طول یکدیگر نیستیم.

وی با بیان اینکه همکاران من شاید به این مسائل که بیان می‌کنند اعتراض کنند و بگویند شما خودزنی می‌کنید، بیان داشت: این مسائل خود زنی نیست، ما خارج از این  مردم نیستیم و اگر میزی به ما داده‌اند به اعتبار همین مردم است. 

وی اظهار داشت:  برای عبور از این معابر چاره‌ای جز تعامل و همفکری نداریم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول