به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از هالیوود ریپورتر، رسانههای ایالات متحده و غولهای فناوری به احتمال زیاد سال آینده با تشدید قوانین مختلف در روسیه مواجه خواهند شد.
براساس آیین نامهای که از اول جولای (یازدهم تیرماه ۹۹) به مرحله اجرا در میآید، تمام رایانهها و دستگاههای تلفن همراه فروخته شده در روسیه باید نرمافزار از پیش نصب شده روسی داشته باشند، که برخی از شرکتهای فناوری خارجی از جمله «اَپل» تمایلی به انجام آن ندارند.
در مورد اپل، غول فناوری ایالات متحده باید یک مرورگر وب را که توسط شرکت غول آنلاین روسی Yandex طراحی و ساخته شده به علاوه و سایر برنامهها و اپلیکِیشنهای تولید شده را از پیش نصب کند و هزینههای اضافی را برای پیشرفتهای فنآوری و هزینههای مجوز متحمل شود.
البته اپل به درخواست هالیوود ریپوتر برای توضیح در این زمینه پاسخی نداده است. با این حال، پیش از این، چندین شرکت از جمله اپل، گوگل، سامسونگ و دِل، تماسهایی با مقامات روسی گرفته و خواستار عدم اجرای این قانون بودند اما نتیجهای برایشان حاصل نشد.
انجمن شرکتهای بازرگانی و تولیدکنندگان لوازم خانگی و تجهیزات رایانهای (RATEK)، که اپل نیز عضو آن است از این طرح و قانون انتقاد کرده است.
سخنگوی RATEK به هالیوود ریپورتر گفت: «این ابتکار عمل به صورت بالقوه برای بازار مضر است. این طرح به طور یکسان به مصرف کنندگان، تولیدکنندگان وسایل الکترونیک و طراحان و سازندگان نرمافزار ضربه خواهد زد. بویژه، تولیدکنندگان ازآنجاییکه سیستمهای عملیاتی برخی از آنها برای برنامههای خارجی مناسب نیست ازین طرح متضرر خواهند شد و حتی کسانی که به طور بالقوه میتوانند برنامههای محلی را از پیش نصب کنند، مجبور به پرداخت هزینههای قابل توجهی برای مجوز میشوند.»
این در حالی است که «فیسبوک» و «توئیتر» در حال حاضر قانون روسیه مبنی بر الزام ذخیره اطلاعات شخصی کاربران روسیه در این کشور را که از سه سال پیش از سوی این کشور لازمالاجرا شده را نقض میکنند.
انتهای پیام/