اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رئیس سابق اطلاعات سودان تحت تعقیب دستگاه قضایی

دادستانی کل سودان از «صلاح قوش» رئیس دستگاه امنیت و اطلاعات در دوره «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق این کشور خواست تا ظرف یک هفته خود را تسلیم دستگاه کند.

رئیس سابق اطلاعات سودان تحت تعقیب دستگاه قضایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دادستانی کل سودان روز یکشنبه (دیروز) از صلاح قوش خواست تا به دلیل شکوائیه‌ای علیه او به اتهام ثروت‌اندوزی نامشروع، خود را تسلیم دستگاه قضایی کند.

«سلوی خلیل احمد حسین» قائم مقام دادستان کل سودان با انتشار اطلاعیه‌ای در روزنامه‌های سودان بر ضرورت اتخاذ اقدامات قانونی در صورت خودداری قوش از معرفی خود به دستگاه قضایی ظرف مدت یک هفته، تأکید کرد.

در این اطلاعیه آمده است که متهم مذکور یا متواری گشته و یا از ترس دستگیری مخفی شده است و لذا از او خواسته می‌شود که ظرف مدت یک هفته خود را به نزدیک‌ترین مرکز پلیس معرفی کند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، «تاج السر الحبر» دادستان کل سودان هفته گذشته از آغاز اقدامات پلیس بین‌الملل (اینترپل) به منظور بازگرداندن قوش به کشور جهت محاکمه او خبر داد و گفت که قوش با چهار پرونده جنایی مواجه است.

صلاح قوش کیست؟

صلاح عبدالله محمد صالح معروف به قوش در دوره عمر البشیر تا آگوست ۲۰۰۹ منصب ریاست دستگاه امنیت و اطلاعات و مشاور رئیس‌جمهور سودان را بر عهده داشت.

او در سال ۲۰۱۲ به اتهام برنامه‌ریزی برای کودتا در سودان به حبس محکوم شد اما مورد عفو ریاست‌جمهوری قرار گرفت و آزاد شد.

قوس در سال ۲۰۱۸ بار دیگر عهده‌دار منصب ریاست دستگاه اطلاعات شد تا اینکه البشیر در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ برکنار و قوش نیز از این منصب کنار گذاشته شد.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا گفته بود که اطلاعات دقیقی در دست دارد که نشان می‌دهد قوش در دوره ریاست در دستگاه امنیت و اطلاعات سودان در شکنجه زندانیان دست داشته است.

گزارشات منتشر شده در ماه می ۲۰۱۹ بیانگر آن بود که قوش در بازداشت خانگی در منزلش بسر می‌برد اما او از آن زمان به بعد از انظار عمومی ناپدید شده است.

سودان از دسامبر ۲۰۱۸ به مدت چندین ماه شاهد اعتراضات مردمی بود که در نهایت به عزل البشیر از قدرت در ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) منتهی شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول