اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

عده‌ای در جریان FATF سعی دارند نظر مردم را نسبت به انقلاب تغییر دهند

فعال سیاسی گفت: برخی‌ها به جای آنکه درصدد حل مشکلات معیشتی مردم باشند،‌ در جریان موضوع FATF سعی دارند تا نگاه مردم را نسبت به انقلاب تغییر دهند.

عده‌ای در جریان FATF سعی دارند نظر مردم را نسبت به انقلاب تغییر دهند

علی عبدی فعال سیاسی، در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به موضوع FATF و این استدلال که بسیاری از کشورها عضو کنوانسیون های بین المللی هستند، گفت: برخی از جریانات سیاسی که منافع ملی برای شان در اولویت قرار ندارد، به دنبال ماهیگیری سیاسی از فضای گل آلودی است که در کشور به وجود می آید. این جریان برای مردم به طور روشن مطرح نمی‌کنند که آیا پیوستن به هر کنوانسیون و معاهده بین المللی FATF،  اساسا منفعت ملی ما را استیفا می کند یا نه.

وی ادامه داد: در دنیا به این صورت نیست که چون کشورهایی عضو کنوانسیونی هستند، پس آن کشور هم چشم و گوش بسته، هم عضو آن کنوانسیون شود، بلکه در همه جای دنیا مرسوم است که پیوستن به معاهدات بین المللی بر اساس منافع ملی کشور انجام می شود. همچنین در برخی از معاهدات، اکثر کشورهای دنیا مثل آمریکا یا اخیرا از آن خارج شده اند یا اساسا عضو آن کنوانسیون ها نبوده اند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: کسانی که خود را دلباخته غرب و آمریکا می‌دانند، برای مردم به طور روشن مطرح نمی کنند که ایالات متحده اساسا خودشان عضو این کنوانسیون نشده اند،‌ چون منافع ملی شان با عضویت در این کنوانسیون به خطر می افتد.

وی بیان کرد: تجربه ای در سال های اخیر به نام برجام داشتیم و بر این تصور بودیم که با پیوستن به این توافقنامه می توانیم اقدامات مثبتی را انجام دهیم. برای مثال فعالیت های اقتصادی کشور که با تحریم‌های گسترده متوقف شده بود را از سر بگیریم و یا نظام بانکی کشور به راحتی مبادله ارز را انجام دهد و نظام کالایی، دارویی و پزشکی هم به راحتی صادرات و واردات اقلام مورد نیاز را داشته باشد.

عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: در برجام به گفته مسئولان امر سخت ترین تعهدهای بین المللی از طرفین کسب شده بود یعنی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پشتیبان اجرایی این توافق بود. تحریم های بین المللی بر کسی قرار بود اعمال شود که ناقل این قطعنامه‌ها باشد، اما ما شاهد بودیم در یک لحظه رئیس جمهور آمریکا به کلی این از این توافق خارج شد و حتی کشورهای اروپایی را تهدید به خروج از این توافق می کرد.

وی ادامه داد: امروز توافق برجام وجود خارجی ندارد، زیرا توافق به این صورت انجام شد که خروج هریک از اعضا به کلی اساس توافق را زیرسوال می برد. امروزبا خروج آمریکا از توافق و  شدیدتر شدن تحریم های آمریکا علیه ایران و علیه کسانی که با ما مبادلات تجاری دارند و عقب نشینی اروپایی‌ها در مقابل آمریکا ثابت شد که حتی قوی ترین رژیم های حقوقی دنیا چه قطعنامه شورای امنیت، پشتیبان یک توافق باشند به راحتی می تواند توافق توسط آمریکا زیرپا گذشته شود و کوچکترین مجازات تنبیهی برای آن کشورها در نظام بین الملل اعمال نمی شود.

عبدی اظهار داشت:‌ امروز از طریق شاهراه های اقتصادی توانسته ایم به نوعی تحریم ها را دور بزنیم و با عضویت در کنوانسیون FATF دیگر امکان این راه وجود ندارد و همه این شاهراه های اقتصادی در روند صادرات و واردات کالا دچار اختلالاتی خواهد شد. 

وی افزود: هدف FATF توسط مسئولان به طور روشن و شفاف برای مردم تبیین نمی شود تا مردم در جریان وضعیت قرار بگیرند. هدف از FATF این است که آنها رد پول هایی که از ایران به کشورهای دیگر برای تأمین کالاهای ضروری همچون اقلام دارویی را بگیرند و به نوعی مانع این وضعیت شوند؛ بنابراین پیوستن ما به این کنوانسیون، بسته شدن بیش از پیش دست ما در صادرات و واردات کالا است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: عنوان می شود که ایران با شروطی می تواند به این معاهدات و کنوانسیون‌ها بپیوندد چراکه برخی از کشورها با شروطی به این معاهدات پیوسته اند. تجربه نشان داده که وضعیت کشور ما با سایر کشورها در مواجهه با غربی‌ها بسیار  متفاوت است. حتی در تجربه برجام شاهد بودیم که سنگین ترین تضمین ها هم نمی تواند امنیت کشور و ملی ما را حفظ و حق مردم را استیفا کند؛ درحالی که به راحتی غربی ها این حق را زیرپا می گذارند و مجامع بین المللی که باید طرف خاطی را جریمه کند این اتفاق رخ نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد:  شرط و شروط گذاشتن ایران برای پیوستن در FATF، شوخی بیش نیست و ما نمی‌‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ بنابراین پیوستن به این کنوانسیون، به جز اینکه وضعیت کشور را بحرانی می کند، از جهت محدودتر شدن شاخه های اقتصادی و لو رفتن مسیرهایی که از طریق آن کالایی را خارج و وارد کشور کنیم. ما نمی توانیم براساس هیچ عهد و پیمان و شروطی به طرف غربی اعتماد کنیم.

عبدی یادآور شد: دولتمردان کشور به جای آنکه با اعتماد به سرمایه انسانی و نیروی کار به رونق تولیدات داخلی بپردازند و مشکلات کشور را از این مسیر داخلی حل کنند، به دنبال این هستند که اقتصاد کشورهای غربی را رونق دهند و کالاهای خارجی را وارد کنند که به واسطه این امر ارز بسیاری از کشور خارج می شود؛ این مسیر غلط و نادرستی است.

این فعال سیاسی تصریح کرد:‌ برخی ها به جای آنکه به حل مشکلات اقتصادی مردم بپردازند به دنبال این هستند که در موضوع FATF، نگاه مردم را نسبت به جریان انقلاب تغییر دهند. در واقع منطق درون انقلابی این است که اگر برجام توانست به حل مشکلات اقتصادی کمک کند، FATF هم می تواند راه حل اساسی برای حل مشکلات کشور باشد.

وی افزود:‌دولت به جای آنکه به رونق تولید در کشور و فعال شدن چرخ کارخانه ها کمک کند تا روز به روز از بیکارشدن کارگران کاسته شود، درصدد است تا عضو این کنوانسیونی شود که جز بحران برای کشور چیزی در بر نخواهد داشت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول