اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

مردم گیلان چگونه طلایه‌دار بصیرت شدند

8 دی نماد بصیرت، نماد غرور، نماد عزت، نماد غیرت و نماد خلفی فرزند میرزای جنگلی است و این برگِ زرینِ افتخار، باقی خواهد ماند برای همیشه تاریخ و ثبت شده تا عبرتی باشد برای غفلت زدگان و خواب گشتگان!

مردم گیلان چگونه طلایه‌دار بصیرت شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، برگ‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران، یکی پس از دیگری در حال ورق خوردن است و هر برگ آن، نمایان گرِ فخرِ ایرانیان در اوج آگاهی و بصیرت و دلدادگی به وجدان الهی است، در میان این برگ‌های زیبا و تاریخ پر گوهرِ ایران، نام مردان و زنانی گیل و دیلم همچون باران‌های نقره‌ای و حیات‌بخش زندگی‌اش، بر تاروپود انقلاب اسلامی، چشم‌نوازی می‌کند و بصیرت، فهم و آگاهیِ این مردمِ بصیر را باافتخار و غروری از روی آگاهی نمایان می‌کند.

مردمی که نام میرزا کوچکش، در تاروپود تاریخ، عجین شده و دلاوری و شجاعت و بی‌باکیش؛ تاریخ را شرمنده خود کرده چه رسد بر مردمان و فرزندان این مرد بزرگ تاریخ ایران‌زمین. راستش او الگویی شده برای امروزِ تاریخ و قطعاً برای فردا و فرداهای تاریخِ پر گوهرِ ایرانِ اسلامی، چراکه در این شهر، هستند کسانی که با تأسی از منش و راه و بزرگی میرزایی که اگرچه کوچک نام داشت اما بزرگی و دلاوری‌اش بزرگی او را گواهی می‌کند؛ گیلانیان این گونه‌اند، کوچک نام دارند اما بزرگ بوده و بزرگ خواهند ماند، چراکه این رسم پهلوانی است حامدی با نام کوچک زاده اما همچون میرزای خود بزرگ زاده بود و بزرگ زاده ماند.

مردم رشت، مردم رنجِ برنج، مردم باران و رودِ سپید، بزرگی را خوب آموختند، بصیرت را خوب دیکته کردند ولایت مداری را نیز خوب درس آموخته‌اند آری! آنان درس آموخته مکتب سقای کربلایند، درس آموخته ولایت‌پذیری پسر ام‌البنین و بی‌باک، همچون مولای خود پای در عرصه نهاده و بی‌درنگ زودتر از دیگر هم‌وطنانشان پای در عرصه میادین گذارده و حماسه‌آفرینی کرده‌اند.

بیش از هشت هزار شهید داده، در جهاد سیاسی پیشتاز بوده و با حضور بی‌درنگ و زودتر از دیگر هم‌وطنان، در جهاد سیاسی خود را پیش‌قراول کرده و پوتین‌های رزمِ دفاع از حریم ولایت را بی‌باک و شجاع برپا کرده و بندهایش را محکم بستند تا خواب‌های خیالی قدرت‌های پوشالی را به کاووسی تمام ناشدنی تبدیل کنند.

آری! اینجا رشت است! این صدای مردم رشت در میادین نبرد سیاسی و فرهنگی است! اینجا دیار میرزا کوچک است صدای غرور و غیرت مردم شهر باران‌های نقره‌ای، مردم رودِ سپید و رود گوهرش که هرچند کمی بیمار است اما قول خوب شدنش را از طبیبان زیاد شنیده‌ایم، اینجا دیار مردمانی است که 8دی آن بیشتر از 9 دی‌اش خواب خیالی قدرت‌های توخالی را بر هم زد و خواب‌زدگان داخلی را نیز به ضرب فهم، بیدار کرد.

 

مردم رشت، فرزند خلف میرزا کوچک

۸ دی نماد بصیرت، نماد غرور، نماد عزت، نماد غیرت و نماد خلفی فرزند میرزای جنگلی است و این برگِ زرینِ افتخار، باقی خواهد ماند برای همیشه تاریخ و ثبت شده تا عبرتی باشد برای غفلت زدگان و خواب گشتگان!

مردمی که سال‌به‌سال پای عهد و پیمانشان ماندند تا ثابت کنند «پای‌کار انقلاب» تا آخر ایستاده‌اند و در سال ۸۸ نیز در روز هفتم دی‌ماه به صورت خودجوش در جلوی درب منزل نماینده سابق ولی‌فقیه در گیلان حضور پیدا کرده و از وی برای سخنرانی در جمعشان دعوت کردند که همین تجمع زمینه‌ساز شکل‌گیری حماسه هشت دی شد.

مخالفت استاندار وقت با برگزاری اجتماع در روز ۸دی

جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان در آن زمان نیز اشاره ای به جنبش سبز و فعالیت‌های آنان کرد " ستاد جنبش سبز در رشت واقع در چهارراه میکائیل بود که اعضای این ستاد بصورت دسته جمعی و با نماد سبزرنگ به سمت میدان شهدای ذهاب حرکت می کردند و سپس به داخل ستاد بازمی گشتند که در واقع این حرکت آنها نوعی آموزش و مانور برای سنجیدن ظرفیت خود بود‌."

نظرعلی علیزاده از برگزاری جلسه‌ای در استانداری با حضور شورای هماهنگی تبلیغات و با مسؤولیت معاون سیاسی استانداری در استانداریدر سال ۸۸ نیز سخن گفت تا بین روزهای هفتم یا هشتم یا ۹دی یک روز جهت تجمع مردم تعیین، کنترل و ساماندهی شود که در نهایت روز ۸دی ماه انتخاب شد.

علیزاده به مخالفت مرحوم روح‌الله قهرمانی استاندار وقت با این اجتماع در روز ۸دی اشاره کرد و گفت که تجمع ۸دی را ما لغو نکردیم و ۸صبح هشتم دی‌ماه، ۸۸ بدون تبلیغی در میدان فرهنگ رشت جمعیت عظیمی از مردم با پلاکارت هایی دست نویس حضور داشتند که با شعار به سمت میدان شهدای ذهاب حرکت کردند.

نقش‌آفرینی خانواده منافقین اعدام در تنش‌های دانشجوی سال ۸۸

مسؤول بسیج دانشجویی گیلان در سال ۸۸ نیز از مصوبه شورای تأمین استان برای کنترل دانشگاه توسط بسیج دانشجویی اشاره کرده و خفظ آرامش را مهم‌ترین اولویت بسیج دانشجویی عنوان کرد که حجت‌الاسلام پوررضا مسؤول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه به همین منظور مکررا به خوابگاه دانشجویان می‌رفت و با آن‌ها صحبت می‌کرد.

عباس بایرامی اشاره‌ای وجود تنش در دانشگاه‌های آزاد واحدهای رشت، لاهیجان و انزلی کرد و درباره حضور افراد پشت پرده در این تنش‌ها این‌گونه سخن گفت "برخی طراحان پشت صحنه اساتید مشکل‌دار ودانشجویانی خاص بودند؛ به طور مثال خواهر یکی از دانشجویانی که کف میدان بود همان زمان در پایگاه اشرف عراق بود یا از اعضای خانواده‌های اعدامی بودند که از احساس لطیف سایر دانشجویان سوءاستفاده می کردند تا فضا را به سمتی ببرند که علیه نظام استفاده کنند."

نقش نماینده ولی‌فقیه در قیام هشت‌ دی گیلانیان

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم میرحسینی اشکوری از فعالین انقلابی گیلان درباره اتفاقات آن روز این‌گونه روایت کرده که نماینده ولی فقیه در گیلان وقت هماهنگی بین نیروهای حزب‌اللهی و اصولگرا در استان را به عهده داشت و توانست حماسه هشتم دی ماه نماد ولایتمداری مردم گیلان را خلق کند.

وی فتنه سال ۸۸ را طراحی نظریه‌پردازان معروف غربی از سال‌های گذشته دانست که به کمک جریان‌های مخالف نظام صورت گرفت.

هشتم دی‌ماه نماد پیشتازی مردم رشت در مواجه با حوادث تاریخی

شهروند رشتی دیار میرزا در گفت‌وگویی هشتم دی‌ماه نماد بصیرت فهم آگاهی و پیشتازی مردم رشت در مواجه با حوادث تاریخی می‌داند که به‌عنوان برگ زرینی در کتاب خاطرات مردم این شهر، باقی خواهد ماند و فرزندان و آیندگان ما به این پیشتازی افتخار خواهند کرد.

مجید رستمی  آگاهی بخشی به نسل جوان برای مواجه با توطئه‌های مختلف دشمن را ضروری می‌داند و معتقد است تازمانی که انقلاب اسلامی ایران، زنده، پویا و قدرتمند است بر کینه و دشمنی دشمن افزوده خواهد شد.

حضور میدانی مردم و درایت رهبری عامل خنثی‌سازی فتنه ۸۸

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان نیز از فتنه ۸۸ به عنوان حادثه‌ای خطرناک‌تر از جنگ تحمیلی می‌داند و معتقد است حضور میدانی مردم و درایت رهبری را عامل خنثی ساختن توطئه دشمنان در سال ۸۸ بود.

آیت‌الله رسول فلاحتی از حضور یک روز زودتر مردم گیلان برای ریشه‌کن کردن فتنه به عنوان نماد به رخ کشدن بصیرت مردم گیلان یاد می‌کند.

جواد کامرانی از خاطره شعرخوانی خود در هشتم دی‌ماه در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی که توسط جمعیت چندهزارنفری مردم گیلان هم‌خوانی شد می‌گوید.

همخوانی چندهزار نفری مردم گیلان در حضور رهبر انقلاب با شعری از رضا نیکوکار شاعر گیلانی و یوسف رحیمی از قم که کامرانی را از هامبورگ آلمان به گیلان کشاند. 

 

 

 

انقلاب خار چشم دشمنان است 

فرمانده سپاه قدس گیلان که توطئه‌های مختلف نظامی و سیاسی دشمن را از نزدیک درک کرده و همراه با دیگر هم‌رزمانش به مقابله با آن‌ها پرداخته می‌گوید که فتنه دشمن تمام ناشدنی است چراکه این انقلاب را خار چشمان خود دانسته و بی‌درنگ درصدد براندازی آن هستند.

محمد عبدالله پور از اهمیت توجه به نسل جوان و لزوم روشنگری در میان آنان سخن گفت و جوانان را چشم امید کشور دانست و به همین دلیل بر نقش آنان در برملا کردن توطئه‌های دشمنان تیکه کرد.

 

حضور کودکان در تجمعات اجتماعی و سیاسی، کلاس آینده‌سازان

حدیثه دانش پژو یکی از بانوان جوان رشتی که دستان کودک خردسال خود را مادرانه و مهربانانه، در دست گرفته می‌گوید من محصول تربیت اجتماعی و سیاسی والدینم هستم و از نقش والدین در تربیت اجتماعی و سیاسی فرزند آگاهم.

امروز روز فهم و بصیرت، یادآور پیشتازی مردمانی از جنس رنجِ برنج است

القصه! امروز روز فهم و بصیرت، یادآور پیشتازی مردمانی از جنس رنجِ برنج است، مردمانی سخت‌کوش، مردمانی بصیر و مردمانی غیرتمند از جنس آب و آینه که حضور به هنگامه‌شان کابوسی شد بر چشمان متوهمانی که فکر می‌کردند می‌توانند تمدن چند هزارساله ایرانِ عزیز را با وعده‌های پوشالی تسخیر کنند و بر مغز و فکر و فهم مردم غیرتمند ایران اسلامی مسلط شوند، پیشتازی مردم و قدم‌های محکم و استوارشان، این جمله را مشق هر شب دشمن کرد تا ببینند و بخوانند «زهی خیال باطل»

انتهای پیام/۳۳۸۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول