اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاخبار: تشکیل دولت لبنان در آینده نزدیک صورت نمی‌گیرد

یک روزنامه لبنانی گزارش داد علی‌رغم اینکه حمایت خوبی از نخست‌وزیر مکلف وجود دارد اما برخی اختلاف‌نظرهای موجود باعث می‌شود تشکیل دولت در آینده نزدیک انجام نشود.

الاخبار: تشکیل دولت لبنان در آینده نزدیک صورت نمی‌گیرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک هفته از شش هفته‌ای که «حسان دیاب» نخست‌‎وزیر مکلف لبنان به خود برای تشکیل دولت جدید وقت داده، گذشته است و هنوز هیچ چیزی درباره دولت جدید مشخص نیست.

بر اساس گزارش «الاخبار»، از زمانی که دیاب مأمور به تشکیل دولت شده تحریکات رسانه‌ای و سیاسی جریان «المستقبل» به ریاست «سعد الحریری» علیه وی آغاز و تلاش شده دیاب را نزدیک به جریان «۸ مارس» (نزدیک به مقاومت) معرفی کنند و بگویند وی از سوی این جریان مأمور به تشکیل دولت شده است.

 در ادامه این گزارش آمده، علیرغم «فرش قرمزی» که حزب‌الله و جنبش «امل» برای الحریری پهن کردند تا شاید وی به دولت بازگردد پس از اینکه الحریری از نامزدی نخست‌وزیری کنار کشید این روابط دچار تغییر شد.

الاخبار افزود: حزب‌الله در همین چارچوب تصمیم گرفته سطح هماهنگی با رئیس جریان المستقبل را کاهش دهد تا این پیام را بفرستد که برای باقی ماندن وی در دولت تلاش زیادی کرد (اما بی فایده بود).

این روزنامه لبنانی افزود، موضع «نبیه بری» رئیس پارلمان هم در قبال سعد الحریری زیاد با موضع حزب‌الله تفاوت ندارد. بری معتقد است الحریری سه بار او را ناامید کرد؛ یک بار زمانی که بر خلاف وعده‌اش به بری استعفا داد، بار دوم زمانی که نامزدهای نخست‌وزیری را یکی پس از دیگری کنار زد و بار سوم زمانی بود که بری قول داده بود که به دولت بازمی‌گردد و رئیس پارلمان هم با میانجی‌گری نزد «میشل عون» برای وی زمان خرید اما الحریری در نهایت عقب کشید.

بر اساس این گزارش رفتار الحریری در قبال رئیس‌جمهور نیز تفاوتی نداشت و حتی زمانی الحریری از عدم تمایل خود برای تشکیل دولت خبر داد میشل عون با برخی اسامی که مورد توافق الحریری بود همراه شد اما سعد الحریری بر کنار رفتن «جبران باسیل» وزیر خارجه و داماد عون اصرار کرد و همین باعث شده عون مُصِر به حمایت از دیاب شود اما علیرغم همه حمایت‌ها از دیاب، نشانه‌ها حاکی از آن است که امکان تشکیل دولت در زمان نزدیک وجود ندارد.

الاخبار سپس نوشت، حسان دیاب خواستار دولتی کوچک متشکل از ۱۸ وزیر است اما دو گانه شیعی «حزب‌الله و امل» تمایل به افزایش تعداد وزرا دارند. دیاب می‌گوید دولت صرفا تکنوکرات باشد اما دوگانه شیعی اصرار بر وزرای تکنوکرات اما آشنا به سیاست دارند. از جمله شروط دیگری که دیاب گذاشته ادغام برخی کرسی‌ها و افزایش حضور زنان در دولت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول