اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جین بیک اف: فشار بر رقبای سیاسی را قبول ندارم؛ از آزادی رسانه‌ها حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور قرقیزستان در قالب کنفرانس خبری سه ساعته به سؤالات خبرنگاران درباره بخش‌های مختلف فعالیت دولت جواب داد.

جین بیک اف: فشار بر رقبای سیاسی را قبول ندارم؛ از آزادی رسانه‌ها حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، نشست مطبوعاتی سالانه «سارانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان برگزار شد.

در این کنفرانس خبری 188 خبرنگار حضور داشتند و رئیس جمهور جهت‌های اصلی فعالیت‌های خود، سیاست‌های دولت در توسعه مناطق، دیجیتال کردن کشور، سیاست های خارجی قرقیزستان صحبت کرد.
جین بیک اف در پاسخ به سوال نامزدی برادرش در انتخابات پارلمان اظهار داشت: هنوز با برادر خود درباره موضوع انتخابات پارلمان صحبت نکرده‌ام و هر فردی خود شخصا درباره این مسئله تصمیم می گیرد و تصمیم گیری درباره آن به عهده اصیل‌بیک است.  من نمی توانم در مورد شرکت یا عدم شرکت وی چیزی بگویم.

وی درباره انتخابات آتی پارلمان اظهار داشت: مردم قرقیزستان پارلمان آتی را تشکیل خواهند داد که اشخاص مختلفی به  من مراجعه می‌کنند و درباره چگونگی برگزاری انتخابات پارلمان پرسش می‌کنند، پاسخ من به آنها این است که این انتخابات به صورت عادلانه خواهد بود و کسانی وارد پارلمان خواهند شد که رای مردم را داشته باشند.

جین بیک اف افزود: تمامی احزاب تلاش خود را برای جمع آوری رای بیشتر به کار می‌بندند و من نیز تمامی کارها برای برگزاری یک انتخابات عادلانه را انجام خواهم داده و اجازه تکرار آنچه در گذشته بوده را نخواهم داد.

رئیس جمهور قرقیزستان مسئله فشار بر روی رقیبان سیاسی را رد کرد و خاطر نشان کرد: من مطالبی درباره سرکوب و این که گفته می‌شود در مبارزه با فساد به صورت گزینشی عمل می‌شود شنیده‌ام، اما این واقعیت ندارد و از ابتدای ریاست جمهوری وظیفه مبارزه با فساد را بر عهده ارگان‌های اجرای قانون و قضات گذاشته‌ام.

وی با اشاره به بازداشت «الماس بیک اتامبایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان گفت: ما با یکدیگر همکار بودیم و در سال‌های سخت همراه یکدیگر بودیم و در سال 2010 نیز با هم علیه رژیم مبارزه کردیم. زمانی که من به ریاست جمهوری رسیدم حتی یک کلمه نیز علیه وی صحبت نکردم، هر چقدر وی صحبت هایی کرد من سکوت کردم زیرا اتحاد قرقیزستان برای من مهمتر است و توجهی نیز به عملکرد وی نکردم.

وی افزود: آتامبایف در تلاش برای تقسیم دولت بود. من منتظر بودم آتامبایف کارهای خود را متوقف کند اما وی کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد. زمانی که به این موضوع می‌پردازم قلب من به درد می‌آید.

جین بیک اف با اشاره به نمایشگاهی با موضوعی فمینیسم خاطر نشان کرد: این نمایشگاه جامعه را به 2 گروه تقسیم کرد و در این نمایشگاه هنرهای تجسمی یک اتفاق ناگوار رخ داد.

رئیس جمهور ادامه داد: اجداد ما همیشه با زنان با مهر و محبت رفتار می کردند. فمینیست‌ها در این نمایشگاه به نظر من با نمایش نقاشی‌ها، تصاویر و صحنه‌ها حقوق زنان را نقض کردند.

رییس جمهور قرقیزستان با اشاره به تحقیقات خبرنگاران و خروج 700 میلیون دلار از قرقیزستان اظهار داشت: تمامی موارد به نهادهای انتظامی فرستاده شده و آماده هستیم که کپی از اسناد نیز به شما تقدیم کنیم.

جین بیک اف در پاسخ گفت: در رابطه با فساد در گمرک من در تلاش هستم که میزان رشوه را در این اداره کاهش دهم و در این رابطه کارها آغاز شده است. دیجیتالی کردن پست‌های بازرسی در حال انجام است و وظیفه پاکسازی نهادهایی که عهده دار بررسی هستند را صادر کرده‌ام. موارد فساد در گمرک در طی سال‌های متمادی ایجاد شده است و اگر پیش از این مبارزه‌ای صورت نگرفته است یعنی رؤسای جمهور در راس آن قرار داشتند.

جین بیک اف تصریح کرد: «رحیم ماترایماف» معاون سابق رئیس سرویس گمرکی تنها مفسد موجود در گمرک قرقیزستان نیست و امثال وی زیاد هستند. کسی فساد در گمرک را پنهان نمی‌کند. اکنون مفسدین می خواهند از ماترایماف یک نمونه درست کنند و به من ربط دهند.

به گفته وی، من متوجه این مسئله هستم که رئیس جمهورم و باید پاسخگو باشم اما شما هم درک کنید که تحقیقات در حال انجام است، در کمیته امنیت ملی کمیسیونی ایجاد شده است که کار را دنبال می کند.

رئیس جمهور با اشاره به آزادی رسانه‌ای گفت: در قرقیزستان خبرنگاران آنچه را می‌خواهند می‌نویسند و کسی کار رسانه‌های جمعی را محدود نمی‌کند و دخالتی در کار آنها نمی‌کند.

جین بیک اف افزود: در کشورهای مستقل همسود کشوری در آزادی بیان به مانند قرقیزستان هست؟ نه من و نه دفتر ریاست جمهوری مطلبی را برای نوشتن دیکته نمی‌کنند. دولت همواره از آزادی رسانه‌ای حمایت می‌کند اما خبرنگاران نیز لازم است مسولیت خود را احساس کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به مسائل مرزی گفت: در پایان ماه دسامبر یا ژانویه نمایندگان تاجیکستان باید به قرقیزستان برای حل مسئله سفر کنند. مسئله مرز تاجیکستان بارها مذاکراتی انجام شده و باید اذعان داشت کار به سختی پیش می رود. هر روز جویای وضع باتکن می‌شوم.

وی ادامه داد: مسئله مرزی با قزاقستان عملا 80 درصد آن حل شده است و آنچه مربوط به مرز با ازبکستان است کار و خدمات میرضیایف است.  

جین بک اف با اشاره به مسئله آلودگی هوا در شهر «بیشکک» اظهار داشت: این مشکل تازه‌ای نیست و در فصل زمستان این مشکل حادتر می‌شود. تعداد مهاجرین داخلی افزایش یافته است و ساکنین پایتخت بیشتر شده‌اند. در زمان سرما ساکنین از ذغال سنگ استفاده می‌کنند که تاثیر بر روی کیفیت هوا دارد، از دلایل دیگر ازدیاد ماشین است که بیشتر آنها قدیمی هستند.

وی افزود: ماشین‌های برقی (هیبرد) باید افزایش یابند. ساخت لوله‌های گازی در محله‌های مختلف بیشکک یکی از راه‌های حل این مشکل می‌باشد که خوشبختانه گازپروم در این زمینه به قرقیزستان کمک می کند.

جین بک اف گفت: آینده کشور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گره خورده است و قرقیزستان جایگاه در خوری در این اتحادیه دارد و تعداد بالای امتیازها و مزایای که در اخیتار قرقیزستان گذاشته شده است.

در قالب کنفرانس خبری سه ساعتی به 29 سؤالا خبرنگاران محلی و خارجی جواب داده شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول