اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یمن در 2019 | از حمله به «آرامکو» تا جنگ نفوذ ریاض و ابوظبی در جنوب یمن

2019 به عنوان پنجمین سال جنگ علیه یمن برای مردم این کشور سال سختی بود و از مهم‌ترین اتفاقات این سال می‌توان به حمله تلافی‌جویان به «آرامکو» و «توافق ریاض» در رابطه با جنوب یمن اشاره کرد.

یمن در 2019 | از حمله به «آرامکو» تا جنگ نفوذ ریاض و ابوظبی در جنوب یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از گذشت ۱۲ ماه سخت، امسال برای مردم یمن به دلیل ادامه جنگ ائتلاف سعودی ، ۲۰۱۹ در حال رسیدن به انتهاست.

روزنامه «عربی 21» در گزارشی به بررسی مهم‌ترین اتفاقات یمن در سال جاری میلادی پرداخت که بخش‌هایی از آن در این گزارش آمده است.

ژانویه

در بیست و چهارم ژانویه «عبدالله السعدی» نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل از استعفای «پاتریک کامرت» رئیس هیأت ناظران سازمان ملل در «الحدیده» یمن خبر داد. این خبر تنها یک ماه پس از آن انجام شد که کامرت به موجب توافق سوئد در دسامبر ۲۰۱۸، این پست را بر عهده گرفته بود.

فوریه

در نیمه فوریه دیده شدن «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در کنار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست «ورشو» سر و صدای زیادی به راه انداخت و خشم یمنی‌ها را برانگیخت.

در اواخر فوریه «احمد المیسری» وزیر کشور دولت مستعفی یمن در دیداری با سران دینی شهر عدن به شدت به ائتلاف متجاوز به فرماندهی سعودی جمله کرد و از خلل در روابط دولت مستعفی و ائتلاف خبر داد.

 مارس

در ابتدای مارس سلطنت‌نشین عمان میزبان دیداری میان «جرمی هانت» وزیر خارجه وقت انگلیس و سران ارشد جنبش انصارالله بود و موضوع دیدار توافق سوئد بود.

یک هفته این ماه شاهد اعتراض‌های گسترده علیه امارات و نقش این کشور در عدن واقع در جنوب یمن بود که درگیریهایی نیز رخ داد.

آوریل

در این ماه پارلمان دولت مستعفی یمن اولین جلسه خود را در شهر «سیئون» دومین شهر بزرگ استان «حضرموت» در شرق یمن برگزار کرد و رئیس جدید پارلمان انتخاب شد.

می

در نیمه ماه می ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ضربه‌ای قوی به سعودی زدند و تأسیستان نفتی عظیم این کشور «آرامکو» را هدف گرفتند.
چند روز بعد «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از توانایی ارتش برای هدف گرفتن اهداف مهم دیگر در عربستان و امارات خبر داد.

ژوئن

در هجدهم ژوئن ارتش وابسته به دولت مستعفی یمن جلوی یورش افراد مسلح وابسته به امارات به بندر «حولاف» در جزیره «سقطری» را گرفتند.

ژوئیه

بنا به گفته منابع امنیتی، در سوم ژوئیه نیروهای اماراتی تجهیزات نظامی خود را از جبهه «صراوح» در غرب مأرب (واقع در شمال شرق یمن) عقب کشیدند.
در پنجم همین ماه «صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن درباره انفجار اوضاه نظامی در شهر عدن و اقدامات نسنجیده «القوات الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) هشدار داد.

آگوست

در چهارم آگوست «عبدالملک الحوثی» رهبر انصاراالله به عربستان و امارات هشدارهای جدیدی داد.

در دهم همین ماه نیروهای وابسته به امارات علیه نیروهای دولت مستعفی در جنوب یمن کودتا کردند و توانستند بر مقرهای دولتی و اصلی مسلط شوند.

سپتامبر

در نوزدهم سپتامبر «بندر العتیبی» فرمانده نیروهای سعودی در استان حضرموت به همراه دو نفر از محافظانش با انفجار یک بمب کشته شدند.

اکتبر

در بیست و هشتم اکتبر ائتلاف سعودی ضمن اعلام استقرار دوباره نیروهایش در عدن اعلام کرد، کنترل ورودی‌های زمینی و آبی شهر عدن را در دست گرفته و از همکاری امارات در این زمینه تشکر کرد.

در سی‌اُم اکتبر «محمد المقدشی» وزیر دفاع یمن از یک حمله موشکی که مقر وزارت دفاع در مأرب را هدف گرفت، جان به در برد.

نوامبر

در پنجم این ماه توافق موسوم به «ریاض» میان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب برای پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن، با نظارت عربستان در ریاض امضا شد.

در این ماه «ابراهیم الدیلمی» به عنوان سفیر جدید یمن در ایران اعلام شد و در نوزدهم نوامبر دولت مستعفی یمن به دلیل همین موضوع انتقادات تندی علیه ایران مطرح کرد.

دسامبر

توافق ریاض  بر اساس بندهای اعلام شده، اجرایی نشد و دو طرف اتهامات متقابلی درباره شکست این توافق به یکدیگر زده‌اند.

در بیست و دوم دسامبر ابراهیم الدیلمی با امیر حاتمی وزیر دفاع ایران دیدار کرد و در دیدار مذکور درباره همکاری در زمینه نظامی صحبت شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول