اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افزایش مبادلات تجاری ازبکستان و روسیه به 5 میلیارد دلار

مبادلات بازرگانی ازبکستان و روسیه در 11 ماه سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال 2018 میلادی با 14.1 درصد رشد تا 5 میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

افزایش مبادلات تجاری ازبکستان و روسیه به 5 میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مبادلات بازرگانی ازبکستان و روسیه در 11 ماه سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال 2018 میلادی با 14.1 درصد رشد تا 5 میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

در شهر «مسکو» رایزنی‌های دوره‌ای بین وزارتخانه‌های امور خارجه ازبکستان و روسیه برگزار و در آن اعلام شد که ازبکستان و روسیه در سال‌های 2019 و 2024 میلادی طرح‌های مشترکی به ارزش 25 میلیارد دلار اجرا می‌کنند.

در این رایزنی «الهام نعمت اف» معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان و «اندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه ریاست هیأت‌های 2 کشور را به عهده داشتند.

طرفین در این رایزنی همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، علمی – آموزشی، فرهنگی و انسانی را بررسی کردند.

طرفین همچنین روند اجرایی توافقات به دست آمده در چارچوب سفرهای رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به روسیه در ماه آوریل سال 2017 میلادی و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ازبکستان در ماه اکتبر سال 2018 میلادی را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار تاکید شد که گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابلا سودمند اقتصادی و بازرگانی ابعاد اولویت دار در تحکیم همکاری‌های راهبردی می‌باشد.

طرفین همچنین درباره ابعاد سازماندهی مراسم‌های دوجانبه قریب الوقوع در سال 2020 میلادی در شهر تاشکند از جمله نشست کمیسیون مشترک در سطح نخست وزیران و کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی تبادل نظر کردند.

در این رایزنی همچنین مسائل روز ازبکستان و روسیه نیز بررسی شد.

در 2 سال اخیر حجم مبادلات بازرگانی 1.5 برابر افزایش یافت.

طی 11 ماه گذشته سال جاری میلادی مبادلات بازرگانی این 2 کشور در سطح 5 میلیارد و 800 میلیون دلار قرار گرفت که نسبت به شاخص مدت مشابه سال گذشته میلادی 14.1 درصد بیشتر است.  

از ابتدای سال جاری میلادی 130 سفر متقابل هیئت‌های مختلف اقتصادی 2 کشور سازماندهی شده است.

در این زمینه توسعه روابط بین 2 کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

استان‌های ازبکستان با 70 موسسه روسیه روابط موثر برقرار کردند.

روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان می‌باشد.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک از جمله 810 شرکت مشترک و 151 شرکت با صد درصد سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول